۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۱۶۷۸۰۲
آیت الله علم الهدی:

معجزات دوران طفولیت امام جواد برای اثبات تداوم امامت بود

خبرگزاری رسا ـ نماینده خبرگان رهبری با اشاره به امور خارق العاده ای که از امام جواد(ع) در دوران طفولیت‌شان سر می زد٬ گفت: خداوند می خواست با این وقایع٬ تضمین تداوم امامت در امام جواد(ع) را به اثبات برساند.
معجزات دوران طفولیت امام جواد برای اثبات تداوم امامت بود

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد٬ آیت الله سیداحمد علم الهدی٬ امام جمعه مشهد، ظهر امروز در دیدار با اعضای کانون فرهنگی جوادالائمه(ع) مشهد٬ ولادت امام جواد(ع) را نقطه عطفی در امامت و ولایت مطلقه به خصوص ولایت امام رضا(ع) دانست و گفت: سیر تاریخی جریان امامت پس از رحلت پیامبر اسلام(ص) در بستر مواجهه و رویارویی با دستگاه حاکم٬ در اثر عدم بصیرت مسلمانان با عنوان بایکوت و انزوا از عرصه حاکمیت به انحراف کشیده شد.

 

و ی افزود: همزمان با توسعه معارف اهل بیت(ع) و جریان امامت٬ در نوع تقابل با این جریان نیز توسعه پیدا شد و صرف نظر از عرصه سیاسی٬ تقابل دیگری به نام تقابل الگویی نیز به وجود آمد؛ چرا که مردم با افزایش بصیرت و آگاهی٬ جریان امامت را شایسته رهبری امت می دانستند از این رو این مسأله٬ قدرت های حاکم را منزوی می کرد و آنان برای تداوم حکومت به ظلم و جنایت بیشتر دست می زدند.

 

نماینده خبرگان رهبری با بیان این که از زمان امامت امام رضا(ع)٬ برخورد با جریان امامت نه تنها از سوی دستگاه حکومت و غیرشیعه بلکه در میان شیعیان نیز رواج یافت، تصریح کرد: این جریان٬ از انکار شهادت امام کاظم(ع) به منظور رسیدن به مطامع دنیوی و ایجاد فرقه واقفیه گرفته تا انکار این که امام جواد(ع) فرزند امام هشتم هستند٬ پیش رفتند.

 

آیت الله علم الهدی ادامه داد: این انکار تا آنجا بالا گرفت که میان شیعیان هم رواج یافت و برای اثبات مسأله٬ به قیافه شناس رجوع کردند و بدین طریق توطئه داخلی خانواده در مقابله با امامت از بین رفت.

 

وی با اشاره به خصوصیات متمایز امام محمدتقی(ع) نسبت به سایر ائمه معصومین٬ ابراز داشت: آن قدر که از ایشان در دوران طفولیت٬ معجزات و امور خارق العاده دیده شده در مورد سایر ائمه این گونه نبوده است. به عنوان نمونه٬ روزی ایشان در حالی که کمتر از دو سال داشتند و پدر بزرگوارشان در حال نگارش نامه بودند شروع به گریه می کنند و وقتی امام رضا(ع) ایشان را در آغوش گرفته و از علت این امر سؤال می کنند٬ ایشان می فرمایند «فکر می کنم که بر مادرم فاطمه(س) چه گذشت».

 

امام جمعه مشهد گفت: همچنین در آخرین سفر حج که امام جواد(ع) پشت سر امام هشتم روی دوش یکی از یاران در حال طواف بودند٬ ناگهان شدید شروع به گریه می کنند و آرام نمی گیرند و وقتی امام رضا(ع) دلیل آن را جویا می شوند٬ ایشان می فرمایند«پدر جان می بینم که شما طوری طواف می کنید که گویا طواف آخر شماست٬ این حالت شما مرا گریان می کند».

 

وی خاطرنشان کرد: خداوند می خواست با این وقایع٬ تضمین تداوم امامت در امام جواد(ع) را به اثبات برساند.

 

هیأت‌های مذهبی فراتر از توسل صرف٬ خود را ملزم به تبعیت از سیره معصومین بدانند

آیت الله علم الهدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های کانون فرهنگی جوادالائمه(ع)٬ تأکید کرد: هیأت های مذهبی باید متناسب با وضع اجتماعی امروز فعالیت کنند خصوصا هیأت هایی که به نام ائمه(ع) هستند بایستی فراتر از توسل و رابطه احساسی با امام٬ دقیقا در خط ولایت و سیره ایشان حرکت کنند.

 

وی افزود: این که نام کانون٬ فرهنگی است نشان می دهد در پی تلاش بانشاط فرهنگی به نام امام در زندگی اجتماعی است٬ این آمیختگی میان بسیج و کانون و هیأت٬ الگویی برای هیئات مذهبی امروز است./930/پ202/س

ارسال نظرات