۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۱۷۶۳۱۶
از سوی استاد حوزه علمیه؛

آداب تنظیم وصیت نامه در قرآن تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تنظیم وصیت نامه نشانۀ آمادگی انسان برای سفر آخرت است، گفت: خداوند در سوره بقره آداب وصیت نوشتن را بیان کرده که در آن به توجه به والدین و خویشاوندان نیازمند تأکید شده است.
حجت‌الاسلام حسيني قمي، استاد اخلاق حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه عصر امروز در برنامه «معاد در قرآن» که در جوار حرم امام رضا(ع) برگزار شد، به بیان نکاتی پیرامون چگونگی تنظیم وصیت و عمل کردن به آن پرداخت.

وی با بیان اینکه در عمل کردن به وصیت میت باید ترتیب خاصی را رعایت کرد، گفت: پرداخت بدهی و حق الناس و حق اللهی که به گردن میت است مقدم بر هرگونه فعالیت و دخل و تصرف در اموال میت است.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه این بدهی ها باید از اصل و تمام مال، نه ثلث آن پرداخت شود، گفت: بدهی های میت شامل حق الناس از جمله مهریه همسر و حق الله مانند حج واجب، زکات، خمس، رد مظالم و ... می شود.

حجت ا لاسلام حسینی قمی بر رسیدگی به حج واجبی که به گردن میت است تأکید کرد و گفت: در این مورد حتی اگر میت وصیتی تنظیم نکرده بود باز هم باید قبل از هرکاری به آن رسیدگی شود زیرا حج، واجبی الهی است که کوتاهی در آن باعث می شود فرد پس از مرگش رنج و سختی های بسیاری را متحمل شود.

وی ادامه داد: خداوند در آیه 124 سوره طاها از محشور شدن گروهی از انسان ها به صورت نابینا خبر می دهد که امام صادق(ع) یکی از مصادیق این آیه را انسان های واجب الحجی که در این امر کوتاهی کردند معرفی می کند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: ممکن است میت بدهی های زمان و تاریخ دار داشته باشد که هنوز مهلت پرداخت آن ها فرا نرسیده باشد، در این حالت تمام بدهی ها به روز شده و باید همانجا پرداخت شوند.

سخنران حرم رضوی اظهار کرد: بعد از اینکه بدهی های میت پرداخت شد آنگاه باید ثلث اموال باقی مانده اش را طبق وصیتش هزینه و سپس باقی مانده اموال را بین ورثه تقسیم کرد.

حجت الاسلام حسینی قمی خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد، سرعت در عمل به وصیت است؛ خواندن و عمل کردن به وصیت نامه نباید به روزهای بعد از مراسم ترحیم موکول شود زیرا میت پس از مرگش به گرفتاری و مشکلاتی بر می خورد که برخی از آن ها با عمل به وصیت برطرف می شوند.

وی در ادامه به برخی از آداب وصیت نوشتن که در آیه 180 سوره بقره عنوان شده است اشاره و ابراز کرد: در این آیه از در نظرگرفتن سهم برای والدین و سپس خویشاوندان نزدیک و نیازمند سخن گفته است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه به طور طبیعی والدین از ارث میت سهم می برند، گفت: این آیه تأکید می کند که اگر والدین انسان، نیازمند و ناتوان بودند و یا فرد با کوتاهی در زمان حیاتش به رفع نیازهای والدین نیازمندش توجهی نکرده بود، در وصیتش از ثلث اموالش سهمی برای آن ها در نظر بگیرد.

حجت الاسلام حسینی قمی با بیان اینکه خویشاوندان انسان به طور طبیعی از ارث او سهمی نمی برند، اظهار کرد: انسان با توجه اطرافیان و خویشاوندانش باید مشکلات و نیازمندی های آن ها را رفع کند با این وجود در زمان تنظیم وصیت نامه اگر خویشاوند نیازمندی داشت بهتر است بخشی از ثلث اموالش را نیز برای آن ها در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه یکی از معانی و اهداف اصلی صله رحم، برطرف کردن مشکلات خویشاوندان است، گفت: طبق سخن پیامبر(ص) انسان تا زمانی که خویشاوند فقیر و نیازمند داشته باشد نباید به دیگران کمک کند؛ در واقع این توجه به خویشاوندان اگر مورد توجه قرار  بگیرد بسیاری از مشکلات جامعه برطرف می شوند.

وی همچنین تأکید کرد: سخت ترین لحظات پس از مرگ زمانی است که میت را در قبر، خانه ای جدید اما پر از ظلمت و وحشت می گذارند؛ در آن لحظه نباید قبر میت را ترک رد و بلکه باید با قرائت قرآن، پرداخت صدقه و خیرات و نماز خواندن او را یاری داد اما متأسفانه اغلب اوقات شرکت کنندگان در مراسم دفن به اجبار خویشاوندان میت را از قبر میت دور می کنند. /9312/پ202/پ

ارسال نظرات