۰۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۱۷۴۰۲۰
کارشناس حوزوی:

صله رحم سبب رفع کدورت و ایجاد محبت می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مباحث اخلاقی گفت: صله رحم می‌تواند در رفع کدورت و ایجاد محبت بسیار موثر باشد و می‌تواند برای جمع، شادابی و نشاط را به همراه بیاورد و عقده گشایی کند، مخصوصاً در عصر ماشینی که می‌گویند عاطفه‌ها کمرنگ شده، صله رحم می‌تواند ما از آن وضعیتی که داریم نجات دهد.
ارمغان راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن ده شیری، امام جمعه اردستان و استاد حوزه و دانشگاه، در برنامه ارمغان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: در تابستان که خود و فرزندانمان اوقات فراغت بیشتری داریم باید برای استفاده بهتر و بیشتر از این اوقات برنامه ریزی کنیم، آنچه در بهینه سازی اوقات فراغت مهم و موثر است، تصمیم گیری و تصمیم سازی نتیجه بخش است.

وی ادامه داد: بسیار خوب است که ما بخشی از وقتمان را برای ایجاد ارتباط با اقوام، خویشان و همسایگان بگذاریم به این کار صله رحم می‌گویند، بعضی به اشتباه فکر می‌کنند صله رحم با مهمانی‌های تشریفاتی و چشم و هم چشمی همراه خواهد بود و این را برای ترک صله رحم بهانه می‌کنند، اما این درست نیست صله رحم می‌تواند در حد یک سر زدن یا حتی یک سلام کردن باشد.

امام جمعه اردستان ابراز داشت: بعضی شعاری را در پیش گرفته‌اند و می‌گویند «کلوخ انداز را پاداش سنگ است»، وقتی می‌گوییم چرا با نزدیکانتان ارتباط برقرار نمی‌کنید، می‌گویند آن‌ها با ما قهر کرده‌اند و ما هم با آن‌ها قطع رابطه کرده‌ایم، این معنا نمی‌تواند زندگی یک انسان مسلمان و شیعه را بسازد، یک مسلمان می‌داند که قهر کردن مهم‌ترین و اولین ضررش به خود انسان باز می‌گردد و مسلمانی ما را زیر سؤال می‌برد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: صله رحم می‌تواند در رفع کدورت و ایجاد محبت بسیار موثر باشد و می‌تواند برای جمع، شادابی و نشاط را به همراه بیاورد، می‌تواند عقده گشایی کند، مخصوصاً در عصر ماشینی که می‌گویند عاطفه‌ها کمرنگ شده، صله رحم می‌تواند ما از آن وضعیتی که داریم نجات دهد.

وی بیان داشت: خداوند در قرآن، سوره نحل، آیه 90، سه دستور می‌دهد و از سه چیز نهی می‌کند، خداوند به عدل، احسان و رسیدگی به خویشان و نزدیکان امر و از گناهان آشکار و پنهان نهی می‌کند و موعظه می‌کند که شاید پند پذیر باشید، این آیه از جامع‌ترین آیه های قرآنی و شامل برنامه های اجتماعی است و به قدری مهم است که امام باقر(ع) هر گاه خطبه نماز جمعه را می‌خواندند سخنشان را با این آیه به پایان می‌برند.

حجت‌الاسلام ده شیری ادامه داد: امام باقر(ع) بعد از خواندن این آیه می‌فرمودند «خدایا ما را از کسانی قرار بده که اندرزها را می‌شنوند و به حالشان مفید خواهد بود»، این دستور مستقیم خدا است که عدل و احسان و صله رحم در آن بیان شده است، احسان امر بسیار مهمی است، در قرآن کریم تعبیری داریم که به پدر و مادرتان احسان کنید بعضی از بزرگان می‌گویند این یعنی اینکه خودتان به عنوان فرزند در خدمت پدر و مادر باشید.

این کارشناس حوزوی اظهار داشت: برای احسان به پدر و مادر اینکه پولی به آن‌ها بدهید و زمینه رفاه را برایشان فراهم کنید، کافی نیست، بلکه باید رنج سفر را هموار کرده، خدمت پدر و مادر رسید و از ایشان دلجویی کرد، این می‌شود صله رحم در اوج خودش، خویشان و همسایگانی داریم که ممکن است نیاز به کمک داشته باشند، نباید نسبت به آن‌ها بی اهمیت بود.

وی افزود: اگر ما به دستورات قرآن عمل کنیم و به پدر و مادر و اقوام خود احسان کنیم، هیچ مشکلی از نظر روانی نخواهیم داشت، اینکه پدر و مادر از فرزند راضی باشند و فرزند بداند که خدا و والدین از او راضی هستند بسیار ارزشمند و آرام بخش است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: صله رحم از منظر روایات بسیار ارزشمند است، امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید «صله رحم باعث محبت بین انسان‌ها می‌شود»، امام باقر(ع) نیز می‌فرماید «صله رحم اعمال را پاک می‌کند، اموال را افزایش می‌دهد، بلاها را دفع می‌کند، حساب را آسان می‌کند و اجل را به تأخیر می‌اندازد»، پس از این فرصت استفاده کنیم و صله رحم را ترک نکنیم. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات