۰۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۱۹۲۹۹۵

فشار اتحادیه اروپا به دولت اردوغان

خبرگزاری رسا ـ اخیرا دولت ترکیه برای جبران شکست در جبهه سوریه در تلاش بود به واسطه ترمیم روابط حسنه با جبهه مقاومت در منطقه، از دامی که غرب در سوریه برایش پهن کرده بود خارج شود.
رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ بی بی سی فارسی در خبری گفت: با بالا گرفتن تنش‌ها در ترکیه در جریان تحقیقات درباره فساد دولتی، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر، هشدار داده که ممکن است بعضی سفرای خارجی را به دلیل 'اقدامات تحریک آمیز' اخراج کند.


آقای اردوغان در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: بعضی از سفرا در انجام اقدامات تحریک‌آمیز دست دارند... کار خودتان را انجام دهید. ما مجبور نیستیم شما را در کشورمان نگه داریم.


به گزارش بی بی سی؛ آقای اردوغان در این اظهارات هشدارآمیز به صورت غیر مستقیم، فرانسیس ریکاردونه، سفیر آمریکا در ترکیه را تهدید کرده است.


رسانه‌های ترکیه گزارش داده بودند که آقای ریکاردونه به بعضی از سفرای اروپایی گفته است که واشنگتن پیشتر به بانک دولتی "هالک بنک" هشدار داده که روابط مالی با ایران را به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه این کشور قطع کند.


سلیمان اصلان، رئیس این بانک به همراه دو نفر از فرزندان وزرای کابینه آقای اردوغان و تعدادی از مقامات پلیس از جمله کسانی هستند که در جریان تحقیقات درباره فساد دولتی در ترکیه بازداشت یا متهم شده‌اند.


روزنامه حرّیت گزارش داده است که امروز شنبه (21 دسامبر) آقای اصلان رسما به دریافت رشوه متهم شده است.


بر اساس همین گزارش قضات دادگاهی در استانبول پسران دو وزیر کشور و اقتصاد دولت ترکیه را هم به واسطه‌گری در دریافت یا پرداخت رشوه متهم کرده‌اند.


قابل ذکر است اخیرا دولت ترکیه برای جبران شکست در جبهه سوریه در تلاش بود به واسطه ترمیم روابط حسنه با جبهه مقاومت در منطقه، از دامی که غرب در سوریه برایش پهن کرده بود خارج شود.


گفتنی است این ابراز نگرانی دولت ترکیه بدین خاطر است که سفیر آمریکا با استفاده از قدرت چانه زنی برخی سفرای کشورهای اتحادیه اروپا، اردوغان را تهدید کرده اند که در صورت ادامه روابط مناسب تجاری با ایران، از عضویت این کشور در اتحادیه اروپا دفاع نخواهند کرد.


این کشورهای اروپایی اکنون توانسته اند بحرانی علیه دولت ترکیه با برچسب فساد مالی ایجاد کنند که بلکه آقای اردوغان را به زانو درآورند./1421/1409/ح

ارسال نظرات