۰۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۱۷۷۸۷۶
کارشناس حوزوی؛

ماه رمضان زندگی انسان را سامان می‌بخشد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی، محقق و پژوهشگر در حوزه مباحث اعتقادی گفت: ظرفیت ماه مبارک رمضان می‌خواهد علاوه بر باورها و اعتقادات، رفتار، اخلاق و زندگی ما را سامان دهد، یعنی ذو ابعاد است.
ماه رمضان، ختم قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام فلاح، محقق و پژوهشگر در حوزه مباحث اعتقادی، در برنامه پرسمان اعتقادی که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: با استفاده از ظرفیت ماه مبارک رمضان می‌‌توان افزون‌بر باورها و اعتقادات، رفتار، اخلاق و زندگی را سامان داد، یعنی ماه رمضان ذو ابعاد است، هر چند هدف خدا تقوا و عبودیت ما بود اما سر سفره این ماه، مسائل دیگری هم هست که در روایات ائمه (ع) و پیامبر اکرم (ص) بیان شده‌اند.

وی ادامه داد: ماه رمضان به انسان‌ها، به خصوص در مسائل اخلاقی، سیر عبودی و برای کسانی که واقعاً با نفس خودشان نتوانستند کنار بیایند کمک می‌کند، جالب است که آموزه مهمی که ما در زندگی فردی، اجتماعی و در عرصه خانواده نیازمندش هستیم، صبر است، ماه رمضان تمرین صبوری است، چه در مسائلی مثل خوردن و آشامیدن و چه محارمی که خداوند در ماه مبارک رمضان از آن نهی کرده است.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: صبر ابعادی دارد، معروف و مشهور است که صبر در سه ساحت است، صبر در عبادت، صبر در مقابل معصیت و گناه و صبر در بلاها، منتها صبر دیگری که می‌توان از آن یاد کرد صبر در برابر نعمت است، یعنی شاکر بودن در برابر نعمت‌های خدا، بسیار مهم و ضروری است که ما در این چهار حوزه معرفت و صبر داشته باشیم.

وی اظهار داشت: در ماه رمضان صبر اتفاق می‌افتد، ما یک صبر ظاهری داریم که صبر در برابر خوردن و آشامیدن است، این قدر نازل روزه و پایین‌ترین حد روزه است، اما رکن و حقیقت روزه، دوری از گناهان است، امیرالمؤمنین (ع) از پیامبر(ص) ‌پرسیدند «بهترین اعمال در این ماه چیست؟»، پیامبر (ص) پاسخ دادند «بهترین عمل در این ماه ورع و دوری از آنچه خدا آن را نهی کرده است می‌باشد».

حجت‌الاسلام فلاح در پاسخ به پرسش «خداوند در قرآن می‌فرماید «فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره»، یعنی اگر کسی به اندازه ذره ای کار خوب کند خدا می‌بیند و اگر کسی به اندازه ذره ای کار بد انجام دهد نیز می‌بیند، آیا این شامل توبه کنندگان هم می‌شود؟ کسی که توبه کند نتیجه کارهای بدش را خواهد دید یا خیر؟» گفت: ما آیات زیادی داریم که می‌گوید باید مراقب اعمالمان باشیم.

وی ادامه داد: اما ما در کنار این آیات، آیات دیگری هم داریم که می‌گوید اهل ایمان اگر مرتکب گناهی شدند، به درگاه خدا توبه می‌کنند و خداوند نیز توبه آن‌ها را می‌پذیرد.

این پژوهشگر اعتقادی بیان داشت: ملازمه‌ای که می‌توانیم داشته باشیم این است که خداوند همیشه ما را میان خوف و رجا قرار داده است که نسبت به اعمالی که انجام می‌دهیم مراقبه داشته باشیم، ما بازتاب اعمال خود را در عالم برزخ و قیامت خواهیم دید و نتیجه اعمالمان به ما باز خواهد گشت، اما گناهان ما نباید باعث شود که ما از رحمت خدا مأیوس شویم، زیرا مأیوس شدن از رحمت خدا بزرگ‌ترین گناه است.

حجت‌الاسلام فلاح ابراز داشت: خداوند در قرآن دستور به توبه داده است و این فرصت را به انسان‌ها داده است که گناهان و معاصی خود را به وسیله توبه پاک کنند، حتی پذیرش توبه در آیات قرآن بیان شده است، در قرآن آمده، که خداوند تواب رحیم است و توبه انسان را می‌پذیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در قرآن آیاتی نسبت به جبران توبه نیز داریم، خداوند در قرآن می‌فرماید «گناهان شما مورد عفو و بخشش قرار می‌گیرد»، حتی در جایی داریم که خداوند توبه مؤمنان را می‌پذیرد و به جای آن حسنه می‌دهد. /9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات