۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۱۶۷۰۷۱
معاون پژوهشی حوزه‎های علمیه:

جای نخبگان حوزه در میان نخبگان کشور خالی است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی حوزه‎های علمیه با بیان این‎که در جشنواره طلبه موفق شش استان هیچ پاسخی را ندادند، گفت: جای نخبگان حوزه در میان نخبگان کشور خالی است و ناچاریم سال 92 به عنوان نخستین سال حداقل تعدادی از استعدادهای و نخبگان حوزه را به جامعه علمی‎ کشور معرفی کنیم.
حجت الاسلام و المسلمين عماد ، مسؤول معاونت پژوهش حوزه هاي علميه کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سید علی عماد، معاون پژوهش حوزههای علمیه در نخستین هم اندیشی مدیریتهای استانی حوزههای علمیه و مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزههای علمیه که صبح امروز در مدرسه فیضیه برگزار شد با تأکید بر تولید علم در حوزههای علمیه گفت: مردم بیش از سیصد شاخص ارزیابی علم را از حوزویان مطالبه میکنند و زمام این کار به دست مدیران حوزههای علمیه است.

وی ادامه داد: در حوزههای علمیه از نظر پژوهش با اندکترین هزینه اتفاقات بزرگ رخ داده است و فعالیتهای خوبی صورت گرفته است؛ البته ضعفها و مشکلات وجود دارد و باید آماده باشیم، چرا که رقبای هم سوی و مخالفان فعالیتهای خود را انجام میدهند.

معاون پژوهشی حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه امروز در کشور یک سامانه علمی ‎‎اطلاعات ملی وجود دارد، اظهار داشت: این سامانه مرجع اصلی ثبت اطلاعات و دادههای قابل اعتبار درباره تولید علم در کشور است، یک بخش از سامانه خالی بوده و مختص حوزههای علمیه است که متأسفانه اطلاعات حوزههای علمیه نیز در این سامانه خالی بوده و نیست.

وی افزود: تقریباً 70 درصد مقالات علمی مربوط به دین در حوزههای علمیه تولید می‌شود و از این جهت با رشد چشمگیری مواجه بودیم، ولی همه این فعالیتها بیش از آن که بر یک ساماندهی منظم و آینده نگری روشن از سوی سازمان باشد مبتنی بر شور و انگیزه طلاب است.

حجتالاسلام عماد با تأکید بر برنامهریزی مناسب از سوی نهادهای حوزوی، اظهار داشت: متأسفانه برنامهریزی چندانی در انجام فعالیتهای علمی در حوزههای علمیه صورت نگرفته است هر چند که کار خوبی صوت گرفته است.

وی تصریح کرد: اگر با برنامهریزی مناسب پیش میرفتیم امروز در یک جایگاه مطلوبی بودیم، البته اکنون نیز فرآوردههای علمی حوزه‌های علمیه برابر با چندین دانشگاه است، در حالی که بودجه ما برای انجام پژوهش نیز محدود است.

معاون پژوهشی حوزههای علمیه با تأکید بر اینکه مجموع تولیدات علمی برخی از افراد حوزوی مانند مراجع برابر با پژوهش چندین دانشگاه است، ابراز داشت: با برنامهریزی مناسب میتواند تولید علم در حوزههای علمیه چندین برابر باشد.

وی گفت: یکی از وظایف حوزههای علمیه در جهت فعالیتهای پژوهشی شناسایی نخبگان، استعدادهای حوزه و ایجاد زمینه مناسب برای انجام فعالیتهای پژوهش طلاب است و اگر نتوانیم نخبگان را شناسایی کنیم اینها با چه امید و انگیزی مشغول به فعالیت شوند.

حجتالاسلام عماد با بیان اینکه در جشنواره طلبه موفق شش استان هیچ پاسخی ندادند، خاطرنشان کرد: جای نخبگان حوزه در میان نخبگان کشور خالی است و ناچاریم سال 92 به عنوان نخستین سال حداقل تعدادی از استعدادهای و نخبگان حوزه را به جامعه علمی کشور معرفی کنیم.

وی ادامه داد: در جهت تولید علم در حوزه باید تلاش کرد و با تدبیر و برنامهریزی مطلوب در مسائل پژوهشی شاهد پیشرفت خوب و چشمگیری باشیم؛ البته در بخش اطلاع رسانی نیز خوب عمل نشده است و امیدواریم این کار با عنایت امام زمان(عج) و همت، همکاری مدیران حوزههای علمیه گامها موفقی را برداریم./993/پ202/ن

ارسال نظرات