۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۱۸۱۹۱۷
سخنگوی وزارت امور خارجه:

جسارت به علمای شیعه را تحمل نمی‌کنیم/ به دولت‌های منطقه درباره سوریه هشدار می‌دهیم

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی وزارت امور خارجه یکی از تبعات درگیری‌های فرقه‌ای در جهان اسلام را برخورد با علمای مذاهب به ویژه علمای شیعه دانست و گفت:هیچ گاه جسارت و حمله به علمای شیعه را تحمل نکرده‌ایم و حمایت از علمای شیعه را از وظایف مهم خود می‌دانیم.
سيد عباس عراقچي، سخنگوي وزارت امور خارجه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز سه شنبه پنجم شهریورماه در نشست خبری با اصحاب رسانه از تصمیم ظریف، وزیر امور خارجه دولت یازدهم برای استفاده از بانوان به عنوان سفیر و سخنگوی وزارت خبر داد و گفت: بنده به دلیل تصمیم آقای مهمان‌پرست به صورت موقت سخنگو بودم و به کار سابق خود بازخواهم گشت.

هیچ گاه جسارت و حمله به علمای شیعه را تحمل نکرده‌ایم

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسا درباره تدابیر وزارت امور خارجه برای حفظ و صیانت علمای جهان اسلام در بحران‌های منطقه گفت: یکی از تهدیدهای جهان اسلام بروز درگیری‌های فرقه‌ای و طایفه‌ای در جهان اسلام است که در کشورهای مختلفی به خصوص در خاورمیانه مانند سوریه، مصر، عراق، لبنان و بحرین شاهد آن هستیم و این تلاش برای درگیری‌های فرقه‌ای و طایفه‌ای، توطئه‌ای بزرگ از سوی رژیم صهیونیستی است.

عراقچی با اشاره به این‌که بارها از سوی رهبر معظم انقلاب به علما و حتی در دیدار روز گذشته به پادشاه عمان هشدار داده است که این درگیری‌ها در جهت منافع رژیم صهیونیستی است گفت: وزارت امور خارجه هم تلاش‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک داشته است که به پیگیری از سازمان همکاری‌ اسلامی و تماس با کشورهای اسلامی می‌توان به عنوان نمونه اشاره کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که یکی از تبعات این درگیری‌ها برخورد با علمای مذاهب به ویژه علمای شیعه است اظهار داشت: هیچ گاه جسارت و حمله به علمای شیعه را تحمل نکرده‌ایم و هرجا اتفاق افتاده وزارت امور خارجه و نهادهای مذهبی اعتراض گسترده‌ای انجام دادند و حمایت از علمای شیعه را از وظایف مهم خود می‌دانیم.

تاکید بر راهکار سیاسی و گفت‌وگو برای حل مسأله سوریه

وی در ادامه با تاکید بر این‌که خاورمیانه در شرایط حساسی به سر می‌برد و احتیاج به آرامش، مدارا و خویشتن داری دارد گفت: امیدواریم اقداماتی صورت نگیرد که دامنه بحران را از کنترل خارج کند و تبعات سنگینی داشته باشد.

عراقچی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تمام تلاش خود را می‌کند و امیدواریم همه به راهکار سیاسی و گفت‌وگو برای حل مسأله سوریه بازگردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به این‌که تمام تلاش‌ها برای برگزاری اجلاس ژنو2 صورت گرفته و دیدارهایی بین مقامات آمریکایی و روسی و سازمان ملل بوده است گفت: در شرایط فعلی بیش از گذشته به مذاکرات احساس نیاز می‌شود.

وی با بیان این‌که منطقه در شرایط بسیار پیچیده و تنش‌زایی به‌سر می‌برد تصریح کرد: همه باید سیاست‌ها و مواضع خودشان را کنترل کنند تا اوضاع بیش از این پیچیده تر نشود و بدانند هرگونه اقدام نظامی در سوریه عواقب سنگینی برای منطقه خواهد داشت.

گلایه از والی هرات

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره اتهام والی هرات نسبت به کنسولگری جمهوری اسلامی در هرات با تاکید بر این‌که بین ما و افغانستان روابط بسیار نزدیک دوستانه و برادرانه است و هیچ مشکل جدی وجود ندارد گفت: بخاطر مرز طولانی و روابط گسترده مشکلات گسترده‌ای در کار به وجود می‌آید که یکی از این مشکلات صدور ویزا برای افغانیان خواهان عزیمت به ایران است که تعداد بسیار بسیار زیادی هستند و ما بر اساس منافع کشور و حفظ امنیت مرزها ظرفیت محدودی داریم.

وی با بیان این‌که کنسولگری هرات ماهیانه 3هزار روادید صادر می‌کند اما تقاضا بسیار زیاد است اظهار داشت: عواملی از آژانس‌ها هستند که مبالغی را از اتباع افغان اخذ می‌کنند بدون این‌که کمکی کنند اما هیچ یک به کنسولگری ما مربوط نمی‌شود و همکاران ما در نهایت پاک‌دستی در خدمت مردم هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: از والی هرات گلایه می‌کنیم که اتهامات بدون پایه و اساس به همکاران ما وارد کرده است.

عراقچی در رابطه با دیپلمات ربوده شده در یمن گفت: هیأت اعزامی وزارت امور خارجه به یمن از امروز کار خود را آغاز کرده است و امیدواریم اخبار جدیدی درباره دیپلمات ربوده شده به دست آوریم.

وی با تاکید بر این‌که مسؤولیت حفظ جان دیپلمات با دولت یمن است گفت: تقاضا داریم به کار خودشان سرعت و شدت بدهند که بیش از حد طولانی شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به این‌که احمد شهید دو نامه جدید نوشته است که واصل شده و به دفتر حجت الاسلام و المسلمین روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران ارسال شده است گفت: آقای احمد شهید گزارشگر منصفی نیست و در گزارش‌های سابق انصاف را رعایت نکرد و در نقش اپوزوسیون وارد شد و اقداماتی انجام داد که خارج از چارچوب وظایف ایشان بوده است.

عراقچی تاکید کرد: تا وقتی این روند غیرمنصفانه ایشان متوقف نشود ارتباط جدی گرفته نخواهد شد.

هشدار به دولت‌های منطقه نسبت به سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه سخنان نتانیاهو را مضحک و فاقد ارزش پاسخگویی خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران همکاری کامل در عرصه سلاح‌های شیمیایی با مراجع مربوطه بین المللی داشته و هیچ گونه سلاح شیمیایی در ایران وجود ندارد و مورد تایید سازمان‌های بین المللی است در حالی که رژیم صهیونیستی یکی از تولیدکنندگان سلاح شیمیایی است و موجودیت رژیم همواره مبنی بر قتل و کشتار بوده است.

وی تصریح کرد: اعتقاد راسخ داریم که استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه از سوی مخالفین دولت این کشور بوده است به دلیل این‌که این کار در زمان حضور بازرسین سازمان ملل اتفاق افتاد و هیچ عاقلی در زمان حضور بازرسین کاری نمی‌کند که سریعا گزارش شود.

عراقچی با اشاره به این‌که تصاویر منتشر شده از کشف مواد شیمیایی در پایگاه‌های مخالفین که نام برخی کشورها بر روی ظروف این مواد دیده می‌شود گفت: مدارکی را دولت روسیه در شورای امنیت نشان داده است و تصاویر ماهواره ای نیز نشان می‌دهد  که این سلاح‌ها از مناطق استقرار مخالفین شلیک شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: به همه دولت‌های منطقه از جمله ترکیه هشدار می‌دهیم که مراقب باشید آنچه در سوریه می‌گذرد در راستای منافع رژیم صهیونیستی است.

بازگشایی روابط بین ایران و انگلیس

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رابطه ایران و انگلیس با اشاره به پیام تبریک وزیر امور خارجه انگلیس به حجت الاسلام و المسلمین روحانی گفت: بازگشایی روابط احتیاج به زمان و کار کارشناسی دارد و اگر هم این شرایط محقق شود این روابط طبق نظر مجلس شورای اسلامی در حد کاردار خواهد بود.

اعلام حمایت برای شکایت از لیگ فوتبال امارات

عراقچی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نام‌گذاری لیگ فوتبال امارات به لیگ خلیج عربی گفت: اقدام لیگ امارات در وهله نخست خلاف قوانین فدراسیون جهانی فوتبال است و شکایتی اگر باشد به فیفا باید صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که بخش حقوقی وزارت امور خارجه به فدراسیون فوتبال کمک می‌کند و شکایت را پیگیری خواهد کرد اظهار داشت: ما آمادگی داریم تمام توان سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی خود را در اختیار فدراسیون قرار دهیم.

وی با اشاره به این‌که اخباری به ما رسیده است که کتیبه‌های مقبره نظامی گنجوی جابجا شده است گفت: امیدواریم این جابجایی برای مرمت و زیباتر شدن کتیبه ها باشد، نظامی گنجوی شاعر بزرگ پارسی گوی است که متعلق به کل مردم منطقه و میراث مشترک بشریت است و باید به آنها ارج نهاده شود که احترام به آن احترام به فرهنگ جهان و قبل از آن فرهنگ ما و فرهنگ آذری است.

عراقچی افزود: هنوز جمع بندی مشخصی از تصمیم دولت آذربایجان نداریم و بابت پیگیری در تماس هستیم./959/پ202/ص

ارسال نظرات