۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۱۵۹۳۰۴
علی رغم انکار و هابیت

ارادت اهل تسنن به اهل بیت قابل کتمان نیست

خبرگزاری رسا _ کارشناس شبکه وهابی نور مدعی شد اهل سنت، اهل بیت پیامبر (ص) را قبول ندارند.
اهل بيت

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، منصور حسینی کارشناس شبکه وهابی نور و کلمه در برنامه آیات روشنگر مدعی شد که اهل سنت، اهل بیت پیامبر (ص) را قبول ندارند.

در جواب باید گفت :واقعیت آن گونه نیست که این کارشناس مدعی شده، بلکه اهل سنت اهل بیت پیامبر (ص) را به علم، تقوا و کرامات قبول دارند و روایات فراوانى در کتب آنها بیان کننده فضایل آن بزرگواران است , حتی در بسیارى از کتابهاى حدیثى اهل سنت بابى تحت عنوان مناقب اهل بیت النبى‏ (ع) یا باب فضایل اهل بیت النبى‏ (ع) وجود دارد و برخى از دانشمندان اهل سنت کتابهاى مستقلى درباره فضایل اهل بیت (ع) نوشته‏اند، مانند کتاب ینابیع المودة تالیف حنفى قندوزى و کتاب خصائص الامام على(ع) تالیف نسایى است که وی یکى از مؤلفان صحاح سته اهل سنت می باشد.


اهل سنت، محبت اهل بیت پیامبر (ع) را شرط ایمان مى‏دانند و در روایات آنان بر این امر تاکید شده است , براى نمونه چند مورد از این روایات نقل می گردد:
 زمخشرى از مفسران اهل سنت مى‏گوید:
«هنگامى که آیه مودت سوره شوری آیه 23 « قُلْ لااَسْئَلَکُم عَلَیهِ اَجْراً اِلاَّ المَوَدَّةَ فىِ القُربى؛ بگو اى رسول ما که اجر و پاداشى جز دوستى نزدیکان را از شما نمى‏خواهم»، نازل شد از رسول خدا (ص) پرسیدند چه کسانى مودت و دوستى آنان بر ما واجب شده است؟ فرمود: على و فاطمه و فرزندان آن دو».

وی در جایی دیگر روایاتى را در « تفسیر کشاف، ج 3، ص 467، ذیل آیه مودت شورى/23 » نقل مى‏کند که در آنها پیامبر (ص) مردم را به محبت اهل بیت‏ (ع) فراخوانده است از جمله:
«مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمّدٍ ماتَ شَهیداً ألا وَ مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ مُحَمّدٍ ماتَ مَغْفُوراً له، هرکس بر محبت آل محمد بمیرد، شهید و آمرزیده مرده. چنین کسى با ایمان کامل و بر سنت و جماعت از دنیا رفته است.


 در صحیح مسلم « ج15 و 16» روایت شده است که پیامبر (ص) فرمود:
« اِنّى تارِکٌ فیکُم الثَّقَلَیْنِ اَوَّلهما کِتابُ اللَّهِ فیهِ الهُدى وَ النُّور فَخِذُوُا بِکِتابِ اللَّهِ وَ اسْتَمْسِکُوا بِه قالَ وَ اَهْلِ بَیْتى أذَکِّرُکُم اللَّهَ فى اَهْلِ بَیْتى أذَکّرُکُم اللَّه فى اَهلِ بیتى...، من دو گوهر گرانبها در میان شما مى‏گذارم، یکى کتاب خدا که نور و هدایت‏گر است پس چنگ زنید به آن و عمل کنید، و اهل بیتم. توجه مى‏دهم شما را به خدا درباره اهل بیتم، توجه مى‏دهم شما را به خدا درباره اهل بیتم....».


ودر پایان این که روایات فراوانى در بیان مناقب و فضایل اهل بیت در کتابهاى روایى و حدیثى اهل سنت آمده است همانند « ینابیع الموده ، خصائص الامام علی و ...» که نیازى به یادآورى همه آنها نیست و تنها حدیث ثقلین که از نظر سند و دلالت مورد اتفاق شیعه و اهل سنت است درباره فضایل اهل بیت (ع) کافى است.واین بخش کوچکی بود از روایاتی که درفضائل اهل بیت(ع) ازطریق عامه بیان شده واساسا ارادت اهل سنت به این خاندان قابل کتمان نیست.


در پایان توجه به چند نکته لازم است:
الف) در تاریخ آمده است که گروه خوارج و نواصب ,دشمن امیرالمومنین (ع) بوده‏اند و احیاناً برخى از افراد و گروههاى دیگر را هم تحت تأثیر خود قرار داده و روحیه انکار یا کتمان نسبت به فضایل حضرت على ‏(ع) و فرزندان آن حضرت، در برخی به وجود آورده‏اند اما نباید عموم برادران و خواهران اهل سنت با آنها اشتباه شوند.
ب) برخى از اهل سنت همسران پیامبر (ص) را نیز در زمره اهل بیت (ع) مى‏دانند اما عده‏اى از آنان همانند شیعه اعتقاد دارند اهل بیت پیامبر که در روایات مشخص شده است شامل آنان نمى‏شود چون رابطه خویشاوندی همسر با طلاق فسخ می شود، اما خویشاوند نسبى و اولاد قابل جدا شدن نیست./9161/خ
 

ارسال نظرات