۰۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۱۷۸۰۲۶
کارشناس حوزوی:

روزه برای تثبیت عقاید دینی واجب شده است

خبرگزاری رسا ـ محقق و پژوهشگر اعتقادی با بیان اینکه رمضان ماه همدردی با نیازمندان است، گفت: خداوند متعال روزه را برای تثبیت عقاید و باورهای بندگان واجب کرده است.
تبليغ ماه رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام فلاح، محقق و پژوهشگر در حوزه مباحث اعتقادی، در برنامه پرسمان اعتقادی که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: یکی از مباحث مهم اعتقادی، فلسفه و حکمت احکام است که از جمله آن، ماه مبارک رمضان و حکمت روزه می‌باشد، در ماه مبارک رمضان، خداوند لطف خاصّی به ما دارد و برای تثبیت عقاید و باورهای ما، روزه را واجب کرده است.

وی اظهار داشت: در این ماه، در دعای معروف بعد از نماز می‌گوییم «یَا عَلِیُّ یَا عَظِیم یَا غَفُورُ یَا رَحِیم اَنْتَ رَبُّ الْعَظِیمُ الَّذِی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ» یعنی ما بعد از هر نماز، درس توحید را تکرار کرده و می‌خوانیم، در اصل ما هم داریم بحث توحید خدا را بیان می‌کنیم و هم از شرک و تجسم و تشبیه، نفی می‌کنیم.

وی ادامه داد: در کنار این مسائل و مباحث، دعاهایی خوانده می‌شود مثل ابوحمزه ثمالی و افتتاح که در آن توحید و بحث امامت، نبوت و امام زمان را در قالب دعا در خودمان تثبیت می‌کنیم.

حجت الاسلام فلاح گفت: در کنار مسائل فردی و اخلاقی، بحث‌های اجتماعی هم داریم، پیامبر اکرم (ص) در خطبه آخر ماه شعبان، توجه ویژه‌ای به مسائل اجتماعی می‌دهند، از جمله افطاری دادن روزه داران که سبب همدلی می‌شود و تمرینی برای گذشت و صله رحمی برای مؤمنان است.

وی اظهار داشت: توصیه‌های دیگری برای این ماه است؛ از جمله اینکه به اطرافیانمان سهل و آسان بگیریم؛ مثلاً پدر با فرزندان، همسر با عیال و ارباب با رعیت، کریمانه و مهربانانه رفتار کنند، به اکرام یتیمان هم توصیه فراوان شده است، زیرا در روایات داریم کسی که یتیمان را اکرام کند، مورد اکرام خداوند واقع می‌شود، یا گفته شده است، اگر کسی در این ماه صله رحم کند، خدا او را به رحمت خودش وصل می‌کند.

این کارشناس مسائل اعتقادی ابراز داشت: باید هنگام دعا کردن توجه ویژه داشته باشیم، زیرا این دعاها دعای صرف نیست، بلکه وقتی می‌گوییم خدایا فقرا را غنی کن، غنی شدن فقیر، اسبابی می‌خواهد، اسبابش ما هستیم،‌ ولو به یک قدم.

وی برای توضیح بیشتر گفت: اگر ما فقط به دعا کردن کفایت کنیم، این اسباب را فراهم نکرده‌ایم، ما باید خودمان هم حرکت داشته باشیم، اما جالب است که در ماه رمضان ما اول برای دیگران دعا کرده و در ادامه دعا می‌گوییم: اَللَّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنَا بِغِنَاکَ؛ اینجا ضمیر جمع می‌آید، یعنی خدایا کاری کن که ما فقیر نشویم، بنابراین باید کاری کنیم که تسلای دل کسانی که فقیر، یتیم یا بیمارند باشیم، این نشان دهنده حرکت اجتماعی است.

دکتر فلاح ابراز داشت: در روایات، به مسائل اجتماعی توجه ویژه‌ای شده است، امام صادق (ع) می‌فرماید «خداوند فرض و واجب کرد ماه رمضان را که غنی طعم گرسنگی را بچشد و به کسانی که واقعاً فقیرند رحم و کرامت کند» این یکی از ابعاد وجوب روزه است.

وی در پایان اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) فرمود «ماه رمضان، ماه مواسات است»، یعنی ماه همدردی با دیگران است، همه با هم طعم گرسنگی و تشنگی را بچشیم و از طرف دیگر به فکر گرسنگی و تشنگی قیامت باشیم، این یک حرکت اجتماعی برای کمک به دیگران است. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات