۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۱۷۶۷۸۳

نشانه‌های مسلمان واقعی از نگاه آیت الله مکارم شیرازی

خبرگزاری رسا ـ‌ حضرت آیت الله مکارم شیرازی حق طلبی، صداقت، اخلاص و تقوا را از جمله نشانه ها و علائم مسلمان واقعی دانست و تاکید کرد: اگر راست گویی در جوامع باشد دنیا گلستان می شود.
نماز و تفسير قرآن کريم توسط آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت معصومه(س) نماز و تفسير قرآن کريم توسط آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت معصومه(س)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در هشتمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله نشست های تفسیر موضوعی قرآن کریم که با حضور زائران و مجاوران کریمه اهل بیت(ع) در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره مبارک احزاب، بخش دیگری از پیام های آیه شریفه «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ إِن کُنتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا وَزِینَتَهَا فَتَعَالَیْنَ أُمَتِّعْکُنَّ وَأُسَرِّحْکُنَّ سَرَاحًا جَمِیلًا وَإِن کُنتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنکُنَّ أَجْرًا عَظِیمًا» را تشریح کرد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که اسلام شامل سه رکن قوی اصول و عقاید، احکام و فروعات عملی و اخلاق است، تصریح کرد: اگر این سه رکن کامل بود، دین ما کامل است، اما اگر در هر کدام دچار نقص بودیم به مشکل برمی خوریم.
وی بیان داشت: برخی از افراد تنها در زمان بروز مصائب و مشکلات به ائمه اطهار(ع) متوسل می شوند و بعد از رفع گرفتاری کار خود را انجام می دهند؛ این شیوه رفتار کردن به هیچ وجه درست نیست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که خطاب های آیه شریفه مذکور اختصاصی به همسران پیامر(ص) ندارد و شامل همه می شود، تصریح کرد: مسلمانی چند نوع است، برخی تنها مسلمان جغرافیایی هستند، برخی مسلمان نژادی هستند، برخی مسلمان شناسنامه ای هستند اما از حقیقت اسلام به دورند.
این مرجع تقلید در تشریح نشانه های مسلمان واقعی به حدیثی از حضرت رسول الله(ص) استناد کرد و گفت: مسلمان بودن به ظاهر و آرزو کردن نیست؛ ایمان واقعی آن است که در قلب انسان نفوذ کرده و عمل انسان نیز آن را تصدیق می کند.
مفسر برجسته قرآن کریم تصریح کرد: در روایتی دیگری نیز حضرت محمد(ص) تاکید می کنند حقیقت ایمان حاصل نمی شود مگر این که برای خدا، افراد را دوست و دشمن بداریم و در این راستا روابط فامیلی و خویشاوندی را دخیل ندانیم؛ آن حضرت در حدیث دیگری راس و اوج ایمان را صداقت می دانند.
این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر راست گویی در جوامع باشد دنیا گلستان می شود،‌ اگر دولت به ملت و ملت به دولت راست بگوید همه مشکلات حل می شوند.
وی همچنین با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) حقیقت و نشانه ایمان را تقدیم حق بر باطل ولو این که به ضرر انسان باشد، دانست و تاکید کرد: حضرت امیرمؤمنان(ع) نیز در حدیثی علامت ایمان را خلوص در عمل می دانند؛ ذره ای نا خالصی سبب می شود که اعمال انسان مورد قبول درگاه حق قرار نگیرد. اگر عمل ما این نشانه ها را دارد باید خدا را شاکر باشیم و اگر این نشانه ها در اعمال و رفتار ما نیست باید از فرصت ماه رمضان برای اصلاح خود به خوبی بهره بگیریم./924/پ202/ج
ارسال نظرات