۰۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۱۶۷۹۱۱
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی:

مبلغان نیمی از منبرهای خود را نذر قرآن کنند

خبرگزاری رسا ـ مفسر قرآن کریم با توصیه به مبلغان و طلاب مبنی بر این‌که نذر کنید نیمی از منبرهای خود را به قرآن اختصاص دهید، گفت: ظلم می‌کنیم به جای خواب و مطالب بی‌اساس از قرآن و نهج‌البلاغه استفاده نمی‌کنیم، ظلم می‌کنیم اگر بالای منبرها مطالب روزنامه‌ها را بگوییم.
حجت الاسلام قرائتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور، سه‌شنبه عصر در کارگاه روش تفسیر قرآن که در مدرسه حجتیه برگزار شد، گفت: باید توجه داشت که در بحث قرآنی برای مخاطب عادی چیزی تازه‌ای بفهمد، یعنی همان مطالب عادی و بدیهی نباشد.

وی افزود: همه می‌دانند که عاقبت مؤمنان، متقین، مجاهدان در راه خدا و مانند آن بهشت می‌شود، اما باید با فکر کردن روی مطلب، نکته‌ای تازه برای مخاطب تولید کرد، حضرت امیر(ع) می‌فرماید هر کس به مسجد می‌آید، هشت منفعت برای او دارد که یکی از آن‌ها نکته‌ای لطیف و مطلبی تازه است.

مفسر قرآن کریم با بیان حدیثی ادامه داد: در روایت آمده است که که از قرآن استنطاق کنید، یعنی از قرآن یک چیز نو درآورید و بدون استنطاق کردن و حرف کشیدن از قرآن نمی‌توان مطالب تازه تولید کرد.

وی با توصیه به طلاب مبنی بر این‌که نذر کنید هر کس منبر می‌رود، نیمی از منبرش را به قرآن اختصاص دهد، ابراز کرد: در ماه رمضان در شب قدر دعای الغوث خوانده می‌شود، اما من شک دارم که در حداقل 50 مسجد تهران تفسیر قرآن گفته شود.

وی با اشاره به این‌که ظلم می‌کنیم که تفسیر مطالعه نمی‌کنیم، اظهار کرد:‌ ظلم می‌کنیم به جای خواب و مطالب بی‌اساس از قرآن و نهج‌البلاغه استفاده نمی‌کنیم، ظلم می‌کنیم اگر بالای منبرها مطالب روزنامه‌ها را بگوییم.

رییس ستاد اقامه نماز با تأکید بر این نکته که قرآن در میان ما غریب است، خاطرنشان کرد: گاه در میان منبرهای ما صرف گفتن بحث‌هایی مانند نقل خواب و بیان قصه می‌شود، اما باید توجه داشته باشیم که ما ظلم می‌کنیم که سراغ قرآن نمی‌رویم، حوزه علمیه نیز اگر طلبه‌ها را قرآنی تربیت نکند باید جواب بدهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به این‌که مباحث تاریخی مبهم و برفک‌دار را نباید برای مردم بیان کرد، خاطرنشان کرد: تاریخ باید دارای روشنی و وضوح خاص باشد، خداوند در مواقع بیان تاریخ می‌گوید «الم تر» که ضرورت روشنی و وضوح تاریخ را می‌رساند.

وی با اشاره به این‌که از نظر قرآن دست یافتن به مقامات با گذشت محقق می‌شود، گفت: تمام پست‌های قرآن بر اساس یک گذشت است، «تتجافی جنوبهم عن المضاجع»: اگر انسان از رختخواب خودش را کند به مقام پسندیده دست می‌یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی اظهار کرد: در جایی دیگر به حضرت ابراهیم(ع) می‌فرماید از فرزندت بگذر، «إنی أری فی المنام أنی اذبحک» و به همین دلیل حضرت ابراهیم(ع) را به مقام و جایگاه ویژه می‌رساند.

وی با قرائت آیه «ربنا انی اسکنت من ذریتی بواد غیر ذی‌زرع» اظهار کرد: خداوند در این‌جا می‌فرماید از زنت بگذر، همچنین در داستان حضرت یوسف(ع) پس از گذشتن حضرت یوسف از شهوت او را به درجات بالا می‌رساند./914/پ202/ن

ارسال نظرات