۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۱۹۱۰۷۳
کارشناس مطالعات اجتماعی:

غرایز و شهوات باید کنترل شوند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مطالعات اجتماعی گفت: ما درباره کنترل غرایز و شهواتمان نباید صورت مساله را پاک کنیم، یعنی نه می‌توانیم بگوییم این امیال باید کور شوند و امساک کنیم و نه می‌توانیم آن‌ها را رها و آزاد بگذاریم.
صبح روشن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام مهدی بیاتی، کارشناس مطالعات اجتماعی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث مدیریت و کنترل غرایز پرداخت و گفت: غرایز و شهوات تفاوت‌هایی با بقیه امیال دارند، بعضی از امیال ما فطری هستند، یعنی امیالی که سرمنشا آن انسانیت است، اما بعضی امیال از جنس انسان نیستند و حیواناتی هم هستند که این امیال و خصوصیات را دارند.

 وی ادامه داد: قرآن از این امیال مشترک به عنوان شهوات تعبیر می‌کند، شهوات اقسام و انواعی دارند، مثل خوردن، خوابیدن و تولید نسل، این نوع از غرایز که منشا غیر انسانی دارد یعنی می تواند حتی حیوانی باشد، باید مدیریت شود و در اسلام دستور به کنترل آن‌ها داده شده است، نسبت به این شهوات سه رویکرد در دنیا وجود دارد، بعضی از مسلک‌ها و مرام‌ها در جهان هستند که می‌گویند اینها باید سرکوب شوند.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: این افراد بر این باورند که انسان با حیوان فرق دارد پس نباید کاری که حیوان می‌کند را انجام دهد، مثلا مرتاضها حتی در غذا خوردن و خوابیدن نیز به خود سخت می‌گیرند، آن‌ها معتقدند اگر انسان می‌خواهد به جایی برسد و به قرب خدا برسد نباید ازدواج کند که این منشا خرافی و انحرافی دارد.

وی ابراز داشت: بعضی می‌گویند نه، باید این غرایز و شهوات را آزاد گذاشت، انسان باید از هر چیزی که لذت می‌برد استفاده کند و سراغش برود، اما اسلام و آموزه‌های دینی ما چیز دیگری می‌گویند، در روایات ما از غرایز و شهوات به خصوص شهوات جنسی به اسب سرکش تعبیر شده است که باید به آن لجام زد، یعنی نه باید آن را سرکوب کرد و نه باید آزادش گذاشت بلکه باید مدیریتش کرد.

 حجت‌الاسلام بیاتی ابراز داشت: تمام صحبت ما در مورد خودکنترلی است، یک فرد خودش باید بتواند غرایز و شهوات خود را به معنای تام کلمه مدیریت کند و به دست گیرد، قرآن می‌فرماید «کلوا و اشربوا و لا تسرفوا» بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید، یعنی مدیریت کنید مرز را حفظ کنید، در همه چیز باید مرز را حفظ کرد و از افراط و تفریط پرهیز نمود.

وی اظهار داشت: وقتی انسان عقل دارد باید اولین نکته در ذهنش این باشد که بعضی از امور باید مدیریت شوند و الا فرقی بین من به عنوان انسان و حیوان وجود ندارد و مدیریت و کنترل آن‌ها به عهده من است، نه هر آنچه که دلم می‌خواهد و میلم می‌کشد انجام دهم، من به عنوان انسان وظیفه دارم برای تعالی و رشد خود به آموزه‌های دینی و قوانین خدا پایبند باشم.

وی در پایان تصریح کرد: ما درباره کنترل غرایز و شهواتمان نباید صورت مساله را پاک کنیم، یعنی نه می‌توانیم بگوییم این امیال باید کور شوند و امساک کنیم و نه می‌توانیم آن‌ها را رها و آزاد بگذاریم، آموزه‌های دینی به ما می‌گویند که این غرایز و شهوات چه ریشه انسانی داشته باشد چه ریشه حیوانی، که مشترک بین انسان و حیوان است، باید مدیریت شود و باید در جهت اعتلای انسان از آن استفاده شود. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات