۰۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۱۸۵۵۰۴
رییس مجلس در گفت وگو با خبرنگاران:

سخنان رییس جمهور هوشمندانه و سنجیده بود/ آمریکایی‌ها باید در عمل تغییر کنند

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رییس جمهور آمریکا مبنی بر این‌که ما به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران نیستیم، گفت: این الفاظ خیلی پر اهمیت نیست چرا که آن‌ها به دنبال براندازی نظام بودند که موفق نشدند، ولی مهم این است که اصلا چرا در این وادی قدم گذاشتند.
دكتر علي لاريجاني دكتر علي لاريجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی،‌ رییس مجلس شورای اسلامی عصر امروز در جمع خبرنگاران در قم، با اشاره به سخنان و موضع‌گیر‌ی های حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در سازمان ملل متحد، گفت: صبحت‌های آقای روحانی خوب و سنجیده بود، رفتار و مجموع تحرکات ایشان از دیپلماسی هوشمندانه حکایت می‌کرد و امیدواریم این حرکت یک سرانجام مثبت برای کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین مذاکراتی که وزارت خارجه کشورمان انجام می‌دهد در مجموع نشان دهنده یک حرکت نسبتا فراگیرتر و مفید است و نشان می دهد ما ایرانی‌ها و نظام جمهوری اسلامی ایران دارای سبک ویژه‌ای در گفت‌و‌گو دیپلماتیک که دارای نوعی صداقت در نهان بوده هستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گفت‌وگوی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران همچنین از یک رویکرد عقلانی همراه با تعهد و مسؤولیت‌پذیری در درجات مختلف نسبت به سرنوشت مسلمانان، انسان‌ها، ایجاد امنیت در منطقه، آرامش روانی برای بشریت برخوردار است.

وی تأکید کرد: ما به کلی با رفتارهای تروریستی چه از جنس دولتی که صهیونیست‌ها بوده و چه از نوع متحجرانه که گروه‌های افراطی و تکفیری هستند فاصله داریم.

لاریجانی با اشاره به این‌که تفکر شیعی همراه با نوعی عقلانیت مطلوب دینی و بلوغ سیاسی است، خاطرنشان کرد: به کلی مسیر ما از تفکرات تروریستی و کارهای آن‌ها جدا است.

وی یادآور شد: همه شاهد هستند که در طی سی و چهار سال پس از پیروزی انقلاب و نظام، جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه تهدیدی برای کشورهای دیگر نبوده و نگاهی به هیچ سرزمین و کشوری نداشته است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هشت سال دفاع مقدس ما با تجاوز عراقی‌ها و حمایت آمریکایی‌ها رخ داد، بیان داشت: آمریکایی‌ها پس از جنگ نیز مستمرا جمهوری اسلامی ایران را گاهی به سبب مسأله هسته‌ای و یا دیگر مسائل تهدید می‌کردند.

وی افزود: شنیدیم که رییس جمهور آمریکا گفته است «ما به دنبال براندازی نظام ایران نیستیم»، این الفاظ خیلی پر اهمیت نیست چرا که آن‌ها به دنبال براندازی بودند که موفق نشدند، ولی مهم این است که اصلا چرا در این وادی قدم گذاشتند، مگر مردم ایران چه کرده بودند؟ ملت ایران یک دیکتاتور وابسته را از کشورشان بیرون کرده بودند.

لاریجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به شعارهای دمکراتیک غرب و آمریکا، اظهار داشت: این‌ها که به این میزان دنبال شعارهای دمکراتیک هستند الاالقاعده باید پشیتوانه ملت ایران بودند که یک دیکتاتور را بیرون کردند ولی چرا ستم کردند؟.

وی تصریح کرد: خودشان چندی پیش گفتند که در کودتای 28 مرداد نقش داشتند و این یک نمونه از رفتار ستمکارانه آن‌ها است که نظایر آن نیز بسیار رخ داده است.

رییس مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات رییس جمهور آمریکا در سازمان ملل متحدد نیز گفت: حرف‌هایی که آقای اوباما زد در حد کلیات است باید دید در عمل این‌ها نیز نشانه‌های تغییر وجود دارد یا خیر؟

لاریجانی با بیان این‌که گروه جمهوری اسلامی ایران حاضر در نیویورک به سرپرستی رییس جمهور پیام عقلانیت، صلابت و عزت مندی را همراه خود بردند، خاطرنشان کرد: این نمایشی است از این که ایران به دنبال یک مسیر عقلایی برای تعامل با کشورهای مختلف که ممکن است اختلاف نظر زیادی نیز داشته باشد است و به دنبال جنگ طلبی نیست.

وی در پایان بیان داشت: امیدواریم که این نوع رفتار بلوغ عقلی نیز برای دیگران داشته باشد تا رفتارشان با جمهوری اسلامی ایران سنجیده باشد./993/پ202/ج

 

ارسال نظرات