۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۱۵۸۰۱۳
استاد اخلاق حوزه مطرح کرد؛

دادگاه قیامت و حق الناس

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: خداوند به مومنان بشارت می دهد و در وعده هایش با وفا است و به وعده هایش عمل می کند و این کامیابی بزرگی برای مومنان است.
راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله اسد‌الله روحانی، استاد درس اخلاق حوزه علمیه، در برنامه مکارم خوبان که از رادیو معارف پخش می شد، به تفسیر آیه 110 سوره توبه پرداخت و گفت: یکی از سؤال هایی که در دادگاه موقت و واقعی قیامت از هرفردی بازخواست می شود حق مردم است، و این مربوط به دین مردم است نه سواد آنها.

 

وی ادامه داد: فردی موقع مرگش وصیت می کند که صد تومان رد مظالم بدهند وقتی علت را جویا می شوند می گوید: چند سال پیش گرانی شده بود، من آرد می فروختم، ظرف روی جوال را با وسط و ته آن را به یک قیمت فروختم، در حالیکه سبوس وسط  وته آن بیشتر از روی  آن است.

 

این استاد اخلاق ابراز داشت: این داستان ما را به یاد «فمن مثقال ذره خیراً یره» می اندازد و اینکه مثل کبک سر زیر برف نکنیم، حق مردم هر چقدر باشد محترم است و باید به آنها بازگردانده شود والا در دادگاه قیامت باید پاسخگو باشیم.

 

وی افزود: آیه 110 سوره توبه می فرماید: إنَّ اللهَ اشتَرَی مِنَ المؤمنینَ أنَفُسَهُم وَ أَمولَهُم؛ خدا خریدار جان و مال مومنان است. در اینجا خریدار خداوند است و فروشنده مومنان هستند و کالا جان و جان مومن است، این آیه گویای این است که خدا با غیر مومن وارد معامله نمی شود.

                                                                  

آیت الله روحانی اظهار داشت: بأنَّ لَهُمُ الجَنّة؛ یعنی مزد این معامله بهشت است، و آیات بعدی هم در مورد مومنان و معاملات خدا با مومنان است، ُقتِلُونَ فیِ سَبِیلِ اللهِ فَیَقتُلُونَ وَ یُقتَلُونَ؛ مومنان درراه خدا جهاد می کنند و شهید می شوند.

 

 

آیت الله روحانی در پایان خاطر نشان کرد: وَعدًا علیهِ حَقًّا فیِ التّوره وَ الإنجِیل وَ القُرانِ، این وعده ای است حق، چه بسا ازخدا راستگوتر کسی نیست و این در محضرتورات  وانجیل و قرآن آمده است، خداوند به مومنان بشارت می دهد و در وعده هایش با وفا است و به وعده هایش عمل می کند و این کامیابی بزرگی برای مومنان است./919/پ202/ن

ارسال نظرات