۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۱۸۷۷۸۲
استاد درس خارج حوزه علمیه:

تحقق مطالبات رهبر انقلاب از حوزه فداکاری و جهاد علمی می‌طلبد

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه هنوز مطالبات رهبر معظم انقلاب از حوزه به درستی پیگیری نشده است، گفت: تحقق مطالبات رهبری از حوزه یک فداکاری و جهاد علمی می‌طلبد.
آيت الله فقيه يزدي

آیت‌الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با گرامیداشت سومین سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب به قم، از اقدامات حوزه، نهادهای حوزوی و مسؤولان برای پاسخ‌گویی به مطالبات رهبری تشکر کرد، اما در عین حال این اقدامات را کافی ندانست.

 

وی با بیان اینکه البته اقداماتی انجام شده، اما آنچه مقصود آن بزرگوار بوده به درستی پیگیری نشده است، گفت: ‌خواسته‌های مقام معظم رهبری و آن فضای بزرگی که جلوی چشم اساتید و بزرگان حوزه ترسیم کردند، بسیار مفصل‌تر بود، اما به موارد محدودی بسنده شد.

 

فاصله ما تا نقشه ای که رهبری ترسیم کردند بسیار زیاد است

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: پاسخ‌گویی به مطالبات رهبری از حوزه یک فداکاری و جهاد علمی خاصی را می‌طلبد که باید در حوزه انجام شود، چراکه فاصله تا نقشه راهی که ایشان ترسیم کردند بسیار زیاد است؛ هرچند تا این مقدار هم که کار پیش رفته تشکر می‌کنیم.

 

وی با اشاره به ضرورت ایجاد تحول در حوزه، تولید علم را مورد تأکید رهبر معظم انقلاب دانست و افزود: مسأله تولید علم همانطور که برای دانشگاه‌ها مهم است، در حوزه‌های علمیه نیز تا حد بسیاری به فعالیت‌های علمی که فقها و بزرگان انجام داده‌اند مرتبط می‌شود.

 

حوزه باید خود را با پیشرفت های روز همگام کند

 

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی اظهار کرد: جامعه حوزوی باید همپای برنامه‌های جدید و و همگام با پیشرفت مباحث مختلف علمی هماهنگ حرکت کند، از این‌رو مهم‌ترین مطالبه رهبر معظم انقلاب از حوزه تولید علم بود که مثال اسب تندرو را در یکی از صحبت‌هایشان در این‌باره زده بودند.

 

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند «اگر سوارکار خوبی باشیم و اسب تندرو هم در اختیارمان باشد که خوب هم تربیت شده است، یقینا حداکثر تا سی کیلومتر حرکت کند و بیشتر از این توان نخواهد داشت، بنابراین نیازمند استفاده از وسایل روز هستیم تا با سرعت بیشتر به پیش رویم.»

 

این استاد اخلاق حوزه بر حفظ بسیاری از برنامه‌هایی که اکنون در حوزه در حال اجرا است و اهمیت فراوانی هم دارد تأکید کرد و افزود: اینها سر جای خود محفوظ است، اما موضوعات جدید و برنامه‌های دیگری هم هست که باید یک تحول صحیحی انجام گیرد.

 

وی با بیان اینکه نظام اسلامی ایران باید به دست حوزویان پایه‌گذاری شود، اظهار کرد: مسائل حقوقی و اقتصادی دنیا بسیار تغییر کرده و حوزه باید توجه خاصی به اینها داشته باشد؛ امروز در موضوعات مهم اقتصادی و حقوقی نیازمند عزم علمی حوزویان هستیم.

 

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی خواستار معرفی مباحث و معارف توحیدی برای جوامع مختلف و به زبان روز شد و گفت: همه مسائل در رشته فقه و اصول خلاصه نمی‌شود، بلکه در فهم معارف الهی و قرآن کریم باید کارهای ظریف و دقیقی انجام گیرد که اینها جزء مطالبات رهبری است.

 

وی از موضوع‌شناسی به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل مورد نیاز جامعه نام برد و ابراز کرد: باید کار کارشناسی ویژه‌ای بر روی موضوعات فقه و برنامه‌های فقهی به ویژه در مبحث قضا از زمان پیامبر اکرم‌(ص) و امام علی(ع) بررسی و جایگاه آن به خوبی شناسایی شود.

 

این استاد حوزه با بیان اینکه حوزه در مبحث اصول حرکت خوبی داشته است، گفت: علم اصول پایه علوم انسانی و حتی پایه بسیار مناسبی برای معرفی قرآن و معارف قرآنی است و البته خدمات ویژه‌ای هم به فقه می‌دهد که باید با زبان روز و با ظرافتی که امروز نیاز علوم مختلف است، کار شود.‌

 

تربیت طلاب متخصص و بصیر از وظایف اصلی حوزه است

 

وی همچنین تربیت طلاب متخصص و بصیر را از وظایف اصلی حوزه برشمرد و افزود: مباحث بسیار عالی عرفانی و فلسفی در حوزه تحصیل می‌شود، اما نهادهای حوزوی باید به گونه ای ادای تکلیف کنند که دانشگاهیان و اهل علم به طور عموم بتوانند از این مباحث ارزشمند و سنگین استفاده بیشتری ببرند.

 

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود بر تدریس درس‌ها به صورت تعلیمی تأکید داشتند، گفت: گاهی کتاب‌های تدریسی، محققانه نوشته شده اما صورت تعلیمی آن مناسب نیست که نظر مقام معظم رهبری بازنگری و تنظیم آنها به صورت تعلیمی صحیح بود تا حوزه بتواند بهترین نیروها را تحویل جامعه دهد.

 

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی تصریح کرد: مقام معظم رهبری تأکید داشتند که حوزه پیگیری کند و نیازهای جامعه را بشناسد و مطابق نیازهای علمی جامعه، برنامه‌ریزی کند تا بتواند جوابگوی نیازهای فعلی جامعه باشد و این امر خیلی مهمی است و کار ممتدی هم لازم دارد.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی حوزه یادآور شد: رهبری می‌فرمودند که روش تحقیق در حوزه باید به همان روش قدیم باشد همانطور که حضرت امام‌(ره) می‌فرمودند، یعنی تحقیق و فقه همان روش جواهری باشد؛ برنامه‌ریزی به همان صورتی که سبب پیشرفت حوزه شده است.

 

 نباید نظام علمی حوزه را بهم ریخت

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نباید نظام علمی تحقیق حوزه به هم بریزد، تأکید کرد: حوزه باید با رویکرد سلف خود و در عین حال در مسیر جدید و به شکل مفید و مناسب به پیش رود که تعبیر رهبر معظم انقلاب حرکت به سمت تشکیل کرسی‌های نظریه‌پردازی بود.

 

وی با بیان اینکه حوزه تا حدودی در مسیر تحقق مطالبات رهبری گام برداشته، اما آنچه مقصود آن بزرگوار بوده به درستی پیگیری نشده است، متذکر شد: مطالبات رهبر معظم انقلاب و آن فضایی را که جلوی چشم بزرگان و اساتید ترسیم کردند، بسیار مفصل‌تر بود اما به موارد محدودی بسنده کردند./920/ت301/ج

ارسال نظرات