۰۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۱۷۳۱۹۱
به بهانه سالروز ارتحال آیت‌الله آخوند؛

آیت الله آخوند سیمای علم و عرفان و کتابخانه متحرک همدان بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این‌که آیت الله آخوند(ره) کتابخانه متحرکی برای استان همدان بود، گفت: آیت‌الله آخوند از نخستین کسانی بود که برای حمایت از امام راحل در تهران تحصن کردند.
روحانيون

حجت الاسلام والمسلمین محمد جوادی، استاد حوزه علمیه و از شاگردان حوزه علمیه آخوند(ره) استان همدان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به زندگی آیت الله آخوند(ره) اظهار داشت: یکی از شخصیت‌های بزرگ و عرفانی در استان و غرب و بلکه در کشور حضرت آیت الله آخوند(ره) بود و حیات این مرد خدا در همدان شروع و در این استان به پایان رسید.

وی افزود: آیت الله آخوند(ره) در یکی از روستاهای شهر رزن به نام وفس به دنیا آمد و بعدها به همدان منتقل می‌شود و مقداری از دروس مقدماتی و ادبیات عرب را در همدان گذراند و بعد از آن هم به مدرسه علمیه مروی تهران رفت و از محضر استادان بزرگ تلمذ کرد و در نهایت به شهر مقدس قم مشرف می‌شود و از درس آیت الله حائری، مؤسس حوزه علمیه قم بهره مند شد.

استاد حوزه علمیه همدان خاطرنشان کرد: آیت الله آخوند(ره) در شهر قم به فراگیری دروس حوزوی پرداخت و در این راه از تهجد هم غافل نبود، از این رو توانست شاگردان بسیاری را پرورش دهد و پس از مدتی هم به درخواست مردم دیندار همدان از آیت الله حائری برای اعزام آخوند(ره) به این استان، این مرد خدا و عارف بالله به شهر همدان آمد تا مردم را در امور دینی یاری کند.

وی در ادامه از تعبیر یکی از استادان درباره شخصیت والای حضرت آیت الله آخوند(ره) هم سخن گفت و ابراز داشت: یکی از استادان بزرگ هنگامی که آیت الله آخوند(ره) وسایل خود را برای سفر به استان همدان آماده می‌کند می‌گوید«کتابخانه متحرکی به همدان رفت»، با توجه به این توصیف هنگام ورود ایشان به همدان و تأسیس حوزه علمیه این شهر و پرورش دادن شاگردان مبرز ما فهمیدیم که آیت الله آخوند(ره) کتابخانه متحرکی برای این استان بود.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی اضافه کرد: آیت الله آخوند(ره) به مدت پنجاه سال در همدان به مردم خدمت کرد، شاگردانی بزرگ هم چون مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد حسین بهاری، آیت الله سیدمطصفی هاشمی، آیات اعظام علی و رضا انصاری و بسیاری دیگر از ثمره وجود این سالک الی الله بودند و خود هم صاحب درجات عالیه عرفان بود.

وی  در ادامه تألیفات مرحوم آیت الله آخوند(ره) را بسیار دانست و افزود: ایشان تألیفات بسیاری  دارند و بنده حقیر هم درکتاب «سیمای علم و عرفان» که شخصیت ایشان را در آن به قلم تحریر در آورده‌ام که شانزده اثر از ایشان در آن کتاب وجود دارد اما متأسفانه بعد از رحلت وی کتابخانه‌اش جا به جا شد و نوشته‌ها هم در آن بین زوال پیدا کرد و درحال حاضر از آثار ایشان حتی یک کتاب هم در دسترس نیست و این به نوبه خود جای تأسف و اظهار غم واندوه دارد که آثار آیت الله آخوند(ره) را نتوانستیم حفظ کنیم.

این شاگرد آخوند(ره) در ادامه بحث‌ها، آیت الله آخوند(ره) را در مبارزات انقلابی و مدافع رهبری امام راحل سهیم دانست و بیان داشت: روزی که دستگاه طاغوتی امام خمینی(ره) را دستگیر کرد و به زندان برد از همه استان‌ها شخصیت‌های علمی به تهران رفتند تا برای حمایت از امام و جلوگیری از سوء قصد نسبت به ایشان اقدام کنند و از جمله این شخصیت‌های علمی که در تهران به تحصن نشستند آیت الله آخوند(ره) بود و همچنین در حمایت از مقدمات انقلاب اسلامی هم نقش بسزایی داشت.

نویسنده کتاب سیمای علم و عرفان در بخش دیگری از صحبت‌هایش ارادت آیت الله آخوند(ره) به امام راحل را بسیار دانست و گفت: یک زمانی مرحوم آیت الله اشراقی به همدان تبعید شد و ما هم به همراه چند نفر به دیداراین استاد رفیتم و از وی پرسیدیم که امام خمینی(ره) در همدان مقلدان فراوانی دارد و با وجود این‌که ایشان هم در نجف حضور دارند پس وجوهات را چگونه به دستشان برسانیم؟ مرحوم اشراقی که داماد امام راحل هم بود گفت امام(ره) فرموده‌اند در جایی که آخوند(ره) حضور دارد وجوهات را در اختیار این استاد شریف بگذارید، با توجه به این جملات و گفتار، ما به وجود ارتباط صمیمی بین امام راحل و آیت الله آخوند(ره) پی بردیم.

وی افزود: با وجود این که مردم وجوهات بسیاری را در اختیار آیت الله آخوند(ره) می‌گذاشتند اما حتی یک ریال هم برای مصارف شخصی خود استفاده نکرد و حتی بارها هم اتفاق افتاد که ایشان برای هزینه برگشت به منزل از دیگران مبلغی را به عنوان قرض می‌گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی در ادامه به ساده زیستی استاد آخوند هم اشاره کرد و ابراز داشت: مرحوم ایت الله آخوند(ره) منزل ساده‌ای داشت که حتی به درخواست دوستان معماری که داشت حاضر نشد آن را تعمیر و بازسازی کند تا این که آخوند(ره) در بستر بیماری افتاد و به درخواست مرحوم فلسفی که از دوستان وی بود برای ادامه مداوا به لندن رفت و پس از این که وارد همدان شد با بنای تغییر پیدا کرده منزل خود روبه رو شد و پس از این قضیه هم یک بار به منزل خود نرفت که این هم بیانگر ساده زیستی  و بی رغبتی به دنیا این سالک الی الله بود.

وی در ادامه بیان داشت: بعد ازاین‌که آیت الله آخوند دارفانی را وادع گفت برای استقبال از جنازه وی برخی از مردم به تهران و برخی دیگر به رزن رفتند و هنگامی که جنازه را به همدان آوردند خیابان‌ها مملو از جمعیت بود و مردم هم شعارهایی بر ضد طاغوت می‌دادند و شیشه‌های بانک‌ها را شکستند و جرقه حرکت انقلابی مردم همدان برعلیه شاه در تشیع جنازه آیت الله آخوند(ره) صورت گرفت به طوری که در این مراسم نظامیان طاغوت به سوی مردم تیراندازی کردند و عده‌ای را هم مجروج و روانه بیمارستان کردند و سرانجام هم این مرد خدا در مکانی که مردم در آن دفن شده بودند به نام باغ بهشت آرام گرفت چون وصیت کرده بود که در کنار مردم دفن شود. 

 وی در پایان  در پاسخ به این سؤال که «امروز تکلیف طلاب و روحانیان برای مبارزه با جنگ نرمی که دشمن به راه انداخته و در آن می‌خواهد پیوند بین مردم و روحانیت را سست کند چیست؟»، خاطرنشان کرد: امروز اگر بدببینی نسبت به جامعه روحانیت وجود دارد آن از نوع بدبینی‌های واقعی است و مردم بد می‌بینند، اما برای بهتر انجام دادن تکلیف باید زی طلبگی را رعایت کنیم تا بتوانیم مردم را به هدایت‌های الهی برسانیم و اخلاق انبیاء و اعمال این عابدان درگاه حق تعالی را ما وراث رادمردان در جامعه پیاده کنیم و باکی از گفته آن‌ها نداشته باشیم و این را هم باید گفت که بدبینی‌ها هم متعلق به زمان ما ندارد بلکه هنگام حیات ائمه(ع) هم این بدبینی‌ها و آزار و اذیت‌ها وجود داشت پس این را باید دانست که ایستادگی حق در برابر باطل در تاریخ همیشه بوده و هست از این رو آزار و اذیت‌ها وجود داشته و خواهد داشت./957/ت302/ی

ارسال نظرات