۰۹ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۱۸۲۳۷۷
عضو شورای عالی حوزه:

کرسی‌های دروس عالی حوزه در سراسر کشور راه اندازی شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین غروی گفت: باید شرایطی فراهم شود که علمای مقیم قم بتوانند در شهرهای خود حضور یابند و کرسی های دروس عالی حوزه در سراسر کشور احیا شود.
حجت الاسلام والمسلمين غروي، عضو شوراي عالي حوزه هاي علميه کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد غروی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور امروز در همایش بزرگداشت مرحوم آیت الله بنی‌فضل با بیان این‌که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند علمای عامل هستیم، اظهار داشت: شرایط اجتماعی امروز بسیار متفاوت با 60 سال قبل است.


وی خاطرنشان کرد: اگر 60 سال قبل در شهرها گاه 70 مجتهد مسلم به صورت همزمان زندگی می کردند، باید دانست که امروز اغلب علمای بلاد و مناطق مختلف در قم و دیگر شهرهای مذهبی عموما ساکن هستند، متأسفانه بعد از پیروزی انقلاب به دلایل مختلف کادرسازی کمتر صورت گرفته است، باید تلاش شود حوزه های علمیه تقویت شوند و بزرگان حوزوی مستقر در قم به دیار خود بازگردنند.


حجت الاسلام والمسلمین غروی ادامه داد: باید عالمانی مهذب، فاضل و متقی در حوزه های علمیه تربیت شوند و تمرکززدایی از قم آغاز شود و علمایی که در مرکز مستقر هستند، به دیار خود بازگشته و منشأ خیر و اثر در موطن خود باشند که تحقق این مسأله نیازمند وجود شرایط و زمینه هایی است.


عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور یادآور شد: بخشی از این مسؤولیت بر عهده مدیران حوزوی است که بایستی سرمایه گذاری برای جذب طلاب نخبه را مدنظر قرار داده و همزمان برنامه ریزی در جهت تربیت آنان با حضور استادان وارسته و زبده داشته باشند.


وی ادامه داد: باید شرایطی فراهم شود که علمای مقیم قم بتوانند در شهرهای خود حضور یابند و کرسی های دروس عالی حوزه در سراسر کشور احیا شود، با این‌که رهبری از برگزاری دروس خارج از سوی علمای اعلام و مجتهدین تمامی مناطق کشور حمایت می کنند.


حجت الاسلام والمسلمین غروی با بیان تفاوت هایی از رسالت دیروز و امروز روحانیت گفت: در گذشته عموما سطح سواد مردم پائین و تعبد آنان بالا بود، اما امروز سطح سواد ارتقا یافته و بایستی با تقویت بنیه علمی و آموزشی حوزه های علمیه پاسخگوی نیاز فکری و معرفتی جامعه بود.


عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور در بخش دیگری از سخنان خود شخصیت مرحوم آیت الله بنی فضل را ذخیره ای ارزشمند برای حوزه های علمیه دانست و اظهار داشت: گاه برای شناخت شخصیت برخی از علما و عرفا باید سال‌ها بگذرد تا ابعاد وجودی آن بزرگان برای همگان آشکار شود.


وی آیت الله بنی فضل را فقیهی استاد دیده و آگاه به معارف الهی دانست و گفت: در سال 1352 بنده در جلسه ای که تعدادی از علمای آذری زبان پس از روضه حضرت فاطمه(س) در قم داشتند، حضور یافتم، در آن شرایط و آن سال‌ها آیت الله بنی فضل به صراحت از نهضت امام راحل حمایت می کرد و از عدم همراهی برخی از علما با نهضت ایشان ناراحت می شد./935/پ202/س

ارسال نظرات