۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۱۷۷۷۰۲
آیت الله مکارم شیرازی:

غرب جاهلیت مدرن را به نمایش گذاشته است/ تسلیم فرهنگ ناسالم غرب نشویم

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که غرب امروز با فرهنگ منحط و نا سالم خود جاهلیت مدرن را به نمایش گذاشته است، گفت: ما باید از پیشرفت های صنعتی و علمی غرب استفاده کنیم اما نباید تسلیم فرهنگ ناسالم آنها شویم.
نماز و تفسير قرآن کريم توسط آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت معصومه(س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله نشست های تفسیر موضوعی قرآن که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، در تفسیر آیه 33 سوره مبارک احزاب، به وجود افراط و تفریط در باره زنان و مساله اشتغال آنان اشاره و تاکید کرد: یک سری امور و کارها همچون طباطبت برای زنان هست که زنان برای انجام آن اولویت دارند و باید به عنوان واجب کفایی عده ای از زنان درس بخوانند تا بتوانند این نیازها را برآورده کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: هیچ کس نمی تواند این مساله را انکار کند که زنان در خانه بمانند و پرستار و دکتر زنان، مردان باشد؛ اما اضافه بر این امور متاسفانه در جهت کار کردن زنان در سایر عرصه ها افراط و تفریط هایی صورت می گیرد.

 

این مرجع تقلید یادآورشد: اگر وضع خانه، خانواده و تربیت فرزندان با اشتعال زنان در عرصه های اجتماعی به هم می ریزد مسلم است که اشتغال آنان کار درستی نیست و عقل نیز چنین اجازه ای را نمی دهد و غرب نیز به دلیل اقدام به این کار آثار سوء آن را می بیند.

 

وی نگاه غرب به زنان و موضوع اشتغال آنان را مورد انتقاد قرار داد و با سرزنش کردن افراد پیرو این تفکر، تصریح کرد: زن تربیت کننده فرزند کمبود شخصیت ندارد،‌ بلکه شخصیت او بالا و کار او نوعی جهاد به حساب می آید.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به فراز «وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَى» در آیه 33 سوره احزاب، تصریح کرد: آنهایی که می گویند در قرآن راجع به حجاب آیاتی وجود ندارد باید توجه کنند که افزون بر آیات صریح قرآن، این آیه نیز بر امر حجاب تاکید می کند.

 

ویژگی های عصر جاهلیت عرب و مقایسه آن با قرن بیست و یکم

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان ویژگی های جاهلیت عرب، بیان داشت: نخستین ویژگی جاهلیت عرب خونریزی های زیاد بود؛ آیا در زمان ما خونریزی وجود ندارد و دنیای علم و دانش به این گونه اقدامات دست نمی زند؟ در دنیای امروز غوغایی بپا شده، در سوریه تاکنون صدهزار نفر کشته شده اند و در بسیاری از کشورهای اسلامی هر روز شاهد کشتار و جنایت هستیم.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: اگر خونریزی در جاهلیت عرب وجود داشت، در جاهلیت امروز نیز وجود دارد؛ خونریزی که امروز به وسیله سلفی ها و وهابیون تندرو صورت می گیرد از خونریزی زمان جاهلیت بدتر است.

 

کارهای وهابیت از زمان جاهلیت هم بدتر است 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: وهابیت تکفری کارهایی می کند که در عصر جاهلیت عرب قبل از اسلام نیز وجود نداشت؛ ‌آنها از حقیقت اسلام دور افتاده اند، در غرب نیز نزاع های خونین وجود داشته و دارد.

 

مفسر برجسته قرآن کریم مسائل مربوط به بدحجابی و بی حجابی را دومین ویژگی جاهلیت عرب دانست و تصریح کرد: آیا برهنگی در عصر ما بدتر است یا در آن زمان؟ در برخی از کشورهای اروپایی کارها و فسادهایی به صورت علنی و قانونی انجام می شود که زبان از بیان آن شرم دارد؛ یقینا جاهلیت امروز و مدرن به مراتب بدتر از جاهلیت قبل از اسلام است.

 

وی با اشاره به مسائل فحشا در جاهلیت عرب قبل از اسلام، تصریح کرد: در عصر ما نیز انحرافات جنسی بدتر از زمان جاهلیت وجود دارد.

این مرجع تقلید زنده به گور کردن دختران را از دیگر نشانه های عصر عرب جاهلیت دانست و گفت: در قرن بیست و یکم، مساله سقط جنین وجود دارد؛ باید این سؤال را مطرح کرد که سقط جنین چه تفاوتی با زنده به گور کردن دارد و متاسفانه در بسیاری از کشورهای دنیا به یک امر قانونی تبدیل شده است.

 

خرافات بدترین نوع جاهلیت است

مفسر برجسته قرآن کریم اظهار داشت: عرب جاهلیت بدنام شده و باید هم بدنام باشد اما امروز همان کارهای عرب جاهلیت و بلکه بدتر از آن در حال تکرار شدن است.

 

وی مساله خرافات را از دیگر نشانه های عصر جاهلیت عرب دانست و تصریح کرد: در حال حاضر هم خرافات غوغا می کند، برنامه های شیطان پرستی و دیگر خرافات که از غرب و دنیای به اصطلاح متمدن شروع شده و در کشور ما هم رخنه کرده بدترین نوع خرافه است.

 

تمدن غرب صنعتی است؛ تسیلم فرهنگ آنها نشویم

این مرجع تقلید با بیان این که تمدن غرب صنعتی است نه انسانی، گفت: اگر تمدن انسانی باشد این همه کشتار و خرافات و خونریزی ها وجود ندارد.

 

وی تاکید کرد: ما باید از غرب پیشرفت های علمی و صنعتی آنها را بگیریم اما نباید فرهنگ منحط آنها را بپذیریم، ‌نمبادا فریب آنها را بخوریم، امیدواریم خداوند به همه درک و دید کافی عطا کند تا تسلیم فرهنگ نا سالم غرب نشویم./924/پ202/ج

ارسال نظرات