۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۰
کد خبر: ۱۷۵۵۴۹
دکتر حداد عادل:

علوم انسانی اسلامی نشود رسالت انقلاب ناتمام می ماند

خبرگزاری رسا ـ دکتر حداد عادل در آیین افتتاحیه بخش دانش‌های قرآن بنیان بیست‌و‌یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اشاره به ضرورت تحول در علوم انسانی و موانع بر سر راه گفت: انقلاب اسلامی بدون اسلام سازی علوم انسانی ناقص خواهد بود.
 غلامعلي حداد عادل  دکتر حداد عادل غلامعلي حداد عادل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر حداد عادل، رییس فراکسیون اصولگران مجلس شورای اسلامی، سه شنبه هجدهم تیر در مراسم آیین افتتاحیه بخش دانش‌های قرآن بنیان بیست‌و‌یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اشاره به این‌که مردم ایران با آرامش و خوبی ماه مبارک رمضان را آغار خواهند کرد،‌گفت: امیدواریم آرامش و امنیت لازم به جهان اسلام بازگردد و رزمندگان اسلام موفق و پیروز گردند.

 
وی با تاکید براین‌که علوم انسانی باید قرآن بنیان باشد، اظهار داشت: عده‌ای با افراط و تفریط نسبت به رابطه علوم طبیعی و قرآن نظر داده‌اند که در این موضوع اختلاف نظر دیده می‌شود اما رابطه علوم انسانی و قرآن به عنوان یک اصول بدیهی و بدون اختلاف در کشورهای اسلامی مطرح است.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که تا زمانی که انسان شناسی اسلامی نباشد، نمی توان علوم انسانی اسلامی داشت، ابراز داشت: انسان شناسی محور تفاوت علوم انسانی اسلامی با علوم انسانی غرب است.
 
وی با بیان این‌که یک مسلمان باید به صورت صحیح تعریف انسان اسلامی را بداند، گفت: اختلاف نظر در تعریف یک امر موجب اختلاف برداشت در موضوعات مختلف این امر خواهد شد بنابراین اگر انسان فقط به صورت مادی تعریف شود کمال او هم محدود خواهد شد.
 
رییس فرهنگستان فرهنگ و ادب با اشاره به این‌که سعادت انسان بستگی به تعریف او از انسان دارد، خاطرنشان کرد: انسان مادی سعادت خود را در حد همین دنیا و محدود به این جهان تصور دارد اما انسان قرآنی سعادت خود را فراتر از این ها می‌بیند.
 
وی با تاکید بر این‌که اگر علوم انسانی در دانشگاه متحول و اسلامی نشود در واقع انقلاب اسلامی ما ناقص و ناتمام مانده است، ابراز داشت: تدوین نرم افزار تمدن اسلامی نیازمند به اسلام سازی علوم انسانی است که باید نظام آن را محقق کند.
 
این نماینده مجلس با اشاره به این‌که همه سخنان علوم انسانی غرب باطل نیست ولی باید فرد در ابتدا اصول و مبانی اسلامی را بداند و بعد به سراغ آنان برود، گفت: با کسب آگاهی لازم از مبانی دینی باید نقدهای جدی خود در مباحث علوم انسانی غرب را مطرح کنیم.
 
وی با بیان این‌که در این مدت تشکیل انقلاب اسلامی مؤسساتی تشکیل و بحث تحول علوم انسانی مطرح بود اما کاری جدی و قابل توجه رخ نداده است، اظهار داشت: شورای انقلاب فرهنگی با توجه با مطالبه رهبری در سال 88 به صورت جدی تر مشغول به فعالیت شد و شورای قوی و جدی با عنوان تحول و ارتقای علوم انسانی با بیست عضو زیر نظر شورای انقلاب فرهنگی تأسیس که تاکنون بیش از هفتاد جلسه نیز برگزار کرده است.
 
دکترحداد عادل تدوین و تصویب اصول و راهکارها، انتخاب 15 رشته دانشگاهی و یک رشته در آموزش و پرورش به عنوان رشته‌های با اولویت و اساسی‌تر، واگذاری مسؤلیت هر رشته به افراد متخصص و مؤمن همان رشته و تشکیل کارگروه‌ها و تدوین یا در حال تدوین مبانی علوم انسانی هر رشته را ازجمله کارهای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی برشمرد و افزود: تربیت استاد، تدوین کتاب و عناوین مطلوب، رسیدگی به وضعیت کمی و کیفی دانشجویان این رشته، نظارت بر مقالات مجلات دانشگاهی، ایجاد ارتباط نزدیک نظام با آموزش عالی از وظایف کارگروه‌های این شورا است.
 
وی با اشاره به این‌که چهل و پنج درصد دانشجویان در رشته علوم انسانی در حال تحصیل هستند و بدون بازاریابی بی رویه رشته‌های علوم انسانی افزایش داده شده است، بیان داشت: توقف توسعه جدید و دادن مجوز به رشته های علوم انسانی به جهت اولویت داشتن برخی رشته ها از دیگر برنامه‌های شورای تحول و ارتقای علوم انسانی است و با سه معیاراسلام سازی، بومی سازی و کارآمد سازی معیار رشته‌های جدید تصویب می‌شود. 
 
این فعال فرهنگی و سیاسی با بیان این‌که وزارت علوم، دانشگاه و دانشکده‌ها کار خود را انجام می دهند و برخی مؤسسات در کنار اینها به تحقیق و نشر کتاب می‌پردازند، گفت: با توجه به ضرورت ایجاد پلی بین‌ این دو مجموعه شورای تحول چشم به مبانی نظریه تحول دارد و با چشم دیگرهم به واقعیت‌های وازرت علوم توجه دارد.
 
وی با اشاره به این‌که اشکال بعدی فعالیت‌های علوم انسانی موجود این است که افراد مشغول به نظریه پردازی آرمان گرا هستند و افراد مدیر و اجرایی به دنبای کار سریع است، اظهار داشت: این شورا سعی داشته موضوع علوم انسانی در بحث تحول را با مبانی درست و صحیح جلو ببریم و معتقدیم این کار دفعی و چند ساله و به اصطلاح یک پروژه نیست بلکه یک پروسه و مستمراست.
 
دکتر حداد عادل افزود: پیشنهاد تشکیل پژوهشگاه را ارایه داده‌ایم تا فعالیت کارگروه‌ها در یک جایی به ثمره بنشیند که امیدواریم در آینده نزدیک بامصوبه و جذب امکانات پژوهشگاه راه‌اندازی شود.
 
گفتنی است، بیست‌و‌یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از تاریخ 15تیر تا 14مرداد از ساعت 17تا22مورد بازدید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد./921/پ202/ج
ارسال نظرات