۰۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۱۶۹۲۴۸

هاشمی؛ شخصیتی رای ساز برای همه دوره‌ها

خبرگزاری رسا ـ سال 88 احمدی نژاد هاشمی را تخریب کرد تا رای بیاورد و اکنون برخی کاندیداها او را تکریم می‌کنند تا رای بیاورند و هاشمی تبدیل شده به شخصیتی رای ساز برای کاندیداها.
هاشمي رفسنجاني هاشمي رفسنجاني

هاشمی رفسنجانی؛ سیاستمدار کهنه‌کاری که در موردش می‌گویند او همیشه با چند صفحه شطرنج سیاست به طور هم‌زمان بازی می‌کند و البته این کار را هم خوب بلد است. ولی به هر حال هر کس با وجود نقاط قوت، ناگزیر نقاط منفی یا به اصطلاح پاشنه آشیلی هم دارد که اگر مراقب نباشد از همان ناحیه ضربه پذیر می‌شود به ویژه در سیاست که از قدیم می‌گفتند سیاست پدر و مادر ندارد و ممکن است هر کسی را زمین بزند.


اما با بررسی انتخابات‌های چند دوره اخبر ریاست جمهوری یک نتیجه جالب بدست می‌آید و آن این که در این دوره‌ها کاندیداها از هاشمی رفسنجانی به عنوان وسیله‌ای برای جلب رای استفاده کرده‌اند و می‌کنند.

 

در سال 84 احمدی نژاد با زیرکی خاصی رقیب اصلی خود را هاشمی قرار داد، کاری که تا آن زمان کسی بدان شکل جرات آن را نکرده بود یا اگر انجام شده بود با توجه به فضای جامعه و اقبال عمومی که نسبت به هاشمی وجود داشت نتیجه دلخواهی به دست نیامده بود. در آن زمان حتی لاریجانی، ولایتی و برخی دیگر به خاطر حضور هاشمی از حضور کناره‌گیری کردند که لاریجانی با فشار جامعه اسلامی مهندسین به صحنه بازگشت. نتیجه انتخابات 84 نشان داد تنها عده‌ای از مردم آن هم از طبقه خاص بر سیاست سرمایه‌داری در کشور صحه می گذارند ولی عموم مردم که از طبقه متوسط به پایین هستند دلشان برای عدالت و اجرا شدن آن در جامعه می‌تپد.


در سال 88 باز همان جریان اتفاق افتاد و در جریان تبلیغات و مناظره‌ها، احمدی نژاد که می‌دید رقیب قدری در میدان رقابت ندارد و مردم به ویژه همان‌ها که دلشان برای عدالت می‌تپید از عملکرد او در دولت نهم لبخند رضایت بر لبانشان هست باز هم پای هاشمی را میان کشید که با اعتراض رقیبان روبرو شد و مبنایی شد برای مطرح کردن مساله تقلب. موسوی و کروبی چندین ماه بر طبل تقلب کوفتند و هیچ یک از راه حل های قانونی شمارش آرا را نپذیرفتند و در نهایت گفتند منظور ما از تقلب، جابجایی آرا نیست بلکه منظور این است که چرا احمدی نژاد پای هاشمی را وسط کشید او با این کار آرایی که در کاسه ما بود برای خودش کرد.

 

جریان انتخابات سال 88 با همه شیرینی و تلخی‌اش گذشت ولی عملکرد دولت دهم به ویژه برخی نامدیریتی‌ها در عرصه اقتصادی به اضافه آثار تحریم باعث افزایش تورم شد و مردم را تحت فشار قرار داد در این میان برخی سیاستمداران هم از فرصت استفاده کردند و بر حضور یک منجی برای بهبود وضعیت کشور تاکید کردند که آن منجی هم کسی نبود جز هاشمی رفسنجانی، کسی که می‌توانست مخالفان دولت شامل اصلاح طلبان، کارگزاران، ملی مذهبی‌ها، راست سنتی‌ و ... را لیدری کند و همه را هم راضی نگه دارد. اما وی نتوانست از فیلتر شورای نگهبان رد شود.


به هر حال اکنون که فعالیت تبلیغاتی نامزدهای انتخابات آغاز شده می بینیم که کاندیداهای مختلف برای جلب آرای گروه‌های مختلف و برای مخالفت خود با سیاست «بگم بگم» احمدی نژاد در سال‌های گذشته دست به دامان تقدیر و تشکر از بزرگان انقلاب و گذشتگان شده اند و باز هم نام هاشمی غایب بر زبان‌ها می‌گردد و از او به نیکی یاد می کنند تا بگویند هر چند منجی در بین نامزدها نیست ولی ما نمایندگان اوییم یا لااقل با او کنار می آییم تا وضعیت از آنچه هست بدتر نشود.


به هر حال سال 88 احمدی نژاد هاشمی را تخریب کرد تا رای بیاورد و اکنون برخی کاندیداها او را تکریم می کنند تا رای بیاورند و هاشمی تبدیل شده به شخصیتی رای ساز برای کاندیداها. /916/ی703/ع

ارسال نظرات