۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۱۸۰۱۹۹

کنگره ملی « شیخ سلار » در تبریز برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ نخستین کنگره ملی شیخ سلار دیلمی هشتم و نهم آبان ماه امسال در تبریز و زادگاه آن عالم وارسته در خسروشاه برگزار خواهد شد.
حجت الاسلام سيدشهاب الدين حسيني، مديرکل اوقاف و امور خيريه آذربايجان شرقي

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز  به نقل از روابط عمومی اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی، حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی اظهار داشت: این کنگره در خسروشاه مدفن شیخ سلار گشایش و آیین پایانی آن نیز با حضور علمای برجسته ای از قم در تبریز برگزار می شود.


وی با بیان این‌که در روز نخست این کنگره کلنگ مجموعه فرهنگی شیخ  سلار با مشارکت شهرداری این شهر به زمین زده می شود، خاطرنشان کرد: شیخ سلار دیلمی شاگرد شیخ مفید و نخستین فقیه شیعه ایرانی است که در خسروشاه جان به جان آفرین تسلیم کرد.


حجت الاسلام حسینی گفت: برگزاری نمایشگاه فقه و فقاهت از علمای استان، تدوین کتاب در ارتباط با شخصیت و آثار شیخ سلار، برگزاری نمایشگاه فرهنگی در جوار مقبره شیخ سلار، سخنرانی، تجلیل از استادان پیشکسوت حوزه از جمله برنامه های این مراسم خواهد بود.


بنابر این گزارش، شیخ سلار دیلمی از فقهای قرن پنجم، فقیه و متکلم و ادیب بود و آثار فقهی، تخصصی متعددی در علم عقاید و کلام داشت که در حدود 448 تا 463 (هجری قمری) دار فانی را وداع گفته است.


سلار هر چند هم طبقه شیخ طوسی است، نه از شاگردان او، در عین حال محقق ‏حلی در مقدمه کتاب المعتبر از او و ابوالصلاح حلبی به عنوان ‏اتباع الثلاثه نام ‏می‏برد، یعنی او را از پیروان می‏شمارد که علی الظاهر مقصود این است این سه‏ نفر تابع و پیروان سه نفر دیگر، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی‏ بوده ‏اند.


او یکی از علمای متقدمین اثنی عشریه است که در علم و ادب مقدم بوده ‏و فتاوی و اقوال او در کتب فقهی موجود است. تالیفات متعددی در زمینه فقه و اصول فقه و کلام دارد که الابواب و الفصول(در فقه)، التذکرة فی حقیقة الجوهر(کلام)، التقریب (اصول فقه) و الرد علی ابی الحسن البصری فی نقض الشافی از جمله این تالیفات است./935/د102/ب

ارسال نظرات