حجتالاسلام والمسلمین اعرافی:
بالاترین درجه عبادت، عشق و مودت به خدا است
خبرگزاری رسا ـ حجتالاسلام والمسلمین اعرافی گفت:عبادت در آنچه از روایت پیامبر(ص) و ائمه(ع) نقل شده است به سه مرتبه عبادت تجار، عبادت عبید و عبادت کرام و احرار تقسیم میشود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مرکز خبر واطلاعرسانی جامعةالمصطفی، حجتالاسلام والمسلمین اعرافی، رییس جامعةالمصطفی، در نمایندگی جامعةالمصطفی در اصفهان با اشاره به اولین مرتبه عبادت، گفت: اگر سطح کشش، درک و گرایشهای ما در حد فرار از مشکلات و سختیها و ترس و رعب از آنچه در ورای این عالم وجود دارد باشد، عبادتمان، «عبادت عبید» خواهد بودع این مرتبه از عبادت هرچند خوب است اما برخواسته از سطح پایینتری از فهم خدا و توحید است و در حد ترس از عذاب قرار دارد.
وی ادامه داد: عبادت کسی که از دفع ضرر به سمت جلب منفعت پیش میآید و کسب درجاتی از بهشت محرک اوست، «عبادت تجار» نامیده میشود و در حد خود، خوب است اما در این سطح نیز همانند عبادت عبید، کانون اصلی عبادت خود انسان است.
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی در تشریح سطح سوم از عبادات اظهار داشت: عبادتی که از خودمحوری میگذرد و در یک فضا و سطحی متعالیتر قرار میگیرد، «عبادة الاحرار» و یا «عبادةالکرام» نام دارد و درباره محرک آن نیز در روایات دو تعبیر وجود دارد که هر کدام، یک سطح از عبادت را دربردارد.
وی درباره اولین عامل محرک در بالاترین سطح عبادت، یادآور شد: بر اساس برخی از روایت، این سطح عبادات، از سر شکر انجام میپذیرد، انسان هنگامی که نعم خداوند را آن چنان که در قرآن، با بیانات گوناگون و زیبا به آنان اشاره شده است، میبیند، بدون در نظر گرفتن بهشت و جهنم، تنها با نگاه به گذشته، حال و آینده خود، شکر به جای میآورد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در این سطح، حتی اگر در آینده هیچ چیزی نباشد و بهشت و جهنم و دنیا وآخرتی هم در کار نباشد، وقتی انسان در اعماق خود فرو میرود و میبیند به جز خدا چیزی ندارد، عقل او میگوید شایسته است در برابر این وجود لایتناهی و نعمتهای بیپایان او شاکر بود.
وی با اشاره به تفاوت انگیزههای عبادت در هر سطح، ابراز داشت: در این مرتبه عالی، محرک عبادت بسیار بالاتر از محرکهای قبلی است، در این مرتبه بیم و امید و نگرانی و طمع، انسان را به سوی عبادت نمیبرد بلکه وظیفهشناسی عقلی و توجه به گذشته و حال و اتصال او به عالم غیب که همه چیز از آن سرچشمه میگیرد، عامل ستایش و پرستش میشود.
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی رتبه سوم عبادات را دارای مرحله دومی دانست و گفت: بر اساس بعضی از روایات، مرحله دیگری نیز در این رتبه عالی وجود دارد که در آن دیگر شکر نیز مطرح نیست، بلکه حب است و عشق و شیدایی و مودتع در این مرحله عالی که در روایات عامه و خاصه نیز به آن اشاره شده است، عشق و حب، آدمی را به کرنش و تواضع در برابر وجود حق فرا میخواند.
رییس جامعةالمصطفی ادامه داد: در این مرحله عالی و راقی، برخلاف رتبههای پایینتر، نگاهی به آینده وجود ندارد و بالاتر از مرحله شکر، آنچه انسان میبیند جلال و جمال خدا و بیپایانی عظمت الهی است که او را مجذوب و شیفته میکند، در این مرحله، بهشت و جهنم و بیم و امید آدمی را بر سجاده ننشانده، حتی نگاهی به خود که بهرهمند از این فیوضات بیکران است نیز ندارد، بلکه همه وجود انسان معطوف به یک نقطه بیپایان و محو در آن است و این معنای «حب لک» است.
وی نگاه بنده در این رتبه را نگاهی خدایی خواند و افزود: این واقعیتها نقشه راهی است که ترسیم شده تا ما و شما بیش از همه در این مسیر حرکت کنیم، ما اگر میخواهیم انسانهایی بزرگ و نقشآفرین تربیت کنیم، باید خودمان اهل این معانی باشیم
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی، استادان و مدیران جامعةالمصطفی را نیازمند سیر در این مدارج از عبادت دانست و گفت: اگر ما خود از مرحله نخست شروع نکنیم و به شکر و سپاس نرسیم و از آنجا به آسمان بلند محبت و عشق و شیدایی پر نکشیم، هم خودمان محروم خواهیم بود و هم دست پروردگان ما به آنجا که باید نخواهند رسید.
وی ادعیه را نوعی از عبادات برشمرد و گفت: دعای ما گاهی درخواست چیزهای عادی، گاهی درخواست بهشت و رضوان الهی و گاهی برای دفع ضرر و خطر جهنم است. اما برخی مواقع انسان در سطحی قرار میگیرد که خواسته برای او رنگ میبازد و خواسته شده اصل میشود، در این مرحله خواستهها تنها بهانهای است که با او سخن بگوییم، دلی به او بسپاریم و سخنی از او بشنویم که این بالاترین سطح دعاست.
رییس جامعةالمصطفی ادامه داد: در روایت آمده است که اگر کسی مشغول به دعا شد و خواسته خود را از یاد برد، به او بالاتر از خواستهاش اعطا میشود، ادعیهای که از ائمه هدی و اولیای معصومین(ع) به دست ما رسیده است نیز بر اساس همین چند مرتبه تنظیم شده است، غالب دعاها در قالب رقبت و رهبت است و گاهی به درجه شکر میرسد اما گاهی و به صورت نادر، داعی در دعا به سوی حب و مودت خدا پر میکشد.
وی این رتبه پایانی را عزیزترین رتبهها و کمیابترین گوهرها خواند و گفت: آدمی از لحاظ روحی فراز و فرود دارد، گاهی رقبت و گاه رهبت و شکر، اما در بعضی مواقع به دل حالی دست میدهد و انسان را به مرتبه حب میرساند، استمرار و بقا در درجه حب و مودت، تنها ویژه اولیای خاص است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، با اشاره به اینکه خط سیر ادعیه را عمدتا ترس از عذاب الهی، درخواست رهایی و گریز از غضب خدا شکل میدهد و تنها گاهی به انسان را به سوی قله عشق الهی بر پرواز درمیآورد، ادامه داد: در میان ادعیه، مناجات شعبانیه که نقل شده است ائمه نسبت به آن مراقبت داشتهاند و امام(ره) نیز عنایت ویژهای به این دعا داشتند، بیشتر در این سطح قرار دارد.
وی افزود: ماههای مبارک رجب، شعبان و رمضان برای توجه و فهم بیشتر ما به این حقایق است، تمام ادعیه مشترک ماه رجب اگر با این نگاه دیده شود در سطح اولیه است تا ما را به حرکت دربیاورد، در ماه شعبان، مناجات شعبانیه در سطحی بالاتر است و در ماه رمضان دعای سحری وجود دارد که امام(ره) درباره آن کتابی مینویسد، حتما ما و شما به عنوان حاملان امانت الهی و وارثان و پرچمداران این آرمان بزرگ باید در این ماهها با یک حساب ویژه و دستورالعمل خاص حرکت کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین اعرافی در پایان گفت: ما در جامعةالمصطفی به عنوان یک حوزه بزرگ الهی، ایمانی و بینالمللی، باید این مفاهیم و معارف را مورد توجه قرار دهیم و به همکاران خود نیز انتقال دهیم، بخشی از وقت مدیران ما باید مصروف تبیین همین مسائل شود و اگر این رویکردهای آرمانی و ایمانی در دلهای ما جوانه زد، در پیرامون ما نیز اثرگذار خواهد بود./907/د101/ن
ارسال نظرات