اخلاق در اسلام به معنای تغییر جوهره نفسانی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، آیت الله سیدمحمد حسینی زنجانی، مؤسس حوزه علمیه سید زنجان، امروز در درس اخلاق با اشاره به تفکیک اخلاق در اسلام و سایر مکاتب اظهار داشت: اخلاق در مکتب اسلام با مکاتب دیگر فرق اساسی دارد، در مکاتب دیگر منظور از اخلاق این است که خود را منظم و پاکیزه کنیم، هر چند نفس این عمل هم خوب است اما برای انتفاع بیشتر است.
وی با بیان اینکه در مکتب اسلام اخلاق به معنای تغییر جوهره نفسانی است، خاطرنشان کرد: اگر ولایت خداوند را بر خود پذیرفتیم، آزاد نیستیم هر کاری را انجام دهیم، بلکه باید یک چارچوب هایی را رعایت کنیم، ولایت پذیری باعث می شود که ما معرفت الله پیدا کنیم و این زمینه ساز کسب معرفت النبی و معرفت الامام است.
این استاد اخلاق حوزه علمیه زنجان با بیان اینکه بیشتر مشکلات قرن حاضر مربوط به ندیدن حضور خداوند در زندگی انسان هاست، تصریح کرد: مشکل انسان این است که خدا را در زندگی خود پیدا نمی کند، پس وقتی خدا را در زندگی خویش یافت، به واقع ام الفضائل و بنیه اخلاق را پیدا کرده است.
آیت الله زنجانی با اشاره به ثمره های خداباوری یادآور شد: یکی از ثمره های خداباوری در زندگی انسان خلوص است، خلوص یعنی یکتایی و این که دیگر دومی بر وجود شما حاکمیت ندارد و برای دست یافتن به این مهم دعای عرفه امام حسین(ع) یکی از بارزترین ادعیه خلوص در درگاه الهی است که حضرت خود را در طریقه قزب الی الله رها کرده و رضای الهی را همان رضای خود قرار داده است. البته با تقید به نوافل که یکی از ثمره های خدا باوری است، می توان به اوج رسید.
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه در ادامه با اشاره به نگاه محبت آمیز الهی به انسان ها گفت: ما انسان ها از چشم کرامت الهی دور نیستیم و اگر محروم مانده ایم؛ باید ریشه این مشکل را در باور و اعتقاد خود جستجو کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه باید در زندگی هم موعظه کننده داشته باشیم و هم اهل مراقبه باشیم، گفت: معنای مراقبه ای که در اخلاق اسلامی به آن بسیار تاکید شده، این است که خود را رها نکنیم و همیشه تلاش کنیم تا محاسبه اعمال و نفسمان را در دست داشته باشیم.
آیت الله حسینی زنجانی در پایان با اشاره به اخلاق در مکتب ائمه اطهار گفت: ولایت خدا را پذیرفتن، اصل اساسی تاکید شده در مکتب اخلاقی ائمه معصومین است که فرمودند رضی الله رضانا./9351/پ202/س