۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۱۷۰۶۰۶

چند خبر کوتاه از سازمان تبلیغات اسلامی قم

خبرگزاری رسا ـ گرامیداشت سالروز شهادت حضرت امام موسی کاظم(ع) در بخش مرکزی قم، برگزاری مراسم بزرگداشت 14 و 15 خرداد در روستای مؤمن‌آباد قم و برگزاری کارگاه بداهه‌نویسی خوشنویسی در قم برخی از اخبار سازمان تبلیغات اسلامی قم است.
سازمان تبليغات اسلامي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم، محمد علی مجاهدی،  رییس دبیرخانه دائمی شعر آیینی کشور در دیدار با حضرت آیت‌الله نوری همدانی گفت: با توجه به این‌که دغدغه مقام معظم رهبری، اسلامی شدن علوم انسانی در دانشگاه است این سؤال مطرح می‌شود که تا چه زمان باید بگوییم ادبیات به دو قسم غنایی و غیرغنایی تقسیم می‌شود بلکه باید از دیدگاه مسلم آن نگاه کنیم و بگوییم چه مقوله‌هایی متأثر از آیین اسلامی هستند.
رییس کانون شاعران و مداحان استان قم که به عنوان رییس دبیرخانه دائمی شعر آیینی کشور معرفی شد، افزود: مسأله پژوهش در شعر آیینی اهمیت بسیاری دارد اما متأسفانه اقدام چندان مناسبی در این زمینه انجام نشده استو
وی اظهار داشت: حدود 75 درصد از شعر پارسی را شعر آیینی تشکیل می‌دهد.
مجاهدی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در بخش پژوهش، آموزش و نظارت و پیگیری چاپ شعر آیینی به گونه‌ای عمل شود که بتوان به میزان توانایی بالا در این مسیر مبارک گام برداشت.
بزرگداشت سالروز شهادت امام کاظم(ع) در جعفریه
قشرهای مختلف مردم همراه با هیئات مذهبی به مناسبت سالروز شهادت امام کاظم (ع) در میدان امام خمینی(ره) شهر جعفریه اجتماع و با سینه زنی و نوحه سرایی به سمت گلزار شهدای این شهر حرکت کردند.
در پایان این مراسم باشکوه حجت‌الاسلام حسینعلی اکبری‌نیا گفت: اگر بعد از بعثت نبی مکرم اسلام این مسیر هدایت از سوی امامان معصوم(ع) امتداد نمی‌یافت امروز از مکتب اسلام و مذهب تشیع خبری نبود، بنابراین اینجاست که ما به ضرورت تعیین امام از سوی خداوند متعال و معرفی آن در غدیر از سوی رسول گرامی اسلام پی می‌بریم، همان موضوعی که امت اسلامی از صدر پیدایش در آن نقطه اجتماع کردند و تبعات منفی آن از صدر اسلام تا به امروز دامنگیر جامعه اسلامی شده است.
وی اظهار داشت: اگر امت اسلامی در آن روزگار آن ندای آسمانی را خوب می‌شنیدند و با تمام وجود اطاعت می‌کردند امروزه شاهد این تفرقه و تشدد و برادرکشی در جغرافیای جهان اسلام و همسویی سران برخی کشورهای اسلامی با دولت‌های استکباری نبودیم.
کارگاه بداهه‌نویسی خوشنویسی در قم برگزار شد
رییس حوزه هنری استان قم از برگزاری سومین کارگاه بداهه نویسی خوشنویسی از سلسله کارگاه‌های «مشق عشق» با موضوع «واقعه تاریخی‌ساز 15 خرداد» خبر داد.
وحید فرجی اظهار داشت: به مناسبت فرارسیدن پنجاهمین سال آغاز نهضت انقلاب اسلامی و شروع حرکت انقلابی مردم در 15 خرداد سال 1342 به رهبری امام خمینی(ره)، حوزه هنری استان قم اقدام به فراخوانی جهت برگزاری کارگاه بداهه نویسی در خوشنویسی کرده است.
وی ادامه داد: خوشنویسان قمی در این کارگاه به خلق آثار خوشنویسی با موضوع واقعه تاریخی‌ساز 15 خرداد پرداختند.
رییس حوزه هنری استان قم عنوان کرد: کارگاه خوشنویسی «مشق عشق» روز 13 خرداد ماه با حضور خوشنویسان پیشکسوت و جوان قمی در سطح ممتاز، فوق ممتاز و استاد، در نگارستان اشراق برگزار شد و در آینده نزدیک منتخبی از آثار ارائه شده در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.
وی ابراز داشت: در سال گذشته این کارگاه با موضوع سیره و شخصیت علمی، عرفانی، تربیتی، بصیرتی و الگویی حضرت زینب (س) با حضور 30 نفر از خوشنویسان مطرح استان در 18 خرداد ماه 91 برگزار شد.
به گفته فرجی این کارگاه سومین کارگاه از سلسله کارگاه‌های بداهه نویسی مشق عشق است که حوزه هنری استان قم با موضوعات و مناسبت‌های ملی و مذهبی برگزار کرده است.
برگزاری مراسم بزرگداشت 14 و 15 خرداد در روستای مؤمن‌آباد قم
مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) و قیام 15 خرداد به همت اداره تبلیغات اسلامی قنوات و با همکاری امور فرهنگی مسجد صاحب الزمان(عج) روستای مؤمن آباد قم در روستای مؤمن آباد بخش مرکزی قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام سید حسین سجادی‌تبار، رییس اداره تبلیغات اسلامی قنوات اظهار داشت: همزمان با فرارسیدن بیست و چهارمین سالگرد رحلت جانگداز امام خمینی(ره) مراسم یادبودی پس از اقامه نماز مغرب و عشا با حضور مردم ولایتمدار و چند تن از مسؤولان برگزار شد.
وی افزود: در این مراسم باشکوه ابتدا حجت‌الاسلام عظیمی پیرامون شخصیت حضرت امام و شهدای 15 خرداد به ایراد سخن پرداخت.
حجت‌الاسلام عظیمی با تشریح نقش امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم آن، قیام 15 خرداد 42 را زمینه‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی دانست.
گرامیداشت سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) در بخش مرکزی قم
مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) به همت اداره تبلیغات اسلامی قنوات و با همکاری شورای هیئات مذهبی در بخش مرکزی قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام سید حسین سجادی‌تبار، رییس اداره تبلیغات اسلامی قنوات اظهار داشت: همزمان با فرا رسیدن سالگرد رحلت امام خمینی(ره) مراسم بزرگداشت امام راحل بعد از نماز مغرب و عشا با حضور مردم شهیدپرور و ولایتمدار و همیشه در صحنه بخش مرکزی در مساجد شهر و روستاهای تابعه برگزار شد.
وی افزود: در ابتدای این مراسم سخنرانان پیرامون جایگاه و دستاوردهای انقلاب اسلامی در سطح منطقه و جهان به ایراد سخن پرداختند و برخی از ویژگی‌های شخصیتی و نبوغ رهبری آن حضرت را تشریح کردند و در پایان این برنامه، مداحی و سینه‌زنی از سوی مداحان اهل بیت(ع) اجرا شد.
حضور چشمگیر هیئات مذهبی قم در راهپیمایی یوم‌الله 15 خرداد
همزمان با سالروز قیام 15 خرداد 42 و در سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع)، راهپیمایی یوم الله 15 خرداد با حضور هیئات مذهبی، تشکل‌های دینی و مردم قم برگزار شد.
همزمان با سالروز قیام 15 خرداد که امسال مصادف با سالروز شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع) است، هیئات مذهبی و مردم قم در مقابل بیت امام راحل تجمع و با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی تجدید میثاق و با رهبر معظم انقلاب تجدید بیعت کردند.
بر اساس این گزارش راهپیمایان قمی پس از تجمع در میدان روح‌الله قم، حرکت خود را تکبیرگویان از ساعت 10:30 به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) آغاز کردند.
مردم انقلابی و همیشه در صحنه قم در طول مسیر، حمایت همه جانبه خود را از ولی امر مسلمین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اعلام کرده و با همدردی با مردم بحرین بر ضرورت مقاومت در برابر ظالمان و مستکبران تأکید کردند.
راهپیمایان همچنین در شعارهای خود بر ضرورت شرکت در انتخابات 14 خرداد تأکید کردند و حضور حداکثری در این انتخابات را مشت محکمی در دهان تمام یاوه‌گویان شرق و غرب دانستند.
همچنین مردم عزادار قمی در پایان راهپیمایی دقایقی را در غم شهادت حضرت موسی بن جعفر به عزاداری و سینه‌زنی پرداختند و سپس به شبستان حرم مطهر حضرت معصومه(س) رفتند.
سخنران پایانی مراسم یوم الله 15 خرداد قم حجت‌الاسلام رییسی، معاون اول قوه قضائیه بود که به تشریح اهمیت روز 15 خرداد و نقش قم در این روز پرداخت.
در سحرگاه 15 خرداد سال 1342 دژخیمان رژیم ستمشاهی به خانه امام در قم یورش بردند و امام خمینی(ره) را که سه روز پیش از آن به مناسبت عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه، طی سخنان کوبنده‌ای پرده از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسراییلی او برداشته بود دستگیر و دور از چشم مردم به زندانی در تهران منتقل کردند.
هنوز چند ساعتی نگذشته بود که خیابان‌های شهر قم زیر پای مردان و زنان مسلمان و انقلابی که به قصد اعتراض از خانه‌هایشان بیرون آمده و به حمایت از رهبرشان فریاد برآورده بودند، به لرزه در آمد.
همین صحنه در همان روز در تهران و چند شهر دیگر نیز به وجود آمد و مردم ایران با قیام گسترده خود نشان دادند که خواستار برقراری حکومت اسلامی و پایان دادن به حکومت رژیم ستمشاهی هستند.
به همین جرم بود که گلوله‌های شلیک شده از خشم و کینه حکومت شاه، قلب صدها مسلمان انقلابی به پا خاسته را در 15 خرداد 1342 نشانه رفت و آنان را به خاک و خون کشید.
تاریخ ایران اسلامی و تاریخ مبارزات امت اسلامی در روز 15 خرداد 1342 ورق خورد و فصل جدیدی در کارنامه رویارویی مستضعفان با مستکبران گشوده شد.
گرامیداشت سالروز شهادت حضرت امام موسی کاظم(ع) در بخش مرکزی قم
مراسم عزاداری سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) به همت اداره تبلیغات اسلامی قنوات وهمکاری هیئات مذهبی در مساجد و تکایا با حضور پرشور مردم ولایت مدار بخش مرکزی قم برگزار شد.
حجت‌الاسلام سید حسین سجادی‌تبار، رییس اداره تبلیغات اسلامی قنوات اظهار داشت: همزمان با روز شهادت هفتمین امام صبر و عبادت، باب الحوائج، حضرت امام موسی کاظم(ع) مراسم عزاداری بعد از نماز مغرب و عشا در مساجد و تکایای شهر و روستاهای تابعه بخش مرکزی با حضور مردم و چند تن از مسؤولان از سوی ائمه جماعات برگزار شد.
وی افزود: در این مراسم معنوی ابتدا سخنرانان پیرامون ابعاد شخصیتی حضرت امام موسی کاظم (ع) به ایراد سخن پرداختند و با ذکر روایات مختلف از برخورد حضرت با زندانبانان و افراد مختلف و معاند در داخل و خارج زندان، ایشان را مؤثرترین امام در هدایت قلوب اطرافیان خود دانستند.
حجت‌الاسلام سجادی‌تبار افزود: این مراسم با ذکر مصیبت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از سوی مداحان خاتمه یافت./907/پ202/ن
ارسال نظرات