۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۱۶۵۳۵۶
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

راه‌های انتقال مفاهیم اعتقادی به نوجوانان

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مسائل تربیتی گفت: یکی از راه‌های انتقال مفاهیم اعتقادی به نوجوانان اعتماد‌سازی است
حجت الاسلام عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علی رضا تراشیون، کارشناس مسائل تربیتی کودک و نوجوان، در برنامه پرسمان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: انتقال مفاهیم اعتقادی به ظرافت‌هایی نیاز دارد تا با این ظرافت‌ها بتوانیم مطالب را قابل پذیرش کنیم، اول از همه ما باید اعتماد سازی کنیم، بچه‌ها حرف کسی که به او اعتماد ندارند را نمی‌پذیرند، برای ایجاد اعتماد در دیگران راهکارهایی وجود دارد.

راهکارهای ایجاد اعتماد در دیگران

وی ادامه داد: اول این که فرزندان باید ما را در رفتار و کردار و گفتارمان صادق ببینند، حرف و عمل و کردار والدین صادق باشد، دوم به جای اینکه به فرزندانمان بی توجهی کنیم، به نیازهای واقعی آن‌ها توجه کنیم، سومین راهکاری که زمینه اعتماد سازی را فراهم می‌آورد این است که باید اشخاصی باشیم که در قالب‌های صحیح مطالب را انتقال بدهیم، بعضی حرف حق را با روش‌های باطل ارائه می‌دهند.

حجت‌الاسلام تراشیون ابراز داشت: بعضی افراد وقتی می‌خواهند به بچه بگویند نظم داشته باش، با کتک این را منتقل می‌کنند، در انتقال مفاهیم درست باید از ابزارهای صحیح استفاده کنیم، در اسلام به ما یاد داده‌اند که اهداف زیبا وسایل زیبا می‌خواهد.

راهکارهای انتقال صحیح مفاهیم اعتقادی

این کارشناس تربیتی اظهار داشت: باید ارتباط کلامی را با فرزندانمان بیشتر کنیم، ارتباط کلامی مقدمه یک ارتباط عاطفی است، افرادی که گفتگو و ارتباط تعاملی بیشتری با فرزندانشان دارند، ارتباط عاطفی آن‌ها بیشتر می‌شود، فرزندی که با مادر صحبت می‌کند مقدمه ارتباط عاطفی است، یکی دیگر از نکات مهم در انتقال مفاهیم در ارتباط با نوجوان تاکید بر محبت به جای خشونت است.

وی بیان داشت: پدر و مادرهای موفق که می‌خواهند تربیت دینی را محقق کنند، به جای اینکه بخواهند این مفاهیم را با قهر، دعوا و ناراحتی به آن‌ها منتقل کنند، تاکیدشان بر محبت بیشتر است، انسان‌ها بنده محبت هستند، وقتی می‌خواهیم فرزندانمان را بر بندگی خدا بیاوریم باید بر محبت تاکید کنیم، نوجوان‌ها دوست دارند که دیگران متناسب با سن و سالشان به آن‌ها محبت کنند.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: الگوهای رفتاری مناسبی به فرزندان ارائه بدهیم، اگر نوجوان بخواهد در مسیر تربیت دینی و اعتقادی قرار بگیرد باید الگوهایی را هم که ما به او ارائه می‌دهیم که اولین و بهترین آن‌ها پدر و مادر است، الگوهای مناسبی باشند، مثلاً پدری که در کلام و رفتار نشان می‌دهد که معتقد و پایبند به اصول و دین است، نوجوان او هم پدرش را الگو قرار می‌دهد و مانند او می‌شود.

حجت‌الاسلام تراشیون در پاسخ به پرسش «پسر شانزده ساله‌ای دارم که محرم و نامحرمی را رعایت نمی‌کند و با دختران همبازی می‌شود، برای اینکه درون او بیدار نشود نمی‌خواهم مستقیماً به او بگویم که او نامحرم است و نباید با او هم کلام و همبازی شود چگونه او را آگاه کنم؟» گفت: توجه به حدود رفتار اجتماعی از سن کودکی و زمانی که قدرت تمیز پیدا می‌کنند شروع می‌شود.

وی ادامه داد: بهترین زمان برای انتقال مفهوم محرم و نامحرم زمانی است که بچه به قدرت تمیز می‌رسد، یعنی خوب و بد را متوجه می‌شود، معمولاً بچه‌ها قبل از هفت سالگی به سن تمیز می‌رسند، همان سنی است که باید به صورت عملی محرم و نامحرم را به او نشان دهیم، بچه‌ها وقتی که به تشخیص خوب و بد می‌رسند دقت‌هایی در آن‌ها ایجاد می‌شود، درون بچه بیدار شده است و قدرت تشخیص پیدا می‌کند.

این کارشناس تربیتی اظهار داشت: خیلی از پدر و مادرها رعایت حجاب و محرم و نامحرم را از سنینی شروع می‌کنند که نوجوان به سن بلوغ می‌رسد، پسرها قبل از آن خیلی چیزها را متوجه می‌شوند.

وی در پایان گفت: بچه‌ها وقتی به سن تمییز می‌رسند در گوشه ذهنشان تصویر فرد را حک می‌کنند، و وقتی که بزرگ شدند این تصویر باعث اختلالاتی در دوره نوجوانی خواهد شد، یکی از این اختلالات، اختلالات جنسی است، وقتی در دوران کودکی به آن‌ها آموزش داده نشود و رعایت نشود، این تصویر در دوره نوجوانی باعث بروز مشکلات و تحریک پذیری نوجوان خواهد شد./9194/پ202/ن 

ارسال نظرات