۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۱۷۸۸۵۵
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم اسلامی قم:

شب قدر بهترین برنامه تکامل معنوی انسان است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم در جمع مردم زنجان گفت: انسان برای رشد و تکامل روحی و معنوی به برنامه آموزشی جامع نیازمند است که ماه مبارک رمضان به ویژه شب قدر بهترین برنامه آموزشی است.
شب قدر بهترین برنامه تکامل معنوی انسان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام علی اسدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، بعدازظهر امروز در جمع مردم زنجان در امامزاده سید ابراهیم (ع) این شهر با اشاره به شروط پیشرفت انسان، گفت: اگر انسان بخواهد هر روز پیشرفت کرده و از لحاظ روحی و معنوی به تکامل برسد؛ چند شرط دارد؛ که ابتدا باید قابلیت وجودی این امر را داشته باشد، زیرا رشد روحی و معنوی انسان بر خلاف جسم وی، توقف ندارد و هر روز می تواند خود را به مقام قرب الهی نزدیکتر کند.

وی در ادامه افزود: برای به دست آوردن این قابلیت، باید معصیت الهی را ترک کرده و به واجبات الهی عمل کنیم.

حجت الاسلام اسدی در ادامه با اشاره به دومین شرط پیشرفت معنوی انسان، افزود: یکی دیگر از شروط پیشرفت و رشد انسان، زمان شناسی او است؛ بدین معنا که انسان زمان هایی را که ظرفیت و قابلیت پرتاب معنوی انسان را دارد، شناخته و آنها را مغتنم بشمارد؛ مانند درک شب های قدر و شب های ماه مبارک رمضان که انسان را به اوج کمال معنوی می رساند؛ البته اگر به خوبی درک شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، در ادامه به شرط دیگر تکامل معنوی انسان اشاره و خاطر نشان کرد: از دیگر شروطی که می تواند انسان را به کمال رشد معنوی برساند، مکان و برنامه آموزشی مناسب است؛ لذا وقتی که انسان در برخی از مکان ها مانند مکه و مدینه که اتفاقات خاصی در آنجا رخ داده است، حاضر می شود؛ از لحاظ روحی حس خاصی به وی دست می دهدکه این بر آمده از حس همان مکان معنوی است که به انسان منتقل می شود.

وی افزود: همچنین یکی از بهترین برنامه های آموزشی مناسب برای رشد انسان؛ همین ماه مبارک رمضان است که بهترین برنامه های معنوی از جمله شب های قدر را در خود دارد.

حجت الاسلام اسدی در ادامه با اشاره به مضامین و مفاهیم ادعیه ماه مبارک رمضان، گفت: اگر مروری بر مضامین و مفاهیم این دعاها داشته باشیم؛ خواهیم دید که سرشار از روح عاطفه و محبت است؛ چنانکه در این دعاها هیچ کس را از یاد نمی برد و برای همه دعا می کند؛ حتی برای اموات؛ از این رو به ما می آموزد که ای مسلمان، همسایه و برادر مسلمان خود را فراموش نکن.

وی در ادامه با انتقاد از سبک زندگی غربی تصریح کرد: دلیل اینکه این قدر دین اسلام بر مسأله مهر، محبت و عاطفه تاکید دارد؛ این است که عاطفه و محبت زندگی ساز است؛ بنابراین یکی از دلایلی که در زندگی غربی، مردم به نگهداری حیوانات روی می آورند؛ این است که از همنوعان غربی خود محبت نمی بینند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم در پایان افزود: هنر دین مبین اسلام این است که همه مسلمانان را به محبت و عاطفه نسبت به خانواده و هم نوع خود حتی اگر مسلمان هم نباشد دعوت می کند، که اگر این سبک زندگی در دنیا فراگیر شود، دنیا گلستان می شود./949/پ202/غ

ارسال نظرات