۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۱۵۸۷۱۰
آیت‌الله حائری شیرازی؛

حقیقت نماز، حضور قلب و تشرف به حریم حق است

خبرگزاری رسا استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: وقتی می‏گویند نماز معراج مومن است یعنی انسان عروج معنوی می‏کند و تمام اینها برای تقوا است، اگر ما بعد از مدتی نماز خواندن هنوز ربا می‏خوریم، دروغ می‏گوییم و ریا می‏کنیم، اشکال از نماز خواندن ما است.
آيت‌الله محي‌الدين حائري شيرازي، نماينده مجلس خبرگان رهبري

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم، در برنامه مکارم خوبان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: خطاب های قرآن مختلف است؛ گاهی مردم مخاطبند و گاهی مومنان.

وی افزود: در  آیه «یَا اَیُّهَا النَّاسُ اعبُدُو رَبَّکُم الَّذِی خَلَقَکُم وَ الَّذِینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقُونَ» که از اوّلین آیات سوره بقره است، اینجا خطاب به مردم است و درخواست امری است، این امر مقرون به بیان علتش است، خداوند در این آیه علت پرستش را بیان می‏کند.

آیت‌الله حائری اظهار داشت: خداوند در این آیه می‏گوید«پروردگارتان را بپرستید زیرا او شما را از عدم خلق کرده و هرچه هم قبل از شما بوده خدا آنها را خلق کرده است» در اینجا چون درخواست عبادت خدا است مخاطب انسانها هستند.

وی ادامه داد: سه نوع عبادت داریم، عبادت بدنی، عبادت مالی و عبادت فکری؛ عبادت بدنی نماز، روزه و حج هستند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز داشت: فایده و اثر عبادت بدنی بر ما چیست؟ در همه اجزای عبادت فلسفه و حکمتی است که برای ما خیلی روشن نیست، اکثر مردم نمی دانند رکوع و سجود و قیام چیست، اگر رمز و راز این اعمال را بفهمیم اثر آنها را خواهیم دید.

وی ادامه داد: عمل اکثر ما از روی عادت است، حقیقت نماز حضور قلب و تشرف به حریم حق است، اما بالاترین عبادت بدنی جهاد است.

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: عبادت مالی خمس و زکات و صدقه است، بالاترین عبادت از نظر نتیجه و قرب؛ عبادت فکری است، نماز هم اگر بدون تفکر باشد فایده ندارد، یعنی باید به معنی آیاتی که می‏خوانید توجه داشته باشید.

وی تصریح کرد: معنای رکوع را باید بدانید، یعنی تواضع در مقابل خدا و سجده؛ کرنش در برابر خدا است، کسی که نماز می‏خواند ربا نمی‏خورد، دروغ نمی‏گوید، ریا نمی‏کند، مال حرام نمی‏خورد.

آیت الله حائری در پایان گفت: نماز مقرب هر با تقوایی است، نماز حقیقی منشأ و مبدأ عروج و به آسمان رفتن است، یعنی به مقام بالا رفتن، وقتی می‏گویند نماز معراج مومن است یعنی انسان عروج معنوی می‏کند و تمام اینها برای تقوا است؛ اگر ما بعد از مدتی نماز خواندن هنوز ربا می‏خوریم، دروغ می‏گوییم و ریا می‏کنیم، اشکال از نماز خواندن ما است./9194/پ202/ن

ارسال نظرات