۰۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۱۷۸۸۶۴
مدیر حوزه علمیه تبریز:

تربیت نسلی پویا در سایه آموزه های دینی میسر می شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سیدی‌ثانی گفت: تربیت نسل خدامحور بدون توجه به تزکیه و تهذیب نفوس ممکن نخواهد بود.
حجت الاسلام سيد حسين سيدي ثاني، مدير حوزه علميه طالبيه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سیدحسین سیدی‌ثانی، مدیر حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) تبریز امروز در جمع مربیان طرح صالحین سپاه تبریز اظهار داشت: دین مبین اسلام برخلاف دیگر مکاتب، در همه زمینه‌های فردی و اجتماعی برای بشر دارای ایدئولوژی و برنامه مدون و جامعی است.

 

وی با بیان این‌که اسلام بر مسأله تربیت توأم با تهذیب تأکید ویژه دارد، خاطرنشان کرد: تربیت نسل خدامحور بدون توجه به تزکیه و تهذیب نفوس ممکن نخواهد بود، به عبارت دیگر تربیت نسل پویا تنها در سایه آموزه های دینی ممکن است، از این رو باید به دنبال ترویج ارزش های الهی در جامعه بود.

 

حجت الاسلام سیدی‌ثانی با اشاره به این‌که در شیوه تربیتی اسلام، جنبههای فطری، رفتاری و ادبی نیز مورد توجه قرار گرفته است، گفت: بر اساس شرع مقدس اسلام وقتی عالم، مربی و یا معلمی یا مسأله ای را به متعلم میآموزد، باید به همان مقدار عامل باشد، وگرنه گفتارش اثر چندانی نخواهد داشت.

 

مدیر حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) تبریز افزود: والدین نیز در تربیت فرزندان باید نهایت دقت را داشته باشند که ابتدا خود عامل به گفته‌های آموزنده‌ای که به کودکان خود ارایه می کنند، باشند چراکه فرزندان آنگونه که ما هستیم تربیت پیدا می کنند، نه آن گونه که می خواهیم.

 

وی با بیان این‌که عالم بی‌عمل کلامش تأثیر لازم را ندارد، تصریح کرد: اگر مخاطب در صحت گفتههای مربی و معلم تردید کند و این شبهه در ذهنش ایجاد شود که اگر گفتار معلم حق است، پس چرا خود عمل نمیکند؟ نه تنها تعلیم اثری نخواهد داشت، بلکه گاه موجب بدبینی مخاطب نسبت به مربیان نیز می شود.

 

حجت الاسلام سیدی‌ثانی در ادامه با تأکید بر این نکته که یک استاد متعصب هیچگاه نمی تواند شاگردی آزاداندیش تربیت کند، افزود: اساس اسلام بر آزاداندیشی بنا نهاده شده است، حتی در پذیرش اسلام نیز اجباری وجود ندارد، چنانکه مولای متقیان علی(ع) می فرماید؛ هر کس که خود را پیشوای مردم سازد، باید پیش از آموختن به مردم، به آموزش خویش بپردازد.

 

مدیر حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که متدها و فرهنگ وارداتی غرب هیچگاه نخواهد توانست نسلی خداجو و دین‌مدار تحویل جامعه دهد، گفت: تعالی و عزت جامعه اسلامی در گرو تربیت نسل متدین، معتقد، پویا و توانمند است، هرچه مبانی دینی در وجود نسل آینده نهادینه‌تر شود، احساس مسؤولیت آنان بیشتر خواهد بود./935/پ203/ب

ارسال نظرات