۰۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۴
کد خبر: ۱۷۸۷۵۱
معاون بین الملل حوزه:

اقدام تاریخی امام خمینی رمز مقاومت و پایداری ملت فلسطین است

خبرگزاری رسا ـ معاون امور بین الملل حوزه علمیه با اشاره به نقش تاریخی امام خمینی(ره) در نهضت مقاومت فلسطین اظهار داشت: امام(ره) سال ها پیش از انقلاب با فتوای تاریخی خود ملت فلسطین را حمایت کرد و موجب مقاومت و پایداری آنها در مبارزه شد.
حجت الاسلام زماني ، معاون بين الملل حوزه هاي علميه کشور حجت‌الاسلام محمدحسن زماني معاون بين الملل حوزه‌هاي علميه

حجت الاسلام حسن زمانی معاون امور بین الملل حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تشریح نقش تاریخی امام(ره) در نهضت مقاومت فلسطین پرداخت و اظهار داشت: گاهی تصور می شود اولین اقدام امام(ره) برای حمایت از ملت فلسطین اعلام روز جهانی قدس است اما ایشان سال ها پیش از انقلاب حمایت خود را به گونه ای تأثیرگذار اعلام کرده بودند.

در سفر به لبنان به یکی از اردوگاه های آوارگان فلسطینی رفتم و در نشست مشترکی با احمدجبرئیل یکی از سران نهضت فلسطین شرکت کردم؛ وی در این جلسه مطلب جدید مطرح کرد که ابعاد حمایت امام(ره) از مردم فلسطین برای من مشخص شد.

این مبارز فلسطینی می گفت من 50 سال است که به مبارزه برای نجات فلسطین از چنگال صهیونیست ها مشغول هستم؛ اوایل مبارزات ما ماهیت ملی داشت بودن هیچ انگیزه الهی و جهادی؛ کم کم نسبت به نتیجه این مبارزات احساس نگرانی کردیم برای این که به جز کشته شدن چیز دیگری در پس آن نبود.

کم کم جذب حرکت های سوسیالیستی شدیم و گروهی را متشکل از جریان چپ تشکیل دادیم و مبارزه را به عشق مردم محروم انجام می دادیم اما دیدیم این نوع مبارزه نیز پایان تاریکی دارد زیرا نهایت و سرنوشت آن مشخص نبود، اگر کسی کشته می شد چیزی نصیبش نمی شد؛ دچار یک سرخوردگی شدیم و احساس کردیم با این دو روش ماهیت نهضت مقاومت فلسطین نتیجه ای جز ناکامی نخواهد داشت.

به دنبال یک راهکار سومی می گشتیم و به این نتیجه رسیدیم که به عنوان یک مسلمان قبول کنیم که مقاومت مصداقی از جهاد فی سبیل الله است و با جلب رضایت خدا از این طریق هم نصرت الهی شامل حال ما خواهد شد و هم کسانی که کشته می شوند به عنوان شهید راه خدا زنده و جاودانه شوند و به سعادت ابدی برسند.

برای این که فتوای جهاد بودن این مبارزات را دریافت کنیم به علمای مصر مراجعه کردیم اما آنها به دلایلی امساک کردند سپس نزد مفتی های عربستان رفتیم، متأسفانه آنها نه تنها حمایت نکردند بلکه در جهاد بودن مقاومت خدشه وارد کردند؛ یأس و سرخوردگی ما را فرا گرفت بنابراین به دنبال منبع دیگری گشتیم تا جایی که از سوی امام(ره) بارقه های امید مشاهده شد.

صدور فتوای جهاد علیه اسرائیل از سوی امام خمینی در سال 1342

سرانجام در سال 42 فتوای جهاد گونه بودن مقاومت که از سوی امام(ره) اعلام شد و سال های بعد بنده به نجف رفتم و این فتوا را از ایشان دریافت کردم؛ با صدور فتوای تاریخی امام و اعلام آن در بین فلسطینی ها روح در کالبد ملت فلسطین دمیده شد، مؤمنان و مسلمان با روحیه و نشاط جدیدی مبارزات خود را از سر گرفتند؛ از آن زمان ما دیگر اسلحه را زمین نگذاشتیم و همچنان تا امروز به مبارزه ادامه دادیم.

پرچم دار نهضت فلسطین و رمز مقاومت 40 ساله آنها فتوای امام خمینی بود

احمد جبرئیل می گفت پرچمدار اصلی نهضت فلسطین در 40 سال اخیر و رمز مقاومت و پایداری آن فتوای امام خمینی(ره) بود؛ این خاطره مستند مرا با ابعاد نقش امام در مسأله فلسطین آشنا کرد که حتی شاید ملت ایران به این نقش جهانی امام(ره) توجه نداشته باشند.

حرکت دوم در این زمینه امام بعد از پیروزی انقلاب بود که فرمان بستن درب سفارت اسرائیل در ایران و جایگزین کردن سفارت فلسطین را صادر کردند؛ این کار در تاریخ 100 سال اخیر اسلام سابقه ندارد و هنوز هم کسی جرأت نکرده با این شجاعت سفارت اسرائیل را ببندد حتی کشور مصر که بیداری اسلامی در آن اتفاق افتاده است و کشور انقلابی محسوب می شود چنین جرأتی به خود ندادند.

گام سوم امام در این راستا اعلام روز جهانی قدس بود که از نظر گستره جهانی نقش بیشتری داشته است؛ تمام کشورهای اسلامی به نحوی تأثیر پذیرفته اند و بیش از 30 سال است که در دنیای اسلام هر ساله جمعه ماه آخر ماه مبارک رمضان ملت های مسلمان به دفاع از مردم مظلوم فلسطین راهپیمایی می کنند.

اثری که این حرکت امام(ره) داشت موجب شد تا نقشه آمریکا، اسرائیل، شوروی و اروپایی ها که می خواستند موضوع فلسطین به فراموشی سپرده شود، نقش بر آب شده و قضیه بالعکس شد یعنی نه تنها فلسطین محو نشد بلکه یکی از موضوعات زنده جهان اسلام شد؛ حدود 30 سال است که کلمه فلسطین زبان زد دنیا شده است.

رهبر معظم انقلاب و سید حسن نصرالله رهروان راه امام در مبارزه با اسرائیل هستند

بعد از رحلت امام(ره) مقام معظم رهبری گام چهارم در مسیر حمایت از نهضت مقاومت فلسطین برداشتند و فریاد انتفاضه را سر دادند، فصل جدیدی در مقاومت و پیشنهادات تازه ای در این خصوص مطرح شد.

گام پنجم از سوی سید حسن نصرالله یکی از شاگردان امام(ره) و رهبر معظم انقلاب برداشته شد که با جنگ های 22 روزه و 33 روزه توانستند پشت اسرائیل را به زمین بزنند و اسطوره شکست ناپذیری ارتش رژیم غاصب صهیونیستی را باطل کردند و شکست خوردگی آنها را اثبات کردند./928/ت301/ج

 

ارسال نظرات