۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۱۸۵۶۷۳
فعال عرصه تئاتر خوزستان:

حضور روحانیت در عرصه تئاتر تحول آفرین است

خبرگزاری رسا ـ فعال و منتقد خوزستانی عرصه تئاتر، حضور روحانیت در عرصه هنر و تئاتر را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: روحانیت با دادن ایده های گوناگون می تواند بستر ساخت تئاتر های دینی را ترویج و کمبود متن های نمایشی را با بهره گیری از هنر اسلامی پر کند.
قاسم مالکي، فعال و منتقد عرصه تئاتر قاسم مالکي، فعال و منتقد عرصه تئاتر قاسم مالکي، فعال و منتقد عرصه تئاتر قاسم مالکي، فعال و منتقد عرصه تئاتر

قاسم مالکی، فعال و منتقد خوزستانی تئاتر، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حضور روحانیت در عرصه هنر و تئاتر بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: روحانیت با دادن ایده های گوناگون می تواند بستر ساخت تئاتر های دینی را ترویج و کمبود متن های نمایشی را با بهره گیری از هنر اسلامی پر کند.

در جلسات نقد، روحانیت از دید اسلام اجرا را نقد کند

وی با بیان این که روحانیت باید در عرصه هنر نیز حضور داشته باشد، اظهار داشت: روحانیت باید در نشست هایی به صورت جامع در مورد تئاتر سخن گوید و در کنار نشست های نقد تئاتر یک روحانی نیز درباره مشکلات آن از دیدگاه اسلامی سخن گوید.

ورود روحانیت به عرصه تئاتر تحول آفرین باشد

این فعال عرصه تئاتر با بیان این که ورود روحانیت به عرصه تئاتر می تواند دید جامعه را نسبت به این مقوله تغییر دهد، گفت: ممکن است ورود روحانیت به عرصه تئاتر دیر باشد اما این ورود می تواند تحول آفرین باشد.

جایگاه تئاتر مقاومت در خوزستان در شأن پایتخت دفاع مقدس نیست

مالکی به جایگاه تئاتر دفاع مقدس در خوزستان اشاره کرد و گفت: متأسفانه به دلیل نبود امکانات لازم و عدم برخورد حرفه ای با این مسأله جایگاه تئاتر مقاومت در استان خوزستان در شأن پایتخت دفاع مقدس نیست.

فعال عرصه تئاتر خوزستان در ادامه تصریح کرد: در بحث دفاع مقدس نیز حضور راوی جنگ می تواند ایده های جذاب و واقعی را به روی صحنه آورد.

کمبود متن قوی مهم ترین عامل نبود کارهای قوی در تئاتر دفاع مقدس است

وی با اشاره به کارهای صورت گرفته در زمینه تئاتر دفاع مقدس در خوزستان تصریح کرد: کمبود متن دفاع مقدس مهم ترین عاملی است که سبب شده کارهای قوی در این زمینه صورت نگیرد.

مالکی در ادامه تصریح کرد: باید در مقوله تئاتر دفاع مقدس در طول سال اجراهای گوناگون انجام شود و این مسأله در هفته دفاع مقدس نباید خلاصه نشود.

این فعال و منتقد تئاتر با بیان این که رسالت تئاتر خوزستان در زمینه دفاع مقدس بیش از این ها است، اظهار داشت: تمرکز و کار بر روی نمایشنامه نویسی در حوزه تئاتر نیازمند وجود بسترهای گوناگون است.

وی در ادامه بیان داشت: نویسندگان خوزستانی از جمله سعید بهروزی، عبدالرضا حیاتی، سید صادق فاضلی که از نویسندگان خوب استان هستند که به دلیل عدم سرمایه گذاری مناسب نسبت به این مسأله دست به قلم نمی شوند.

مالکی عدم برخورداری از سالن های مناسب و اختصاصی برای تئاتر در اهواز را از دیگر مشکلات موجود در این عرصه دانست و افزود: در سالن های آفتاب و مهتاب تئاتر اجرا می شود اما این سالن ها، سالن های تخصصی برای تئاتر نیستند.

نبود سالن مخصوص برای تمرین تئاتر مشکل ساز است

وی نبود سالن مخصوص برای تمرین تئاتر را نیز مشکل ساز دانست و گفت: سالن شهر، که زیر مجموعه شهرداری و از قدیمی ترین سالن های شهر اهواز است، اکنون به مخروبه ای تبدیل شده است.

فعال عرصه تئاتر خوزستان در ادامه تصریح کرد: تراکم گروه ها جهت تمرین و اجرا در سالن آفتاب نشان دهنده نبود سالن های مناسب در این عرصه است.

مالکی تبلیغات را از دیگر مشکلات اجرای تئاتر در اهواز دانست و گفت: تبلیغات از مسائلی است که بسیار ضعیف نسبت به آن عمل می شود و باید این امر به صورت هدفمند صورت گیرد.

وی با بیان این که برخی از ارگان های با گروه های تئاتر برخورد مناسبی ندارند، تأکید کرد: دربرخی سالن ها همایش های زیادی صورت می گیرد اما نوبت به اجرای تئاتر که می رسد این اجازه را ندارند.

اجرای یک تئاتر در بحبوحه جنگ

این فعال عرصه تئاتر در بخش دیگری از سخنان خود به حضور خود در جبهه های جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: بنده بیش از 60 ماه در جبهه حضور داشته ام و افزون بر راوی جنگ اکنون جانباز نیز هستم.

وی در ادامه بیان داشت: در روزهای آغازین جنگ بنده در مقر لشکر هفت ولیعصر در پادگان کرخه حضور داشتم و  یک روز اطلاع دادند، یک گروه فیلمبرداری از تهران به جنوب آمده و بازیگران مطرحی از جمله پرویز پرستویی در آن گروه حضور دارند.

مالکی در ادامه بیان داشت: مرحوم مهدی پور فیلمی در آن دوران به نام پیشتازان فتح ساخت و در آن فیلم قرار بود بنده به عنوان آرپیچی زن حضور داشته باشم.

فعال و منتقد تئاتر در ادامه گفت: پس از این ماجرا و تماشای چند تئاتر دیگر به همراه یکی از دوستان به نام سید صادق فاضلی در بحبوحه جنگ و در سال 62 یک کار تئاتر را در بدترین شرایط جنگ اجرا کردیم.

مالکی به ماجرای تئاتر اجرا شده در میدان جنگ اشاره و تصریح کرد: داستان درباَره 3 رزمنده بود که اسیر عراقی ها می شوند و عراقی ها در آخرین لحظات از آن ها می خواهند که آخرین خواسته خود را بگویند و یکی از بازیگران درخواست می کند که می خواهم مرثیه در مورد امام حسین(ع) بخوانم./9464/ت301/غ

ارسال نظرات