۰۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۷
کد خبر: ۱۸۲۲۵۷
مشروح سخنرانی لاریجانی در جمع خبرنگاران قم:

احزاب سیاسی به دنبال حذف یک‎دیگر نباشند/ مشکلات معیشتی نشاط کاری را از خبرنگاران گرفته است

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی راه ایجاد مردم سالاری دینی را به رسمیت شناختن جریان های سیاسی در کشور و آزادی فکر دانست و گفت: جریان‎های سیاسی نباید به دنبال حذف یک‎دیگر باشند.
نشست صميمي رييس مجلس شوراي اسلامي با اصحاب رسانه قم نشست صميمي رييس مجلس شوراي اسلامي با اصحاب رسانه قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی شامگاه پنج شنبه در نشست صمیمی با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان قم با تبریک فرارسیدن هفته دولت، شهیدان رجایی و باهنر را مردان واقعی الهی، اسوه مدیریت و اعتلابخش انقلاب اسلامی دانست.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه ایجاد مردم سالاری دینی در کشور با به رسمت شناختن جریانهای سیاسی، احترام گذاشتن به آنها و آزادی فکر محقق میشود، اظهار داشت: گروههای تندور مانند طالبان و وهابیت چون بقیه مذاهب اسلام را به رسمیت نشناخته و به جز خود دیگران را کافر میدانند بلای جان مسلمانان شده و مشکل آفرین هستند.

وی تأکید کرد: در عالم سیاست نیز چارچوب سیاسی، قانون اساسی است و اگر جریانهای سیاسی یکدیگر را به رسمیت نشناسند و قانونمند حرکت نکنند افزون‎‎بر ایجاد مشکلات فراوان، پایداری و استقامت کشور نیز از بین میرود، جریانهای سیاسی نباید به دنبال حذف یکدیگر باشند.

با پخش پول و کارهای سلیقه‎ای مشکلات حل نمی‎شود

لاریجانی با بیان اینکه برای انجام کارها باید آییننامه منصفانه وجود داشته باشد، گفت: با انجام کارها به صورت سلیقهای و پخش پول به میل خود مشکلات حل نمی‌شود و آسیب های زیادی به برخی بخش‌ها زده می شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‎که در مسائل کلان کشور باید تحلیلهای پایه وجود داشته باشد، اظهار داشت: دیگر بخشها باید براساس مسائل کلان عمل کنند.

وی تصریح کرد: مشکلات بینالمللی به سبب سنگ اندازی کشورهای زورگو جلوی پای مردم ایجاد میشود وگرنه مسأله هستهای بهانه گیری بوده و ساده اندیشی است که اینها فکر کنند ما به سمت ساخت سلاح هستهای پیش میرویم، حتی گزارش اخیر آژانس بغض آلود بوده و ادبیات آنها در برابر ملت ایران تغییر کرده است.

رییس قوه مقننه با اشاره به حوادث سوریه موضعگیری، ادعا و استدلالهای مسؤولان آمریکایی را فضاحت بار و تعجب آور خواند و اظهار داشت: آمریکاییها مدعی‎اند اسناد و مدارکی درباره استفاده دولت سوریه از سلاحهای شیمیایی دارند و حتی خود را در این مساله بی نیاز از تصمیم شورای امنیت که از نظر ما در ساختار مشکل دارد می‌بینند.

وی تأکید کرد: مگر آمریکایی ها پلیس بین المللی هستید که هر کاری خواستند انجام بدهند؟ آمریکاییها از کجا سند دارند؟ حداقل باید گفته آنها در شورای امنیت ثابت شود.

آمادگی چند روزه برای حمله نظامی به سوریه محال است

لاریجانی با محال دانستن آمادگی چند روزه نیروهای آمریکایی و کشورهای دیگر برای حمله نظامی به سوریه ابراز داشت: در جنگ 33 روزه ما شاهد بودیم که آنها در چند روز برای حمله نظامی آماده نشدن بلکه از پیش کارها طراحی شده بود.

وی ادامه داد: حمله نظامی به سوریه اقدامی از پیش طراحی شده است که بر روی آن سرمایه گذاری و فعالیت چندین ماهه صورت گرفته است و این نکته را میتوان در سخنان اخضر ابراهیمی دید و اکنون نیز آنها به دنبال بهانه هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بهانه اصلی دشمنان خود سوریه نیست بلکه آنها از جبهه قدرتمندی که از دل آن بیداری اسلامی و مقاومت به وجود آمده هراس داشته و به دنبال متزلزل کردن آن هستند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دشمن با سنگ اندازی جلوی پای مردم نمیخواهد بگذارد مردم و نظام عزتمند باشند، گفت: دشمنان ما افراد موذی هستند و با این وجود مشکلات در پشت میز مذاکره حل نمی‌شود بلکه باید توان کشور را بالا برد.

با بالا بردن توان تولید و رونق صادرات مشکلات حل می‎شود

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب با تأکید بر بالا بردن توان اقتصادی کشور در سالهای گذشته سعی دارند که این مفهوم را در میان مردم جا بیندازند که حل مشکلات ملی و بینالمللی با بالا بردن سطح اقتصاد کشور امکان داشته و نیازمند عزم عمومی برای رسیدن به این هدف هستیم.

رییس قوه مقننه با تأکید بر اینکه کشور از توان لازم برای قدم برداشتن در عرصه صادرات برخوردار است، اظهار داشت: با نگاه ملی و بومی سازی اقتصاد، حل مشکلات امکان پذیر است و تا همگرایی ملی ایجاد نشود گره مشکلات مردم باز نمی‎شود.

وی گفت: از 108هزار میلیارد تومان بودجه واقعی کشور حدود صد هزار میلیارد تومان خرج دستگاههای دولتی متورم است با این وجود بودجهای باقی نمیماند که ما بخواهیم در کشور کارهای عمرانی و زیر بنایی داشته باشیم، نمیشود همه درآمد حاصل از فروش نفت را به این دستگاهها تزریق کرد.

لاریجانی چابک و کوچک شدن دولت، جلوگیری از گستردگی دستگاه‌ها، ادارات و احیای کار آفرینی در کشور را از مهمترین کارها برای حل مشکلات و انجام کارهای عمرانی در کشور برشمرد و ابراز داشت: مطبوعات باید مباحث معقول را مطرح کرده و ایرادهای دولت و مجلس را نیز بیان کنند، همچنین جوانان را به کار آفرینی و تولید تشویق و ترغیب کنند.

وی خاطرنشان ساخت: تا زمانی که تولید در کشور نباشد مشکلات ملی، بین المللی و معیشتی مردم حل نمیشود، در کشور باید تولید فرهنگ سازی شود و کار اصحاب رسانه در این‌باره میتواند بسیار تأثیرگذار باشد و این افراد باید سبک زندگی اسلامی، فرهنگ و دیگر مسائل کشور را برای مردم بیان کنند.

کارآفرینی در کشور باید احیا شود

رییس مجلس شورای اسلامی معطوف شدن ارادهها به سوی کار آفرینی را سبب رشد و شکوفایی اقتصاد کشور و مقابله با حریفان و دشمنان برشمرد و گفت: ما مخالف دیپلماسی فعال و با ادبیات نو نیستیم ولی باید هدف اصلی ما ارتقاء تولید ملی و بالا بردن صادرات باشد.

وی اضافه کرد: استان قم نیز نیازمند حرکت سامان یافته برای رشد است، باید تولید و صنعت در این استان گسترش یابد چرا که ظرفیت لازم وجود دارد لکن ما باید در این راستا زمینه سازی مناسبی انجام دهیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان این‎که باید از تمام توان و ظرفیت استان قم بهره برد، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد مایل به سرمایه گذاری در قم هستند و با فرهنگ سازی مناسب باید نسبت به جذب سرمایه گذاران اهتمام داشته باشیم، اصحاب رسانه استان نیز باید مشکلات صنعتگران و تولید کنندگان را مطرح کنند.

وی تأکید کرد: یکی از علل مهم حل مشکلات فرهنگی جامعه حل مشکلات اقتصادی مردم است، البته بنده نسبت به آینده کشور و استان قم بسیار امیدوارم هستم، همچنین دولت جدید نیز از ظرفیت و توان خوبی برای کارهای اجرایی برخوردار است.

رسانه رکن اصلی مردم سالاری دینی در کشور است

نماینده مردم قم در مجلس شواری اسلامی در ادامه سخنان خود رسانه را رکن اصلی مردم سالاری دینی در کشور خواند و گفت: اگر بخواهیم مردم سالاری دینی در کشور به معنای واقعی محقق شود نیازمند رسانهها قوی در سطح ملی و استانی برای رصد و بیان اخبار به مردم هستیم.

وی ادامه داد: رسانهها باید در بیان اخبار، صدق و راستگویی را سرلوحه کار خود قرار دهند و برای محقق شدن این امر نیاز است که رسانهها مستقل بوده و با سازکاری مناسب روی پای خود بایستند البته دولت نیز باید حمایت لازم را داشته باشد.

لاریجانی با تأکید بر این که باید مطبوعات، سایتهای کشور به ویژه سایتها و مطبوعات رسمی جایگاه و شأنشان را حفظ کنند، گفت: خبرگزاری یا روزنامه رسمی کشور بولتن نیست که شروع به تهمت زدن و یا تحقیر دیگران کند که متأسفانه در دورههای گذشته این کار صورت گرفت.

مشکلات معیشتی اصحاب رسانه باید حل شود

رییس مجلس شواری اسلامی با تأکید بر رسیدگی به مسائل اصلی مطبوعات و حل مشکلات معیشتی اصحاب رسانه به مسؤولان فرهنگ و ارشاد اسلامی توصیه کرد: اگر مشکل اقتصادی این قشر حل نشود استقامت مطبوعات فرو میریزد.

وی ادامه داد: نباید کارهای حاشیه و تزئینی جای کارهای اصلی را بگیرد، کارهای حاشیه خوب است ولی در جایگاه خود، رشد فکری اصحاب قلم به سبب احساس نشاط و شوق کاری آنهای حاصل میشود از این رو باید مشکلات اقتصادی آنها حل شده و بودجه ریزی شود تا اصحاب رسانه عزتمندان زندگی کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به انتقاد برخی از افراد نسبت به پرداخت نشدن یارانه به مطبوعات، اظهار داشت: در دورههای گذشته یارانهها دقیقا درست توزیع نشد، در دوران اصلاحات نیز مشکلاتی وجود داشت و یارانهها درست توضیح نمیشد حتی گاهی تندوری میشد در دولت بعدی نیز اجمالا این گونه بود./993/پ202/ع

ارسال نظرات