۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۱۸۰۹۹۴
در دیدار انجمن انبوه سازان مسکن مطرح شد؛

تأکید مدیر حوزه‎ بر ضرورت توجه به معیارهای اسلامی در ساخت و سازها

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‎های علمیه سراسر کشور با تأکید بر ضرورت توجه به معیارهای اسلامی و ایرانی در ساخت و سازهای عمرانی و مسکن، گفت: جامعه ما افزون‎بر این که تحت تأثیر فرهنگ غربی از نظر رفتار شده در ساخت و ساز نیز از فرهنگ غربی بهره می‎گیرد.
آيت الله حسيني بوشهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور ظهر امروز در دیدار با انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان، کمبود مسکن را از مشکلات کشور دانست و گفت: برای بسیاری از خانوادههای که امکانات مالی محدودی دارند مشکل مسکن آزاردهنده است.

وی ادامه داد: به هر میزان زمینه اشتغال در جامعه فراهم و از نیروهای متخصص و با تجربه به ویژه جوانان استفاده شود میتوان مشکل مسکن را رفع کرد، البته نیاز به حمایت جدی دولت نیز دارد.

مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور با تأکید بر ساخت و ساز براساس معیار اسلامی و ایرانی اظهار داشت: در چند ساله گذشته ساخت و ساز در کشور زیاد شده ولی متأسفانه در گاهی مواقع نگاه دینی به این ساخت و سازها نبوده و یکی از مسائلی که مایه نگران کننده دور شدن از معماری اسلامی در ساخت و سازها است.

وی افزود: در فرهنگ اسلامی ساخت و ساز به نوعی با دینداری و حفظ حریم خانوادهها همراه است ولی امروزه جامعه ما افزونبر این که تحت تأثیر فرهنگ غربی از نظر رفتار شده در ساخت و ساز نیز از فرهنگ غربی بهره میگیرد.

آیتالله حسینی بوشهری با اشاره به سبک معماری در گذشته خاطرنشان کرد: در گذشته خانهها از اندرونی، بیرونی و آشپزخانههای بدون open تشکیل شده بود که این خود یک حریم ویژهای را برای خانوادهها به وجود میآورد.

وی تصریح کرد: باید از طریق رسانهها فرهنگ دینی ساخت و ساز را در میان مردم جامعه نهادینه کرد و شهرهای کشور به ویژه شهر مقدس قم که افزونبر شهر کریمه اهلبیت(ع) بودن، محل تحصیل طلاب از 120 کشور جهان است را براساس معماری اسلامی ساخت.

عضو جامعه مدرسین حوزههای علمیه سراسر کشور خواستار بهرهگیری از نظریه پردازی حوزوی در ساخت و ساز براساس معماری اسلامی شد و گفت: در فقه اسلام حتی نسبت به ساخت خانه دینی نیز مسائلی بیان شده است و به نظر بنده انبوه سازان باید یک دوره فقه اسلامی که درباره ساخت و ساز است را مطالعه کنند.

وی بیان داشت: دولتها نیز باید نگاه دقیق و حمایت همه جانبه از ساخت و ساز داشته باشند، چرا که کار آفرین میتوانند بخشی از مشکلات را از دوش دولتها بردارند و هر فردی باید به اندازه خود در حل مشکلات جامعه سهیم باشد.

گفتنی است، در ابتدای این دیدار مجتبی بیگدلی، رییس انجمن انبوه سازان مسکن کشور به تشریح فعالیتهای این انجمن پرداخت و اظهار داشت: متأسفانه بیشتر ساخت و سازهای کشور براساس معیاری غربی است که با توجه به اسلامی بودن کشور کار بسیار پسنده‎ای نیست.

وی ادامه داد: در دولت گذشته قریب به یک میلیون و پانصد هزار خانه در قالب مسکن مهر و با وامهای تک رقمی ساخته شده که این کار بزرگی به شمار میآید و سهم شهر مقدس قم از این میزان ساخت و ساز در کشور چهل هزار واحد مسکونی بود.

رییس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان با بیان این‎که برای ساختن یک ساختمان حدود 120 فرصت شغلی در کشور ایجاد میشود، گفت: امیدواریم دولت جدید اهتمام ویژهای نسبت به عمران و ساخت و ساز داشته باشد و با بهرهگیری از استانداران و مسؤولان متخصص به کار آفرینان کشور نگاه ویژه‎ای داشته باشد./993/پ202/ج

 

ارسال نظرات