۰۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۱۵۸۰۹۸
مدیر بخش تحلیل محتوا مرکز تحقیقات کامپیوتری نور:

معجم موضوعی «وسائل الشیعة» تولید شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر بخش تحلیل محتوا مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از تولید«معجم موضوعی وسائل الشیعة» خبرداد.
نرم‌افزار معجم موضوعي وسائل الشيعه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید جواد ابن الرضا،  مدیر بخش تحلیل محتوا مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که با حضور خبرنگاران در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور برگزار شد، گفت:  پویایی و ماندگاری معارف دینی مرهون تلاش علما است.
وی با اشاره به این‌که علما  یکی از گروه هایی هستند که تلاش فراوانی در گسترش و بقای دین برعهده داشته‌اند، افزود: راویان حدیث و محدثین زحمات وافری را برای جمع‌آوری حدیث متحمل شده‌اند.
مدیر بخش تحلیل محتوای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی اظهار داشت: شیخ حر عاملی در بین محدثین شیعی یکی از علمایی بود که توانست اقدامات و کارهای ماندگاری از خود به یادگار بگذارد، وی با تلاش فراوان کتاب "وسائل الشیعه" را جمع‌آوری کرد.
حجت‌الاسلام ابن‌الرضا با بیان این‌که شیخ حر عاملی با 26 واسطه به حر بن یزید ریاحی می‌رسد، خاطرنشان کرد: انگیزه شیخ حر عاملی از تألیف کتاب وسائل الشیعه جمع‌آوری احادیث فقهی و توضیحات مختصر و جامع در ذیل احادیث بوده است.
وی افزود: کتاب وسائل الشیعه دارای اهمیت و جامعیت بالایی در نزد علما، مراجع، اساتید، طلاب و دانشجویان است و همین امر سبب شد تا مرکز تحقیقات کامپیوتری اسلامی نور به منظور سهولت دسترسی پژوهشگران به این اثر مهم، آن را در قالب نرم افزاری تهیه و در اختیار جامعه علمی قرار دهد.
مدیر گروه حدیث مرکز تحقیقات کامپیوتری اسلامی نور با اشاره به این که برنامه‌ریزی برای تولید این نرم‌افزار از اوایل دهه70 در دستور کار قرار گرفت و در همان دهه نسخه‌ای از این نرم افزار در سسیستم عامل dos تولید و روانه بازار شد، گفت: امروز هم نسخه دیگری از این نرم افزار با همکاری 14 محقق در قالب سیستم عامل ویندوز و به صورت کامل‌ و پیشرفته تولید شده است.
وی ابراز داشت: برخی ویژگی‌های این نرم افزار شامل  مطالبی همچون متن 19 عنوان کتاب روایی شیعه در دویست جلد، معجم موضوعی و لفظی کتاب وسائل‌الشیعه و ارتباط آن با مصادر و شرح‌ها، ارائه بیش از هشت هزار کلید واژه، 37هزار و پانصد نمایه ترکیبی و 61 هزار موضوع برداشت شده از کتاب وسائل الشیعة است.
حجت‌الاسلام ابن‌الرضا «ارجاع اصطلاحات هم عرض در نظام مترادفات»، «تفکیک اصطلاحات چند معنایی در نظام مشترکات»، «ارائه فهرست مفاهیم وابسته در نظام مرتبطات»، «جستجوی ترکیبی و ساده در متن و فهرست وسائل‌ الشیعه» و «قابلیت‌های پژوهشی، یادداشت‌برداری، ذخیره، ویرایش و چاپ متن» را از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار عنوان کرد.
وی با اشاره به این که این نرم افزار بر اساس چاپ آل بیت کتاب «وسائل الشیعه» تهیه شده است، تصریح کرد: در تلاشیم تا در آینده‌ای نزدیک چاپ الاسلامیه کتاب «وسائل الشیعة» را به این نرم‌افزار ملحق کنیم.
مدیر بخش تحلیل محتوای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ارائه لغت نامه هوشمند در برنامه از دیگر ویژگی‌های نرم‌افزار «وسائل الشیعه» برشمرد و افزود: این نرم‌افزار به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی طراحی و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
وی همچنین به برنامه‌های آینده مرکز نور اشاره و یادآورشد: این مرکز یک برنامه تخصصی با عنوان «درایة النور» را در دستور کار دارد که به بررسی احادیث از لحاظ صحیح یا ضعیف بودن منابع، وثاقت، سند و افراد راوی حدیث می پردازد، براین اساس درصدد هستیم تا اسناد 9 کتاب از آثار شیخ صدوق را در قالب این برنامه مورد بررسی قرار دهیم.
حجت‌الاسلام ابن‌الرضا در پایان قیمت تعیین‌شده برای نرم‌افزار معجم موضوعی «وسائل الشیعه» را 10 هزار تومان اعلام کرد و افزود: این نرم‌افزار برای طلاب و دانشجویان با تخفیف ویژه ارائه می‌شود./907/پ202/پ
ارسال نظرات