۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۱۷۰۲۰۱
نماینده خبرگان رهبری:

حفظ اخلاق و حریم افراد رمز تعالی نظام اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ نماینده خبرگان رهبری گفت: امام خمینی(ره) حفظ و تعالی نظام را در پیوندی مستدام و محکم با روش‌ها و منش‌های خاصی دیده بودند که چارچوب تشکیل دهنده آن احترام به یکدیگر، حفظ اخلاق و حریم افراد و همچنین توجه به شریعت متعالی اسلام است.
حجت الاسلام و المسلمين هاشم زاده هريسي عضو خبرگان رهبري

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی همزمان با سالگرد ارتحال امام و قیام 15 خرداد با اشاره به سیره امام(ره) و محتوای حکومت اسلامی گفت: چیزی که به ایام سالگرد رحلت حضرت امام(ره) معنی می‌بخشد یادآوری اصول مهم و اساسی است که پر کننده ظرفی به نام «جمهوری اسلامی ایران» می باشد ظرفی که قطعا هویت آن نمی‌تواند جدای از مظروف و محتوای آن باشد. چه آنکه جدا کردن این ظرف و مظروف از یکدیگر به طور مستقیم به معنای قلب آرمان‌ها و اهداف والایی است که موجبات تشکیل و تثبیت ساختار سیاسی کنونی کشور را فراهم کرد.

 

وی با اشاره به جمله تاریخی حضرت امام که فرمودند «حفظ نظام از اوجب واجبات است» افزود: اما آیا این جمله کوتاه به تنهایی بیانگر تمام آن چیزی است که بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی در خصوص صیانت از چارچوب‌های نظام اسلامی کشور ترسیم کرده بودند؟ قطعا با نگاهی گذرا به مجموعه موضع‌گیری‌ها و نظرات سیاسی حضرت امام(ره) در می‌یابیم که ایشان حفظ و تعالی نظام را در پیوندی مستدام و محکم با روش‌ها و منش‌های خاصی دیده بودند که چارچوب تشکیل دهنده آن احترام به یکدیگر، حفظ اخلاق و حریم افراد و همچنین توجه به شریعت متعالی اسلام است.

 

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با بیان اینکه محتوای نظام اسلامی ایران به اندازه شکل آن دارای ارزش و اهمیت است گفت: در سیره حکومتی حضرت امام بیش از آن که به مخالفان و منتقدان نهیب و توصیه شده باشد، به مسئولان و دولتمردان تذکر داده شده تا حتی لحظه‌ای هم روش‌های انسانی – اسلامی حکومت‌ورزی را به بهانه حفظ نظام یا با اهداف دیگر فدا نکنند، چرا که حفظ نظام زمانی معنا و کارکرد پیدا می‌کند که در ارتباط با زندگی مردم، رضایت عمومی و حفظ معنویات در جامعه باشد.

 

وی افزود: در همین راستا یکی از محورهای اساسی تشکیل دهنده نظام فکری و سیاسی حضرت امام(ره) توجه کم‌نظیر ایشان به شرایط مکان و زمان بود. ایشان بر این اعتقاد بودند که شرایط مکان و زمان حتی در موضع‌گیری‌های فقهی هم تاثیر مستقیم دارد و باید مد نظر قرار بگیرد، چه برسد به تصمیمات و برنامه‌های سیاسی و اجرایی کشور. تجربه عملی دوران رهبری ایشان هم گواه محکمی بر این مدعاست. جایی که ایشان همواره ضمن آن که آرمان‌ها و اهداف عالی انقلاب را در تصمیم‌گیری‌های کلی و جزئی مد نظر قرار می‌دادند، همزمان از مصلحتی که شرایط زمانی و مکانی ایجاب می‌کرد نیز غافل نبودند.

 

نماینده خبرگان رهبری اضافه نمود: امام راحل بر این باور بودند که اصولا برای تعالی و رشد جامعه یک روش و راه واحد وجود ندارد و مجموعه مناسبات است که تعیین می‌کند در هر شرایطی از چه راهی و با چه روشی می‌توان جامعه اسلامی را حفظ کرد و به سمت تعالی رهنمون شد. این مهم ناشی از نگاه جامعه محور ایشان به عنوان یک رهبر مذهبی- سیاسی بود. نگاهی که البته در سیره ائمه اطهار هم کاملا برجسته و نمودار است. همین نگاه است که صلح امام حسن(ع) و حماسه عاشورایی امام حسین(ع) را باعث می‌شود.

 

این صاحب نظر مسائل دینی با بیان اینکه از مقایسه همین دو نوع رفتار متفاوت ائمه شیعه می‌توان فهمید که حتی شرایط زمان و مکان و خیر مسلمین در تعیین زمان جهاد با دشمن دین خدا هم تعیین کننده است افزود: امروز در آستانه سالگرد رحلت حضرت امام(ره) شاید پسندیده‌ترین کار برای ما که وارثان او در حکومت اسلامی ایران هستیم این باشد که با نگاهی دقیق و واقع‌بینانه تناسب محتوا و شکل نظام جمهوری اسلامی را ارزیابی کنیم و ببینیم که آیا روش‌ها و منش‌های ما در راه حفظ و تعالی این انقلاب صحیح بوده و تا چه میزان شرایط زمان و مکان را بعد از فقدان آن رهبر فرزانه دریافته‌ایم./935/د102/س

ارسال نظرات