۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۱۹۱۰۱۷
وزیر خارجه در گفت وگو با خبرنگاران:

غنی سازی در تمامی مراحل ادامه می یابد/ هدف مذاکرات بهبود روابط نیست

خبرگزاری رسا ـ‌ وزیر خارجه کشورمان با تاکید بر این که غنی سازی در هیچ مرحله ای از مذاکرات متوقف نخواهد شد،‌ گفت: ما اجازه نمی دهیم کسی تشخیص بدهد که نیاز ما چقدر است و چیست.
ديدار وزير امور خارجه با مراجع و علما در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه جمعه در حاشیه دیدار با مراجع تقلید و علما در قم، هدف از سفر خود به این شهر مذهبی را ارائه گزارش خدمت مراجع و بهره گیری از نقطه نظرات و دیدگاه های آنان ذکر کرد و گفت: از حمایت، بزرگواری و دعای خیر حضرات و راهنمایی و ارشادات آنان دلگرم شدیم و از این بزرگواران تشکر می کنیم.

 

وی با بیان این که مبنای جمهوری اسلامی قدرت معنایی و گفتمانی است، حوزه های علمیه را از مهم ترین مراکز قدرت افزایی در نظام دانست.



ظریف در ادامه به مذاکرات و توافق ژنو اشاره کرد و گفت: بعد از برداشتن گام نهایی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران همچون برنامه کشورهایی مثل ژاپن خواهد بود.

 

وی با بیان این که غنی سازی در تمامی مراحل ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: ما اجازه نمی دهیم کسی تشخیص بدهد که نیاز ما چقدر است و چیست.

 

وزیر امور خارجه اصل غنی سازی را غیر قابل مذاکره و امری پذیرفته شده دانست و تاکید کرد: با وجود تمام تلاش های تبلیغاتی 1+5 آنها نیز پذیرفته اند که غنی سازی همواره در ایران وجود داشته باشد.

 

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سؤال که اگر مجلس پروتکل الحاقی را تصویب نکند، چه می شود؟ گفت: بر اساس برنامه اقدام گام نهایی حق مجلس و دولت جمهوری اسلامی محفوظ است، وقتی در آینده نسبتا دور به آن مرحله برسیم، مجلس می تواند تصمیم بگیرد که آیا مجموعه امکاناتی که ما به دست می آوریم، کافی است یا نه؟

 

ظریف ادامه داد: این موضوع در اختیار مجلس است و اگر تشخیص بدهند که این اقدامات به نفع کشور است، پروتکل الحاقی را می پذیرند و اگر تصمیم گرفتند که به نفع کشور نیست، نمی پذیرند.

 

به گزارش خبرگزاری رسا وزیر خارجه در ادامه تصریح کرد: اگر طرف مقابل هر یک از تعهداتش را انجام نداد، طرف دیگر مجبور به انجام بخش توافق خود نیست.

 

وزیر خارجه کشورمان برنامه هسته ای ایران را صلح آمیز دانست و گفت: ما هیچ چیز برای پنهان کاری نداریم؛ بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب تولید و به کار گیری سلاح هسته ای را درست نمی دانیم و افزون بر این مساله، سلاح هسته ای برای ما قدرت ایجاد نمی کند.

 

ظریف توسعه ارتباط با همسایگان را از اولویت های دولت دانست و گفت: دولت خواهان روابط خوب با همه همسایگان هست و هیچ دلیلی برای نگرانی همسایگان خود از این توافق نمی بینیم.

 

وی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی نگران برنامه هسته ای ما نیست بلکه از حل شدن آن نگران است، آنها سرمایه گذاری بسیاری در این راستا انجام دادند اما حال تیرشان به سنگ خورده است.

 

وزیر امور خارجه با تاکید بر این که دوستان ما در منطقه نباید از این توافق نگران باشند، گفت:‌ به دوستان مان در منطقه اطمنیان می دهیم که این مذاکرات صرفا حول مسأله هسته ای است و به نفع همه است و هیج موضوعی از منافع آنها در مذاکرات فنا نمی شود.

 

ظریف مساله هسته ای را آزمونی برای غرب و آمریکا دانست و با بیان این که مردم ما از سابقه آنها خشمگین هستند و باید از این فرصت برای کوتاه کردن دیوار بی اعتمادی استفاده کنند،‌ گفت: هدف مذاکرات ما بهبود رابطه نیست بلکه هدف حل مشکل هسته ای است.

 

وزیر خارجه در پایان با بیان این که تحریم در روند کاهش قرار گرفته و ترک خورده است، از حمایت های رهبر معظم انقلاب، مسؤولان نظام و صبر و متانت مردم تشکر کرد. /924/پ201/ج

ارسال نظرات