۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۱۸۰۸۳۹

فضیلت عفو در برنامه صبح روشن بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ محقق و پژوهشگر در حوزه اجتماعی گفت: «در همه کارهای خوب، خوب‌ترین‌ها عفو است»، یعنی انفاق زیبا است اما زیباتر از آن این است که از ظلم و بدی دیگران بگذریم.
عفو و تخفيف مجازات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید بهاءالدین ضیایی، محقق و پژوهشگر در حوزه اجتماعی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: عفو و بخشش از فضایل اخلاقی مورد تاکید انبیا، اولیا، آیات قرآن و روایات است، در آیات و روایات کلمات عفو، عافیت و صفح به معنای بخشش آمده است.

وی ادامه داد: عفو خلق و خویی است در وجود انسان که به واسطه آن از لغزش و خطای دیگران و از ظلمی که در حقش می‌شود گذشت می‌کند، به طور طبیعی اگر کسی به ما بدی کند و حقی از ما ضایع کند ناراحت می‌شویم، این ناراحتی و عصبانیت درجاتی دارد که آخرین درجه آن غضب است، اگر بتواند بر غضب تسلط پیدا کنیم، زمینه این ایجاد می‌شود که عفو و گذشت نسبت به دیگران داشته باشد.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: درباره عفو و گذشت آیات فراوانی داریم نظیر آیه 134 سوره آل عمران، خداوند در این آیه می‌فرماید  «بروید به سمت اینکه خداوند از شما بگذرد و شما را مورد عفو قرار دهد و بروید به سمت بهشتی که عرضش آسمان‌ها و زمین است و برای متقین آماده شده است»، متقین کسانی هستند که چند ویژگی دارند.

حجت‌الاسلام ضیایی ادامه داد: ویژگی‌های متقین این است که در خوشی‌ها و گرفتاری‌ها اهل انفاقند، کسانی که غضب خود را فرو می‌خورند و کاظم هستند، متقین مردم را مورد عفو و بخشش خود قرار می‌دهند، وقتی متقین این کارها را می‌کنند می‌شوند محسنین، چون قدم بعد از تقوا احسان است، خدا این‌ها را دوست دارد چون نیکوکارند.

این کارشناس مباحث اجتماعی اظهار داشت: امام علی(ع) می‌فرمایند «در همه کارهای خوب، خوب‌ترین‌ها عفو است»، یعنی انفاق زیبا است اما زیباتر از آن این است که از ظلم و بدی دیگران بگذریم، در حدیثی دیگر پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق»، اخلاقی که به جامعه کرامت می‌بخشد را پیامبر به اتمام رساند، حال در حدیثی داریم که «العفو تاج المکارم» یعنی تاج و برجسته‌ترین قسمت مکارم اخلاق عفو و گذشت است.

وی ابراز داشت: حضرات معصومین(ع) می‌فرمایند «المبادرت الی العفو من اخلاق الکرام»، انسان‌های کریم کسانی هستند که مبادرت بر عفو و بخشش می‌کنند، همتشان به این است، انسان در زندگی خود با دیگران دچار اصطکاک و برخورد می‌شود، با والدین، همسر، فرزند و همسایه، قبل از این برخوردها مبادرت بر عفو را داشته باشیم، انسان باید برنامه ای برای گذشتن از خطای دیگران داشته باشد، این ویژگی باید در ما تقویت شود.

حجت‌الاسلام ضیایی روایتی دیگر بیان داشت: امیرمؤمنان(ع) می‌فرمایند «یعجبنی من الرجل ان یعفو و ان ظلمه و یصل من قطعه و یعطی من حرم و یقابل الاسائه بالاحسان» لذت می‌برم از کسی که عفو و گذشت می‌کند نسبت به کسی که به او ظلم کرده است، ارتباط پیدا می‌کند با کسی که با او قطع رابطه کرده است و می‌بخشد به کسی که او، وی را محروم کرده است، و خوبی می‌کند به کسی که به او بدی کرده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: عفو و گذشت جایگاه و مرتبه بالایی دارد آن چنان که حضرت علی(ع) می‌فرماید کسی که عفو و گذشت دارد من از او لذت می‌برم، در دین ما آیات و روایات بسیار زیادی درباره گذشت وجود دارد که باید برنامه زندگی ما قرار گیرند. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات