۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۱۸۷۹۰۲
کارشناس حوزوی:

همراهی با همسر، ایجاد علاقه می‌کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی و مشاور فرهنگی تربیتی گفت: همراهی با زن دو اتفاق را ایجاد می‌کند، یکی اینکه زن با مرد همراه می‌شود و دوم اینکه محبت و علاقه او را تحکیم می‌بخشد.
مهارت‌هاي ارتباطي خانواده در خانه مهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد علی اخوان، کارشناس و مشاور فرهنگی تربیتی، در برنامه خانه مهر که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: ما در مورد محبت به همسر روایات بسیاری داریم، محبت به همسر راه‌ها و روش‌های مختلفی دارد که ائمه معصومین(ع) به آن‌ها توجه داشته‌اند، مثلاً امام علی(ع) فرموده‌اند «اگر می‌خواهید زندگی‌تان آباد و با صفا باشد با زن‌هایتان مدارا کنید».

وی ادامه داد: این مدارا کردن یعنی همراهی کردن، ما یک بحث تربیتی تحت عنوان روش همراهی داریم، گاهی اوقات همسر ما رفتارهای درست یا غلطی دارد، ما می‌توانیم با بخشی از رفتارهای او که درست است همراه شویم، این همراهی می‌تواند در چیزهایی باشد که همسر ما به آن‌ها علاقه دارد مثلاً ورزش یا حتی فیلم خاص، ما می‌توانیم در دیدن فیلم با او همراهی کنیم این باعث ایجاد محبت و انگیزه در زندگی می‌شود.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: همراهی در فضای خانه در کنار علایق مشترک، می‌تواند گرمای زندگی را بیشتر کند، یکی از بزرگان می‌گفت: ما هر گاه خدمت امام بودیم و امام صیغه عقد را برای جوانان می‌خواندند، این جمله را زیاد از ایشان می‌شنیدیم که می‌گفتند «بروید با هم بسازید» یعنی یک کم شما به حرف زنتان گوش کنید، یک کم هم زنان به حرف مردان گوش کنند، این یکی از راه‌های ایجاد محبت است.

وی ادامه داد: ممکن است کسی بگوید بحث الرجال قوامون علی النساء، چه می‌شود؟ این آیه قرآن است، باید بگوییم که اسلام نمایه‌اش فرمان دادن نیست، نمی‌گوید مرد دستور دهد و زن هم باید گوش کند، این فرمایش امام صادق(ع) است که می‌گوید «به حرف یکدیگر گوش دهید» درست است که مرد باید مدیریت کند، اما مرد باید با زنش همراه باشد و به او کمک کند.

این کارشناس فرهنگی تربیتی بیان داشت: از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که فرموده‌اند چیزهایی بود که جبرئیل چندین بار به من گفت، در قرآن هم داریم از احادیث قدسی هم هست، که با همسرانتان مدارا کنید، پیامبر اکرم(ص) فرمودند، این قدر این جمله برای من تکرار که فکر کردم نباید به همسرانمان یک اف هم بگوییم.

وی ادامه داد: در روایتی دیگر پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند «در کنار همسر بودن ثوابش از اعتکاف در مسجد هم بیشتر است» یعنی این همراه بودن ارزش و ثواب زیادی دارد.

حجت‌الاسلام اخوان ابراز داشت: همراهی با زن دو اتفاق را ایجاد می‌کند، یکی اینکه زن با مرد همراه می‌شود و دوم اینکه محبت و علاقه او را تحکیم می‌بخشد، این فرمایش امام صادق(ع) است که فرموده‌اند «با مهربانی و ظاهر آراسته، قلب همسرانتان را تسخیر کنید».

وی اظهار داشت: یکی دیگر از راه‌های ایجاد محبت این است که زن و شوهر وقتی با یکدیگر صحبت می‌کنند به یکدیگر لبخند بزنند، امام صادق(ع) فرموده‌اند «اگر زن و شوهر با هم صحبت کنند و لبخند نزنند خدا به آن‌ها غضب می‌کند» لبخند مثل خمیازه است و باعث می‌شود که طرف مقابل ناخودآگاه لبخند بزند، امام علی(ع) فرموده‌اند «وقتی مردی وارد خانه می‌شود، تمام خستگی‌هایش را پشت در بگذارد و با نشاط و لبخند وارد خانه شود».

حجت‌الاسلام اخوان در پایان ابراز داشت: راه‌های ایجاد محبت بسیار است، یکی دیگر از این راه‌ها، ابراز زبانی محبت و هدیه دادن است، امام صادق(ع) فرموده‌اند «ابراز زبانی محبت ایجاد محبت می‌کند» ما می‌توانیم با گفتن کلمات زیبا یا دادن پیامک های محبت آمیز به همسرمان در دل او ایجاد محبت کنیم، این محبت از دل زن بیرون نمی‌رود و هرگز این را فراموش نمی‌کند. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات