۱۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۱۶۰۷۱۴
رییس مجلس:

حماسه اقتصادی در گرو رونق تولید ملی است

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه حماسه اقتصادی در گرو تولید و حمایت از صنعت و کشاورزی است گفت: حماسه اقتصادی تنها با بهبود شاخص های اقتصادی کلان و نظام برنامه ریزی دقیق محقق می شود.
دکتر علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه 18 فروردین) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور با تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه گفت: امیدوارم سال 92 سالی سرشار از توفیقات معنوی و مادی برای ملت ایران باشد و از انفاس فاطمی توشه ای را برای حرکت در جهت های مختلف آن گونه که رهبر معظم انقلاب در سال 92 فرمودند برگرفته شود.

 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در ابتدای سال جدید ضمن ارزیابی جامع از حرکت انقلاب اسلامی درباره اقدامات لازم از جهت سیاسی و اقتصادی نکاتی را فرمودند که براساس آن وظیفه مهمی بر دوش مسئولان به ویژه مجلس و دولت فعلی و آینده قرار گرفته می شود لذا این نهاد ها باید در جهت تحقق این سیاست ها تلاش کنند.

 

لاریجانی با بیان اینکه فعال کردن پتانسیل درونی تولید و افزایش توان اقتصادی کشور در شرایط کنونی یک وظیفه مهم ملی است تصریح کرد: متأسفانه در سال گذشته نرخ رشد اقتصادی تناسبی با نیازهای کشور نداشته است.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه حماسه اقتصادی در گرو تولید و حمایت از صنعت و کشاورزی است گفت: حماسه اقتصادی تنها با بهبود شاخص های اقتصادی کلان و نظام برنامه ریزی دقیق محقق می شود.

 

وی با یادآوری بررسی لایحه بودجه سال 1392 در کمیسیون تلفیق افزود: هم اکنون فرصت خوبی است که بسته اقدامات ضروری جهت تحقق حماسه اقتصادی در لایحه بودجه در نظر گرفته شود از این رو مصباحی مقدم رئیس کمیسیون تلفیق و اعضای این کمیسیون و کمیسیون های تخصصی می خواهم در این جهت تصمیم گیری کنند و در متن بودجه 92 این محورها آورده شود.

 

لاریجانی ادامه داد: از طرفی دیگر باید در جهت تحقق سیاست های اصل 44 و اجرای قانون مربوطه با توجه به شرایط کشور و نیاز به تحرک بیشتر در بودجه عمرانی و کمبود منابع باید تلاش شود تا تسهیلات لازم به بخش خصوصی اختصاص داده شود.

 

وی با اعلام اینکه فلسفه ضرورت تأسیس صندوق توسعه ملی پشتیبانی از بخش خصوصی بوده است تصریح کرد: در شرایط کنونی مردمی شدن اقتصاد یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است از این رو باید ساز و کار این موضوع مشخص شود تا اراده این صندوق در جهت رشد تولید کشور قرار گیرد.

 

لاریجانی با بیان اینکه در سال گذشته مجلس در بودجه 91 حدود 10 درصد از منابع ریالی را برای اهداف کشاورزی و 10 درصد را برای صنعت در نظر گرفته بود یادآور شد: خوشبختانه اثرات این اقدامات مجلس به وضوح دیده می شود اما باید در سال ها و روزهای آتی از هرگونه هزینه کرد اشتباه منابع پرهیز کرد از طرفی دیگر برای پاسخگویی به سیاست های راهبردی بودجه بدون نصب و با توجه به شرایط تحریم غرب شرایط اقتضا می کند که نیازهای کشور در محصولات کشاورزی در داخل تولید شود از این رو کشاورزان و دامداران باید با سیاست های روشن روبرو باشند و زمینه گسترش در بودجه در نظر گرفته شود.

 

رییس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه جلوگیری از تورم تنها با صیانت از تولید، وضع مقررات و خرید محصولات کشاورزی به صورت تضمینی محقق می شود افزود: برای تحقق این موضوع و برای بالا بردن سطح زیر کشت از طریق آبیاری تحت فشار مسئولان باید تسهیلاتی را در نظر بگیرند.

 

وی ادامه داد: از طرفی دیگر تدابیر لازم جهت فعال شدن بنگاه های صنعتی به ویژه سهم صنعت از تسهیلات بانکی برای تأمین اعتبار در گردش صنایع با توجه به نقایص کار در سال گذشته کار ضروری است از این رو رکود در صنعت و معدن علاج نمی شود مگر با ایجاد تدابیر لازم در بودجه.

 

لاریجانی با تأکید بر اینکه با اقتصاد و تسهیلات و ایجاد فضای کسب و کار رونق بخش تولید می توان نقدینگی سرگردان را به سوی اقتصاد سوق داد یادآور شد: در این بخش با توجه به مزیت کشور در تولید نفت و گاز ایجاد شرایطی برای فعال شدن بخش خصوصی اهمیت دارد.

 

وی افزود: با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در سال 91 کمیسیون های ویژه و تخصصی طرحی را برای رونق تولید تهیه کردند که با توجه به بار مالی آن اجرای آن طرح مقدور نبود از این رو نمایندگان باید در بودجه سال 1392 نکات مهم این طرح را استفاده کنند.

 

بر اساس گزارش خانه ملت رییس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه اتکا کشور بر ابتکارات نخبگان راهی برای استقلال اقتصادی کشور است گفت: بنابراین باید برای شرکت های دانش بنیان بودجه و اعتبارات کافی در نظر گرفته شود تا این افراد انگیزه لازم را به دست بیاورند از طرف دیگر در تحقق بودجه بدون نفت کنترل اعتبارات جاری کشور و ردیف های اعتباری بی فایده امر ضروری است همچنین تمام نمایندگان باید توجه داشته باشند که در کمیسیون های تخصصی در تدوین بودجه سال 1392 درآمدهای واقعی و متناسب را در نظر گیرند.

 

وی ادامه داد: به طور حتم غیر واقعی بودن اعتبارات در بودجه سال 92 و انحراف 8 درصدی این اعتبارات عملاً اثر تدوین بودجه را از بین خواهد برد از این رو واقعی بودن اعتبارات و بودجه ضروری است بنابراین امیدواریم تا با تلاش همکاران بودجه سال جاری با کیفیت حماسه اقتصادی تدوین و به تصویب برسد.

 

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لازم می دانم که در اینجا از جانب نمایندگان از تمام نهادها و دستگاه ها به ویژه نیروی انتظامی، پلیس راهبر، وزارت بهداشت و صدا و سیما که در عید و تعطیلات نوروزی خدمت کرده اند سپاسگزاری کنم./971د102/ج
 

ارسال نظرات