احیا و دعا در شب نیمه شعبان زمینه آماده شدن برای شب قدر است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام علی ثمری، مبلغ و کارشناس حوزوی شنبه شب در شبستان امام(ره) حرم حضرت معصومه(س) گفت: گاه انسان دعا را برای ثواب و اجر آن میخواند اما گاه انسان برای لذت معنوی و صفای باطن دعا میخواند.
وی با اشاره به اینکه انسان با دعا میتواند جلو برود، اظهار کرد: در منابع روایی ما دعا را به عنوان یک سلاح برنده بیبدیل و بینظیر میدانند، مخ و جان عبادت را دعا مینامند، جان بندگی دعا است.
استاد حوزه علمیه ابراز کرد: انسان اگر بتواند با دعا انس پیدا کند، میتواند در برابر همه مشکلات پیروز شود، نکته دیگر این است که دعا قضا و قدر را دفع میکند، خواندن دعاهای واردشده از ناحیه معصومان(ع) قضاها و قدرها را از سر راه انسان برمیدارد.
دعا قرآن صاعد است
وی خاطرنشان کرد: انسان هر دعایی که بخواند اجابت میشود، این نص صریح قرآن است: «ادعونی استجب لکم»، گاه ممکن است خواسته انسان برآورده نشود اما خداوند مانع و قضای مقدری را از سر راه انسان بر میدارد.
حجتالاسلام ثمری اظهار کرد: خدای تبارک و تعالی در پس پرده غیب مشکلی از مشکلات انسان را به برکت دعا از سر راه بر خواهد داشت و نباید گمان کرد که دعا بیفایده است، در روایت است که دعا کورترین گرهها را مانند نخ رشته شده باز میکند.
وی با اشاره به آخرین آیه سوره مبارکه فرقان افزود: اگر دعای بندگان و مناجات نباشد، وسیلهای برای ارتباط با خداوند وجود ندارد، منزلت دعا تا حدی است که به دعا قرآن صاعد گفته میشود.
مبلغ و کارشناس حوزوی بیان کرد: انسان بر اساس شیوه انسانهای کامل و در قوانین اهلبیت(ع) اگر دعا کند و موفق به مناجات شود، آن گاه است که از فضیلت قرآن صاعد بیشترین بهره را خواهد داشت.
شب نیمه شعبان اوج خلوت با خداوند است
وی با اشاره به اینکه شب نیمه شعبان، شب ویژه دعا است و زمینهساز آمادگی برای شب قدر است، اظهار کرد: در این شب دعای کمیل وارد شده است، دعای کمیل در میان ادعیه از ویژگیهای ممتازی برخودار است و در شب نیمه شعبان وارد شده است.
حجتالاسلام ثمری ابراز کرد: شب نیمه شعبان اوج خلوت با خداوند است و دعای کمیل را حضرت امیرالمؤمنین(ع) به کمیل در شب نیمه شعبان آموختهاند، ادبیات امام علی(ع) در این دعا و شیوه گفتار حضرت امیر(ع) بسیار کامل است.
وی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) فرمودند عالمی از اسرار و معارف در دعای کمیل و مناجات شعبانیه وجود دارد، ادامه داد: انسان با طمأنینه و انس با مناجات شعبانیه و کمیل برکات بسیاری دارد و باید توجه داشت که خود دعا فی نفسه تأثیرگذار است.
مبلغ و کارشناس حوزوی خاطرنشان کرد: دعاها تنها جنبه مقدمی ندارند، آثار وضعی بر دعاها هست، نفس دعا زمینه توجه انسان به ساحت حق را فراهم میکند، به گونهای که انسان میتواند از حلاوت و شیرینی دعا برخودار باشد.
دعا نسخهای بینظیر از امام معصوم است
وی ابراز کرد: تمام ائمه(ع) با مناجات شعبانیه مأنوس بودند و تنها در شبهای ماه شعبان مناجات شعبانیه را قرائت نمیکردند، بلکه امیرالمؤمنین(ع) در تمام طول سال با مناجات شعبانیه مأنوس بودند، همچنین اولیا خدا یکی از ویژگیهایشان ادعیه و مناجاتها بوده است.
حجتالاسلام ثمری دعا را نسخهای از ناحیه معصوم و بینظیر خواند و افزود: صحیفه سجادیه یا همان زبور آل محمد(ص) خیر و برکت الهی است که در اختیار مردم قرار دارد و باید از آن به خوبی استفاده کنند.
وی با اشاره به مناجات خمس عشر که بر اساس روحیات و طریقت مختلف انسانها گفته شده است، ابراز کرد: امام سجاد(ع) 15 مدل و شیوه با گویشهای متفاوت گاه در قالب انسان تائب و گاه در قالب انسان واله و شیدا و گاه در قالب انسان عاشق و جز آن با خدا مناجات میکند.
مبلغ و کارشناس حوزوی اظهار کرد: دعای غذای روح است و انسان همان گونه که غذاهای دنیوی را امتحان میکند، باید انسان بر اساس حال خود و زبان حال خود با خداوند مناجات کند، مرحوم آقای مجتهدی فرمودند که خوب است انسان دعاهای مفاتیح را برای خود حداقل یک بار به صورت نوبر بخواند./914/پ201/پ