۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۱۸۴۱۱۹

چند خبر کوتاه از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم

خبرگزاری رسا ـ برگزاری مراسم غبارروبی از ضریح امامزادگان هادی و مهدی(ع)، برگزاری 9 دوره ختم قرآن در صحن امام‌زاده ابراهیم(ع) و برگزاری جشن میلاد امام رضا(ع) در امام‌زاده حمزه(ع) برخی از اخبار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم است.
سازمان اوقاف و امور خيريه
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حسین امینی‌خواه، نماینده اوقاف و امور خیریه بخش خلجستان با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده ویژه دهه کرامت در بخش خلجستان گفت: همایش بزرگ تکریم و بزرگداشت امامزادگان محوری‌ترین مراسم این دهه بود.
وی افزود: این همایش با حضور مسؤولان اوقاف و امور خیریه استان قم و بخش خلجستان برگزار شد و احمد امیرآبادی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی هم سخنران ویژه آن بود.
نماینده اوقاف و امور خیریه بخش خلجستان با بیان این‌که ثبت‌نام مسابقات قرآن هم در این بخش در حال انجام است، افزود: علاقه‌مندان و داوطلبان به شرکت در این مسابقات می‌توانند در مهلت تعیین شده برای ثبت نام مراجعه کنند.
وی ادامه داد: به منظور گرامی‌داشت سالروز میلاد امام رضا(ع) هم مراسم جشنی در امامزاده زکریا(ع) بخش خلجستان تدارک دیده شده و امام جمعه موقت، حجت‌الاسلام محمد میرزایی سخنران آن خواهد بود، ضمن این‌که حاج علی هم مداح مراسم مذکور است.
برگزاری مراسم غبارروبی از ضریح امامزادگان هادی و مهدی
مسؤول فرهنگی امام‌زاده هادی و مهدی(ع) گفت: مراسم غبارروبی از ضریح مقدس این امام‌زادگان همزمان با دهه کرامت برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام سید محسن زهراپور با بیان این‌که برنامه‌های دهه کرامت در بقعه متبرکه امام‌زاده هادی و مهدی(ع) جمکران با استقبال مردم مواجه شده است گفت: برنامه‌های این دهه و همچنین سایر مناسبت‌های مذهبی همواره مورد توجه مردم بوده‌اند.
وی افزود: در روز شنبه 23 شهریورماه امسال مراسم غبارروبی ضریح و آستان مقدس امامزاده هادی و مهدی(ع) هم با حضور اهالی منطقه برگزار خواهد شد.
مسؤول فرهنگی امام‌زاده هادی و مهدی(ع) با بیان این‌که این مراسم روحانی از ساعت 17.30 دقیقه امروز آغاز خواهد شد گفت: بیشتر مهمانان و دعوت‌شدگان به مراسم غبارروبی هم از میان مسؤولان و مردم جمکران هستند.
وی ادامه داد: مراسم جشن میلاد امام رضا(ع) هم همزمان با سایر مناطق و بخش‌های قم در بقعه متبرکه امامزادگان هادی و مهدی(ع) و با حضور مردم روستای جمکران برگزار خواهد شد.
23 امامزاده در قم بازسازی شد/ سه و نیم میلیارد تومان جهت بازسازی بقاع قم
رییس بهره برداری اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به بازسازی امام‌زادگان استان قم گفت: طی پنج ماه نخست سال جاری سه و نیم میلیارد تومان جهت بازسازی 23 بقاع متبرکه در استان هزینه شده است.
حسن امینی‌خواه با اشاره به فعالیت‌های عمرانی اوقاف در امام‌زادگان استان بیان کرد: از ابتدای سال 92 تا پایان مرداد ماه، 23 امامزاده استان در دستور انجام فعالیت‌های عمرانی قرار گرفتند.
وی افزود: 17 امامزاده در شهر قم، سه امامزاده شهر کهک و سه امامزاده در خلجستان شامل طرح‌های بازسازی و عمرانی سازمان اوقاف و امور خیریه استان قم قرار گرفت.
رییس بهره برداری اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: کارگزار این فعالیت‌های عمرانی سازمان اوقاف و امور خیریه استان است و هزینه بازسازی این بقاع از محل اعتبار تملک دارایی استان، کمک‌های سازمان مرکزی اوقاف، طرح مودت و نذورات مردمی بقعه‌ها تأمین شده است.
امینی خواه درباره پیشرفت این فعالیت‌های عمرانی تأکید کرد: فعالیت‌های عمرانی بقاع استان قم طی این پنج ماه 65 درصد پیشرفت کرده است.
وی با اشاره به پیشرفت بازسازی‌ها نسبت به سال گذشته ابراز داشت: انجام پروژه‌های عمرانی اوقاف نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته، 30 درصد رشد داشته است.
جشن میلاد امام رضا در بقاع متبرکه جعفریه برگزار می‌شود
رابط اوقاف و امور خیریه بخش جعفریه گفت: جشن سالروز میلاد امام رضا(ع) با محوریت مراسم مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در بقاع متبرکه این بخش برگزار خواهد شد.
جهانگیر مرادی با اشاره به ویژه‌برنامه‌های در نظر گرفته شده برای دهه کرامت امسال در بخش جعفریه اظهار کرد: مراسم‌های برگزار شده تاکنون با استقبال بسیار خوب مردم این بخش و روستاهای اطراف مواجه شده‌اند.
وی افزود: جشن سالروز میلاد حضرت معصومه(س) آغازگر برنامه‌های دهه کرامت امسال در بخش جعفریه بود که در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) برگزار شد.
رابط اوقاف و امور خیریه بخش جعفریه با بیان این‌که همایش تکریم و بزرگداشت امامزادگان هم در روز پنجشنبه 21 شهریورماه امسال در همین مسجد برگزار شد، اظهار داشت: حجت‌الاسلام شیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم و امام جمعه موقت بخش، سخنرانان این مراسم بودند، ضمن این‌که بسیاری از مدیران بخش جعفریه و نیز اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم در این همایش شرکت کردند.
وی ادامه داد: در ادامه ویژه برنامه‌های دهه کرامت برگزاری مراسم سالروز میلاد امام رضا(ع) در نظر گرفته شده است، در این زمینه دو مراسم در شب و روز میلاد امام هشتم در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) برگزار خواهد شد و حجت‌الاسلام امانی، مسؤول فرهنگی اوقاف و امور خیریه جعفریه هم یکی از سخنرانان آن خواهد بود، ضمن این‌که آقای شفیعی‌پور هم مداح مراسم است.
مرادی گفت: همزمان با مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در بقاع متبرکه بخش جعفریه هم مراسم‌های جشنی برگزار خواهد شد.
آیین غبارروبی امام‌زاده موسی مبرقَع(ع) برگزار شد
آیین غبارروبی امامزاده موسی مبرقَع(ع) با حضور خادمان حرم مطهر حضرت معصومه(س) عصر در قم برگزار شد.
همزمان با دهه کرامت و به مناسبت روز بزرگداشت و تکریم امام‌زادگان (ع) جمعی از خادمان حرم مطهر حضرت معصومه (س) و خادمان افتخاری حرم مطهر امامزاده موسی مبرقَع(ع) در شبستان این امام‌زاده حضور یافتند و در مراسم غبار روبی ضریح این حرم مطهر شرکت کردند.
در ابتدای این مراسم یکی از قاریان قرآن کریم، آیاتی چند از کلام الله مجید را تلاوت کرد و در ادامه آیین خطبه خوانی و مدیحه سرایی اهل بیت(س) برگزار شد.
مدیر فرهنگی امام‌زاده موسی مبرقَع(ع) نیز در این مراسم به بیان سیره و زندگانی حضرت موسی مبرقَع(ع) پراخت.
حجت‌الاسلام محسن فاطمیان با بیان این‌که حضرت موسی مبرقع(ع) فرزند بلافصل امام جواد(ع) امام نهم شیعیان است، گفت: در کنار آرامگاه مطهر این امام‌زاده جلیل‌القدر 40 تن از نوادگان حضرت جواد(ع) آرامیده‌اند از این‌رو حرم مطهر این امام‌زاده(ع) به چهل اختران شهرت دارد.
وی افزود: در استان قم 170 امام‌زاده(ع) واجب التکریم در 94 بقعه مدفون هستند.
مدیر فرهنگی امام‌زاده موسی مبرقَع(ع) اظهار داشت: با توجه به این‌که این منطقه از محله‌های قدیمی و پرجمعیت قم است در این امام‌زاده در طول سال کلاس‌های آموزشی و فرهنگی همچون قرآن، اخلاق، آموزش خانواده و مهارت زندگی با همکاری کانون توحید مسجد چهل اختران برگزار می‌شود.
حرم مطهر این امامزاده(ع) در کوچه 59 خیابان آیت‌الله طالقانی(آذر) شهر قم قرار دارد.
جشن میلاد امام رضا(ع) در امام‌زاده ابراهیم(ع) سیرو/ 9 دوره ختم قرآن در صحن امام‌زاده ابراهیم
مسؤول فرهنگی امامزاده ابراهیم(ع) از برگزاری جشن میلاد امام رضا(ع) در صحن این امام‌زاده خبر داد.
حجت‌الاسلام ترابی با اشاره به برنامه‌های دهه کرامت در بخش‌ها و روستاهای مختلف قم اظهار کرد: در بقعه متبرکه امام‌زاده ابراهیم(ع) سیرو هم برنامه‌هایی به همین مناسبت برگزار می‌شود اما به دلیل این‌که حدود یک ماه پیش مراسم غبارروبی برگزار شده بود در دهه کرامت این کار صورت نخواهد گرفت.
وی افزود: در شب میلاد فاطمه معصومه(س) برنامه جشن به همراه سخنرانی، نماز جماعت، جلسه قرائت قرآن و مولودی‌خوانی برگزار شد.
مسؤول فرهنگی امامزاده ابراهیم(ع) با بیان این‌که در شهر کهک برنامه‌های مختلفی به مناسبت دهه کرامت تدارک دیده شده است گفت: در روستای امام‌زاده ابراهیم که آرامگاه این امام‌زاده جلیل‌القدر در آن قرار دارد هم به مناسبت سالروز میلاد امام رضا(ع) مراسم جشنی برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: در مراسم ویژه این شب یکی از اساتید مرکز تخصصی مهدویت در قم سخنرانی خواهد کرد و از یک نفر از مداحان معروف قم هم دعوت به عمل آمده است.
حجت‌الاسلام ترابی با اشاره به برنامه‌های هفتگی شب‌های جمعه در صحن امام‌زاده ابراهیم(ع) سیرو بیان داشت: محفل انس با قرآن یکی از برنامه‌های همیشگی است و در دوره‌ جدید تاکنون بیش از 9 دوره ختم قرآن در این بقعه متبرکه صورت گرفته است و این برنامه در دهه کرامت هم با شور و حالی دیگر برگزار می‌شود.
جشن میلاد امام رضا(ع) در امام‌زاده حمزه برگزار می‌شود
جمالان، مسؤول فرهنگی امام‌زاده حمزه(ع) با بیان این‌که در حال حاضر این آستان مقدس در حال بازسازی است گفت: در این آستان مقدس همزمان با شب میلاد امام رضا(ع) مراسم جشنی برگزار خواهد شد.
وی افزود: با این حال جشن‌های دهه کرامت به ویژه مراسم ویژه سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) در صحن این امام‌زاده برگزار شد.
مسؤول فرهنگی امامزاده حمزه(ع) با بیان این‌که برای برگزاری جشن شب میلاد امام رضا(ع) هم برنامه‌ریزی شده است، خاطرنشان کرد: مداحی با نوای آقای عسکری و سخنرانی از سوی یکی از اساتید حوزه علمیه قم از جمله بخش‌های این مراسم جشن خواهند بود.
وی ادامه داد: به دلیل انجام عملیات عمرانی مراسم غبارروبی هم امسال در امامزاده حمزه(ع) برگزار نمی‌شود.
غبارروبی و عطرافشانی امام‌زاده جعفر شهید همزمان با دهه کرامت
مسؤول فرهنگی امام‌زاده جعفر شهید(ع) از برگزاری مراسم غبارروبی و عطرافشانی این بقعه متبرکه در دهه کرامت امسال خبر داد.
مهدی قائم‌پناه اظهار کرد: هر سال با فرا رسیدن دهه کرامت، اماکن مقدسه همچون بقاع متبرکه امام‌زادگان مراسم‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای را به مناسبت سالروز میلاد فاطمه معصومه(س) و امام علی بن موسی الرضا(ع) برگزار می‌کنند.
وی افزود: آستان مقدس امامزاده جعفر شهید(ع) هم امسال برنامه‌های ویژه دهه کرامت را با محوریت مراسم غبارروبی و عطرافشانی برگزار می‌کند.
مسؤول فرهنگی امامزاده جعفر شهید(ع) از برگزاری این مراسم روحانی با همکاری شهرداری منطقه شش قم در روز بیست و پنجم شهریورماه امسال خبر داد و گفت: مراسم مذکور رأس ساعت 18 آغاز می‌شود.
وی ادامه داد: خدام حرم مطهر فاطمه معصومه(س) و برخی از مسؤولان شهری هم در این مراسم شرکت خواهند کرد و امیدواریم همانند سال‌های گذشته با استقبال گسترده مردم هم روبرو شود./907/ت302/ی
ارسال نظرات