۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۱۸۴۱۳۴

درسی که بشاراسد به کره شمالی داد

خبرگزاری رسا ـ کارشنان روس: کره شمالی باید از تحولات سوریه درس عبرت بگیرد.
سوريه و کره شمالي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، صدای روسیه در گزارشی به موضوع تحولات سوریه و نتیجه آن بر آینده کره شمالی پرداخت.
آندره لانیکوف استاد دانشگاه و تحلیل گر روسی در خصوص تحولات سوریه گفت: من همانند بسیاری از روس ها نسبت به اظهارات دولت های غربی و رسانه های این کشورها که می گویند نیروهای بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده اند، تردید دارم. حتی مردمی که حامی بشار اسد نیستند، این سخنان را منطقی نمی دانند.
استاد دانشگاه در ادامه گفت: واضح است که حامیان بشار اسد هیچ دلیلی برای استفاده از سلاح شیمیایی ندارند. طرفداران دولت به خوبی می دانند که استفاده از سلاح شیمیایی به معنای عبور از خط قرمز و به وجود آوردن بهانه برای حمله آمریکاست. از طرف دیگر، استفاده از سلاح شیمیایی علیه شورشیان، هیچ بازتاب خوبی ندارد، زیرا شرایط نظامی در کشور به نفع ارتش و دولت است.
وی همچنین افزود: مساله دیگر این است که شورشیان به خوبی می دانند که بدون حمایت مستقیم از خارج هیچ شانسی برای ایستادگی در مقابل دولت ندارند. به همین خاطر، اپوزیسیون سوریه دلایل کافی برای به وجود آوردن چنین تحریکاتی و متهم ساختن دولت به استفاده از سلاح شیمیایی را داراست.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به تاثیر تحولات سوریه بر آینده کره شمالی و درس هایی که به رهبر کره شمالی می دهد پرداخت و گفت: می توان پیش بینی کرد که بسیاری از نخبگان پیونگ یانگ با دقت حوادث در این کشور عربی را دنبال می کنند.
به گفته وی؛ درس اولی که نخبگان کره شمالی از تجربه سوریه گرفته اند این است که باید ظرفیت هسته ای، این تکنولوژی استراتژیک خود را به خوبی حفظ کنند. در پیونگ یانگ دلایل کافی وجود دارد که فکر کنند اگر بشار اسد از میزان کافی ظرفیت سلاح استراتژیک شیمیایی برخوردار نبود، با تهاجم آمریکا و کشورهای ناتو به این کشور مواجه می شد.

وی اظهار نظر کرد؛ همه به خوبی به خاطر داریم که چه اتفاقی برای معمر قذافی تنها دیکتاتور دنیای کنونی آمد. او کسی بود که از برنامه های هسته ای خود دست کشید و آن را با بسته کمک های اقتصادی و دسترسی به بازارهای غرب عوض کرد. این کار کمک چندانی به معمر قذافی و اطرافیانش نکرد. رهبران کره شمالی دلایل کافی دارند که فکر کنند. اگر در سال های 2004 و 2005، معمر قذافی سلاح شیمیایی را تحویل نمی داد، کشورهای ناتو تصمیم به حمله به لیبی را نمی گرفتند و شانس پیروزی در این نبرد را نیز نداشتند.
گفتنی است کره شمالی روز سه شنبه اعلام کرد که نیروگاه 5 مگاواتی یونگ بیون را راه اندازی کرده و قصد دارد روند پرشتاب تری به توانمندی هسته‌ای خود دهد. این نیروگاه در سال 2007 تعطیل شده بود./1415/1409/ح

ارسال نظرات