کتاب «وضع کنونی تفکر در ایران» بررسی شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست معرفی کتاب «وضع کنونی تفکر در ایران» منتشر شده در انتشارات سروش با حضور داوری اردکانی، نویسنده این کتاب ظهرامروز پنجشنبه دوازدهم اردبیبهشتماه در غرفه سرای اهل قلم بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب، برگزار شد.
داوری اردکانی با اشاره به گسستگی تاریخ ایران، اظهار داشت: هر نویسندهای که مخاطبی دارد و برای دیگران مینویسد، میخواهد که مخاطب کتاب را بخواند و اظهار نظر کند و باید گفت در مورد این کتاب کمتر اظهار نظر شده است.
وی با بیان اینکه این کتاب طرح مسأله است درباره اینکه چه میکنیم؟ چه حرفی میزنیم؟ کلام حرف دل است یا نه؟ بیان داشت: مقدمه کتاب در سال 1346 نوشته شده است و یک نوع پیشبینی در تحول عظیم کشور است که تا بهحال در موضوع انقلاب پیش نیامده بود اما حذف شده است.
داوری اردکانی با اشاره به اینکه مطالب کتاب بسیار مهم است، ابراز داشت: این کتاب در فلسفه اسلامی تحول و فکر نویی است، بر فرض مثال به اعتباریات نظر مرحوم علامه طباطبایی پرداختهام و اهمیت آن را ذکر کردهام.
وی با بیان اینکه علامه طباطبایی، در نظریه اعتباریات به روش رئالیسم در مقابل مارکسیسم پرداخته است، بیان داشت: که این افشاگری حقیر باید مورد توجه قرار میگرفت که نگرفته است به دلیل اینکه یک شخص صاحب نظر، نظری انتقادی، به این نظریه حقیر در سال پنجاه و هشت داشت و با دلایل اجمالی که در کلام داشت مطرح کرد اما مخالفت حقی نبود.
نویسنده کتاب وضع کنونی وضع تفکر در ایران، با تاکید بر اینکه مطلب اعتباریات و طرح آن با مشکلات زیادی مواجه بود، ابراز داشت: آن زمانی که حشر و نشر با شهید مطهری داشتم از تعالیم وی استفاده میکردم، وی چندان نظر مساعدی به این نظر آقای علامه طباطبایی نداشت.
وی در ادامه با بیان اینکه در فلسفه اسلامی داعیهای ندارم و نمی توانم داشته باشم، افزود: باید به استاد علمها و مفسر قرآن بزرگ تأمل و توجه کنیم، که این استادان میتوانند داعیه فلسفه اسلامی داشته باشند.
داوری اردکانی با بیان این نکته که اگر ما فلسفه اسلامی داریم، به آن چه نگاهی داریم؟ گفت: برخی کتابهای مختلف در مقام فلسفه نوشتهاند، حقیر هم کتابهای مختلفی در زمینه فلسفه نوشتهام و مثل سؤالهایی از قبیل ما و تاریخ اسلامی یعنی چه؟ و یا آینده فلسفه چه میشود؟ را مطرح کردهام.
وی با اشاره به اینکه، باید به زبان فارسی توجه داشت، اظهار داشت: به یک چیزی توجه داشته باشید که هر وقت این زبان نشاط داشته باشد زندگی آدمی هم نشاط دارد، هر وقت افسرده شده زندگی هم افسرده شده است، به زبان فردوسی، زکریا، ابن سینا توجه داشته باشید که زمان ساسانیان است، اینها با هم در تاریخ به هم پیوستهاند، من میخواستم بدانم، که ما با زبان چه میکنیم؟ و زبان با ماچه میکند؟
داوری اردکانی با بیان اینکه در فلسفه غرب تا زمان جنگ جهانی دوم مساله تجدد هنوز مطرح نشده بود و غربیها آن را مطرح کردند افزود: در دهه 70 میلادی عنوان غرب آشکارتر شد و مسأله ما با غرب مطرح شد، بنده حقیر اجمالا به آینده این نسبت توجه کردم و این مسأله را برای نخستینبار مطرح کردم که یک فیلسوف غربی خانه خود را میبیند و نظریههای خودش را دارد.
نویسنده کتاب وضع کنونی وضع تفکر در ایران در پایان گفت: معتقدم همان دانشجوی فلسفه هستم و باید هنوز به این سؤالها فکر کنم که ما در تفکر چه کردیم؟ ما در علم چه کردیم؟ خیلی از کشورها این امکانات و شرایط ما را ندارند و توقع من خیلی بیشتر از این سؤالها است./9597/پ202/ص