۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۹
کد خبر: ۱۵۷۹۰۵
ویژه رحلت آیت‌الله خوشوقت؛

ویژه‌نامه «حیات طیبه» در فضای مجازی منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ ویژه‌نامه «حیات طیبه» به مناست رحلت آیت‌الله خوشوقت در فضای مجازی منتشر شد.
ويژه‌نامه حيات طيبه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ویژه‌نامه «حیات طیبه» شامل مطالبی همچون «آیت‌الله خوشوقت که بود»، «برای همه ما استاد بود»، «درّ مکنون علامه طباطبایی» و  «پیشگویی آیه الله خوشوقت» در پایگاه اینترنتی تبیان منتشر شد.
کلیدواژه آیت الله خوشوقت، آخرین گلایه آیت‌الله خوشوقت، حیات طیبه، داستان مکاشفه، عارفی خاموش، شاخصی برای سیاست ورزی متدینانه، در طوفان ها خود را به آیت الله خوشوقت وصل کنید، مرد علم و اخلاق، او اعتبار کشور بود، پیام‌های تسلیت و کلیپ‌های ویژه آیت‌الله خوشوقت   از موضوعات دیگر این ویژه‌نامه است.
آیت‌الله خوشوقت که بود
در این مقاله از ویژه نامه حیات طیبه می‌خوانیم: آیت‌الله عزیز خوشوقت در سال 1305 هجری شمسی متولد و پس از تحصیلات روز به فراگیری علوم حوزوی پرداختند، شور و شوق آموختن معارف دینی و استفاده از عنایات خاصه کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) ایشان را پس از پنج سال تحصیل در تهران به آشیان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) فراخواند.
از برکات سفره کریمه بی‌بی دو عالم هفت سال تلمذ و شاگردی حضرت امام(ره) در مباحث خارج فقه و اصول و استفاده از درس خارج فقه مرجع عالیقدر آیت‌الله بروجردی و هم نشینی با شهید محراب آیت‌الله صدوقی بود.
وی حکمت و فلسفه را نیز در محضر مفسر کبیر قرآن، عالم ربانی علامه طباطبایی آموخت، از آنجا که زینت علم با عمل صالح است و اخلاق و تهذیب نفس زیور مردان پاک آن روزگار، ایشان نیز با مدد از توفیق الهی پای همت در مسیر خودسازی و سیر و سلوک نهاد.
انفاس ملکوتی مرد فرزانه، معلم اخلاق مرحوم آیت‌الله علامه طباطبایی، ایشان را بیش از دیگران همچون شهید علامه مرتضی مطهری با دقایق و رموز اخلاق و درجات عرفان آشنا ساخته و همین امر، ایشان را مورد توجه و محبت ویژه علامه قرار داد.
وی پس از فراگیری علوم معقول و منقول و آشنایی با لطایف حکمت و اخلاق و عرفان و پس از نایل شدن به مقام معنوی اجتهاد به تهران بازگشت.
اقامت در تهران، برپایی نماز جماعت در مسجد امام حسن مجتبی (ع)، تربیت طلاب و فضلای حوزه علمیه، درس اخلاق و توجه به خواسته‌ها و حاجات مردم، انس با جوانان، بسیجیان و رزمندگان، خانواده‌های شهدا در طول بیش از چهل سال از وی چهره‌ای دوست داشتنی و مردمی ساخت.
آنها که آیت‌الله خوشوقت را از نزدیک می‌شناسند و یا وصف حال ایشان را شنیده‌اند صبر و حوصله و سعه صدر کم نظیرشان را در برخورد با مردم می‌ستایند.
اصرار فراوان شهید بزرگوار آیت‌الله قدوسی برای بازگرداندن ایشان به قم و برپایی کرسی درس اخلاق و تربیت طلاب فاضل حاکی از مراتب معنوی ایشان بود.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حکمی از طرف حضرت امام خمینی(ره) به عنوان نماینده ویژه ایشان در ستاد انقلاب فرهنگی منصوب شدند و از آن پس نیز بیشتر در زمینه‌های فرهنگی و ارشاد و هدایت جوانان و تربیت فضلای حوزه علمیه و دانشجویان مستعد ایفای وظیفه کردند و تا حال مسجد ایشان کانون آمد و شد جان‌های ارادتمند و جوانان انقلابی و پر شوری است که از زلال صحیفه سجادیه، خطبه‌های نهج البلاغه، روایات و آیات و توضیح و تفسیر آیات نورانی قرآن سیراب می‌شوند.
تأکید نسبت به آرا و اندیشه‌های امام راحل(ره)، حمایت و پشتیبانی از مواضع و دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب، از وی چهره‌ای محکم و انقلابی ساخته است.
بصیرت ایشان نسبت به جریانات سیاسی و ترفندهای دشمنان سبب شد تا وی مورد مشورت بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و نخبگان حوزه و دانشگاه شود.
دوری از ظواهر مادی و دنیایی و تأکید بر ساده‌زیستی و مردمداری و ارتباطات بی تکلف مردم با ایشان از جمله ویژگی‌هایی است که سبب توجه قلوب ارادتمندان و جوانان به این شخصیت اخلاقی شده است.
ریاضت سالم از زبان ‌آیت‌الله خوشوقت
در این مقاله با عنوان ریاضت سالم از زبان ‌آیت‌الله خوشوقت چنین آمده است: چه مسیری می‌تواند جویندگان سلوک الهی را به مقصد برساند، واجبی ترک نشود و حرامی را مرتکب نشویم، این است که ایمان را بالا می‌برد، ایمان که بالا رفت، بصیرت پیدا می‌شود.
یعنی ما ریاضتی فراتر از واجبات و محرمات شناخته شده در اسلام نداریم، نه. ریاضت سالم همین انجام واجب و ترک حرام از سن بلوغ تا آخر عمر است، این ریاضت اسلام است، ادامه این ریاضت ایمان را بالا می‌برد و ایمان که بالا رفت انسان بصیرت پیدا می‌کند و حجاب‌ها برطرف می‌شود.
پس این دستورات ریاضتی که بعضی به دیگران می‌دهند مشروع نیست، باید منشأ آن همین دو آیه باشد: «یا اَیُهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوالله؛ واجبات و محرمات را مراعات کنید تا ایمان بالا برود و «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا؛ برای درجات بعد هم ذکر کثیر لازم است»، این دو آیه اساس اخلاق و رشد است.
اگر کسی بگوید که مثلا وقتی شما یک چله می‌گیرید و در یک محیط آرام تمرکز دارید، حالت ذکر شما تقویت می‌شود و قدرت ذکر و تذکر شما قوت پیدا می‌کند، این در همان مسیر است، البته منوط به اینکه خلاف شرع نباشد.
در طوفان ها خود را به آیت الله خوشوقت وصل کنید
در ذیل موضوع دیگری از این ویژه‌نامه سخنانی از رهبر معظم انقلاب درباره شخصیت آیت‌الله خوشوقت از زبان حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی نقل شده است که به این شرح است: چند وقت قبل به همراه تعدادی از طلاب به خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم، حضرت آقا فرمودند تنها به علم و اراده خودتان تکیه نکنید طوفان‌ها زیاد است و این طوفان‌ها گاهی اوقات سخت می‌شود و در این طوفان‌ها نمی‌توانید خود را حفظ کنید و باید در این اوقات خودتان را به کسی و یا جایی وصل کنید که شما را حفظ کنند، بعد بنده به حضرت آقا گفتم از چه کسی استفاده کنیم، رهبر معظم انقلاب در پاسخ گفتند؛ در طوفان‌ها خود را به آیت‌الله خوشوقت وصل کنید.
«خدای متعال، یک نیرویی به ایشان داده که با اوضاع و اصول آشنا هستند، چه بسا این از الهامات الهی است و یا دریافت‌های ذهن نورانی و باطن نورانی ایشان است، ایشان در شناخت افراد و پیچ و خم‌های عقیدتی، سیاسی و اخلاقی افراد، فوق العادگی زیادی دارند.»
«ایشان در خیلی قبل‌ها و در دوران جوانی‌شان به عنوان یکی از راه یافتگان به قله‌های کشف و شهود شناخته می‌شدند، تمام عظمت حضرت آیت‌الله خوشوقت برای دوران جوانی‌شان است.»
«ایشان خیلی اهل سکوت بود و تا مدت‌ها کسی ایشان را نمی شناخت اصلا هیچ بروز و ظهوری نداشت، حالا بعد از انقلاب خون شهدا چه کرد هم امام بعضی اسرار را فاش کرد هم آقای بهجت شناخته شد و هم ایشان، فی‌الجمله چیزی که ما از آیت‌الله خوشوقت اطلاع داریم ایشان فوق آن چیزهایی است که ما فکر می‌کنیم.»
«این بزرگوار در بعد نقلی، عقلی، معرفتی، عملی و خودساختگی، برجستگی دارد، در بعد علمی، بحمدالله از درجه بالا و والای فقها و اجتهاد برخوردارند و در بعد عرفان، اخلاق و سیر و سلوک، جزء اولین کسانی هستند که مرحوم آیت‌الله علامه بزرگوار، آیت‌الله سیدمحمد حسین طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان را یافتند.»
«این بزرگوار و مرحوم آیت‌الله شیخ علی آقای پهلوانی، قبل از تمام شاگردانی که در مراحل بعد با مراتب سیر باطنی و عرفانی مرحوم علامه طباطبایی آشنا شدند و رسیدن به خدا را در گرو شناخت و معرفت نفس دانستند، ایشان را یافتند.»
«آیت‌الله خوشوقت، جزء نفرات اول شاگردان علامه هم از حیث زمانی و هم از نظر رتبی و کیفیت بودند، ایشان انصافا نفر اول بودند، مدت‌های مدیدی قبل از انقلاب، آیت‌الله خوشوقت در میان خواص، به عنوان یک عنصر خودساخته و رهیافته به قله کشف و شهود شناخته شده بود، اما این‌جور اشخاص خیلی عمومی نبودند و مردم، آنان را به این خصوصیت‌ها نمی‌شناختند.»
ویژه‌نامه «حیات طیبه» به مناست رحلت آیت‌الله خوشوقت در فضای مجازی در بخش حوزه علمیه تبیان به نشانی www.tebyan.net منتشر شده است./907/ت302/ی
ارسال نظرات