۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۱۶۲۴۴۶
کارشناس مسائل تاریخی پاسخ داد؛

مهریه حضرت زهرا چیست؟

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل تاریخی گفت: اینکه می گویند آب مهریه حضرت زهرا (س) است جنبه تشریفی دارد، دلالت بر شرف و عظمت حضرت زهرا (س) دارد و با ولایت تکوینی ارتباط دارد، به این معنا نیست که در عقد نامه حضرت زهرا (س) آب را هم ذکر کرده اند.
مهدي پيشوايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی پیشوایی، کارشناس مسائل تاریخی، در برنامه پرسمان که از رادیو معارف پخش می شد در پاسخ به پرسش «در زمان سقیفه شورایی تشکیل شد، امام علی (ع) کجا بودند که نگذارند شورا تشکیل شود؟» گفت: در آن زمان حضرت علی (ع) مشغول کفن و دفن رسول خدا (ص) بودند.

وی ادامه داد: شورای سقیفه در غیاب امام علی (ع) تشکیل شد، نه تنها حضرت علی (ع) بلکه افراد دیگری مثل ابوبکر، عمر، ابوعبید جراح، عباس عموی پیامبر، عبد الرحمن بن عوف، طلحه و زبیر نبودند، از قریش و مهاجرین فقط سه نفر آنجا بودند.

این کارشناس حوزوی در پاسخ به پرسش «وقتی به خانه حضرت فاطمه (س) حمله کردند چرا امام علی (ع) کاری نکردند؟» گفت: حضرت علی (ع) کاری انجام نداد، نه به خاطر اینکه می ترسید بلکه به همان دلیل که حضرت سر خلافت شمشیر نکشید، اینجا هم شمشیر نکشید، ابوبکر در زمان مرگش از نه چیز اظهار ندامت می کند که یکی از آنها شکستن حرمت خانه حضرت فاطمه (س) است.

حجت الاسلام پیشوایی اظهار داشت: ابوبکر عده ای را به سرکردگی عمر فرستاد که حضرت علی (ع) را بیاورند، درب خانه بسته بود و هر کار کردند در را به رویشان باز نکردند، عمر گفت: بروید هیزم بیاورید، من این خانه را با اهل درونش به آتش می کشم، حضرت علی (ع) چون وحدت مسلمین را ملاحظه کرد شمشیر نکشید، گفت من مظلوم واقع شوم طوری نیست اصل اسلام محفوظ بماند و مسلمانان به جان هم نیفتند.

این کارشناس مسائل تاریخی در پاسخ به پرسش «این که می گویند مهریه حضرت زهرا (س) آب است، یعنی چه؟» گفت: این جنبه تشریفی دارد، دلالت بر شرف و عظمت حضرت زهرا (س) دارد و با ولایت تکوینی ارتباط دارد، به این معنا نیست که در عقد نامه حضرت زهرا (س) آب را هم ذکر کرده اند، کسانی که زندگی نامه حضرت زهرا را نوشته اند مهریه حضرت زهرا را 500 دینار و معادل 400 درهم ذکر کرده اند.

وی در پاسخ به پرسش «چرا سال قمری کوتاه تر از سال شمسی است؟ و به دلیل این که روز عاشورا در تابستان بوده است آیا می توان در تابستان عزاداری کرد؟» گفت: بعضی از ماه های قمری 29 روز و بعضی 30 روز است، ولی ماه های شمسی شش ماهه اول 31 روز و شش ماهه دوم 30 روز است، بنابر این در هر سال 10 الی 12 روز روز های قمری کوتاهتر از شمسی هستند.

وی در پایان بیان داشت: حادثه عاشورا در تابستان نبوده و محاسبات دقیق نجومی نشان داده که در پاییز و روز 21 مهر ماه اتفاق افتاده است، و از قدیم هم معروف بوده است که عزاداری امام حسین (ع) را بر اساس ماه های قمری می گیرند. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات