۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۱۷۹۸۴۷
کارشناس حوزوی پاسخ داد؛

آیا فکر گناه هم گناه است؟

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مباحث اعتقادی گفت: فکر گناه، گناه نیست، کسی که تصمیم به گناهی گرفته اما بعد منصرف شده و آن گناه را انجام نداده گناه نکرده است، وسوسه فکری یعنی افکار شیطانی به فکر انسان خطور می‌کند.
حجت‌الاسلام رضا محمدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رضا محمدی، کارشناس مباحث اعتقادی، در برنامه پرسمان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: مسائل اساسی جهان بینی و اصول دین در سه مبحث مهم است، بحث اول مبدأ شناسی است که مرکب از توحید و عدل می‌باشد، مسأله دوم راهنما شناسی که در دو بخش پیامبر شناسی و امام شناسی مطرح می‌شود و در اصول دین و عقاید است و مبحث سوم مقصد شناسی یا معاد شناسی است.

وی ادامه داد: بحث پیامبر شناسی و اعتقاد به همه پیامبران مهم است و همه آیین‌های الهی به آن معتقد بودند، بعد از خداشناسی در همه ادیان بحث پیامبر شناسی مطرح شده است، مشرکان و مخالفان هم با بیشترین مسأله ای که مخالفت می‌کردند، مسأله نبوت بود، قرآن فراوان مطرح کرده است که مشرکان می‌گفتند خدا چرا پیامبران را انسان آفریده است، باید به جای پیامبران فرشته می‌آفرید.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: نبوت، به نبوت عام و نبوت خاص تقسیم می‌شود، نبوت عام شامل همه پیامبران الهی است و نبوت خاص در مورد رسول اعظم (ص) است، همه پیامبران در دعوتشان به هر دو این‌ها اشاره می‌کردند، ضمن اینکه می‌گفتند من پیامبر خدا هستم، می‌گفتند همه پیامبران خدا مورد قبول ما هستند، هم پیامبران گذشته را تایید می‌کردند و هم پیامبران آینده را.

وی افزود: ما چهار راه برای ضرورت نبوت شناسی اقامه می‌کنیم، عقل انسان حکم می‌کند، چنانچه شواهد تجربی و علم هم تایید می‌کند که برای رسیدن به مقصد کسی که دارای اختیار است، نیاز به راهنما دارد که او را از لغزشگاه‌ها و پرتگاه‌ها آگاه کند و مسیر صحیح حرکت را به او معرفی کند، که این کار بحث نبوت و امامت است.

حجت‌الاسلام محمدی ادامه داد: به عبارت دیگر اگر بخواهیم ساده بیان کنیم، خداوند متعال، عالم را برای انسان خلق کرده و انسان را برای رحمت ویژه الهی، خداوند انسان را به سوی رحمت دعوت کرده است، اگر خداوندی که حکیم است، برای رسیدن بندگانش به قرب مسیری مشخص نکرده باشد، این کار حکیمانه است؟ مثل اینکه یک انسان کریم مهمانانی دعوت کند ولی به آن‌ها آدرس ندهد.

این کارشناس مباحث اعتقادی اظهار داشت: نبوت می‌تواند از نبأ به معنای خبر باشد، یعنی نبی کسی است که خبر مهمی دارد، و می‌تواند از نَبَوَ باشد، به معنای بالا مقام، یعنی بنی کسی است که مقام بلندی دارد.

وی در پاسخ به پرسش «آیا فکر گناه هم گناه است؟ چگونه می‌توان جلوی وسوسه های فکری شیطان را گرفت؟» گفت: فکر گناه، گناه نیست، کسی که تصمیم به گناهی گرفته اما بعد منصرف شده و آن گناه را انجام نداده گناه نکرده است، وسوسه فکری یعنی افکار شیطانی به فکر انسان خطور می‌کند.

وی ادامه داد: این افکار شیطانی می‌تواند در مورد خدا، قرآن، ائمه و پیامبران باشد و منشأش شیطان است، هر وسوسه ای از طرف شیطان است، وسوسه ممکن است در حال نماز باشد، که یک حال و هوای دیگری دارد، البته باعث بطلان نماز نمی‌شود و بهتر است انسان از این وسوسه خارج شود.

حجت‌الاسلام محمدی در پایان چند راهکار بیان کرد و گفت: در خارج از نماز هم این افکار گناه نیست ولی بهتر است انسان از این افکار فاصله بگیرد برای اینکه این افکار به ذهن ما خطور نکند یا هنگامی به ذهن ما آمد سریعا بتوانیم از آن رها شویم بهترین راه صلوات فرستادن، گفتن ذکر لا اله الا الله، خواندن آیه الکرسی، مسواک زدن، تمیز بودن، شستن سر با صدر است که باعث دفع وسوسه شیطانی می‌شود. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات