۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۱۹۷۰۲۰
سید حسن خمینی در جشنواره شعر اشراق:

امام خمینی بزرگ ترین هنرمند بودند/ باید کثرت ها را به وحدت بدل کنیم

خبرگزاری رسا ـ سید حسن خمینی با بیان این‌که امام راحل وحدت آفرین بودند که کثرت‌ها را به وحدت تبدیل کردند، گفت: امام راحل در این انقلاب کثرت‌ها را در قالب وحدت در آوردند، انقلاب یعنی کثرت‌ها را ندیدن و برای فرد فرد جامعه نقشی فراتر از شخصیت فردی ایجاد کردن است، انقلاب یعنی هدف متعالی تعریف کردن برای جامعه.
حجت الاسلام سيد حسن خميني در مراسم اختتاميه دومين جشنواره سراسري شعر اشراق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی، استاد برجسته حوزه علمیه قم چهارشنبه شب در مراسم اختتامیه دومین جشنواره سراسری شعر اشراق که در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد،‌ به بررسی تفاوت میان علم و هنر پرداخت، گفت: بزرگان می‌گویند علم عبارت از تفریق وحدت‌ها است، در حالی که هنر تجمیل کثرت‌ها است.

وی ادامه داد: در علم باید واقعیت‌ها را شکافت، از وحدت به سمت کثرت حرکت کرد، اگر نگاه به دنیا یکسان باشد علم پدید نمی‌آید، علم وقتی کسب می‌شود که فرد به اجزای پدید آورنده دسترسی پیدا کند.

تولیت آستان مطهر امام خمینی(ره) با بیان این‌که فرد زمانی به شعر می‌رسد که کثرت‌ها را فراموش کند، اظهار داشت: اگر ذره ذره سخن و رنگ‌ها را ببنیم، تک تک صداها را بشنویم به یک اثر هنری دسترسی پیدا نمی‌کنیم.

وی افزود: هنر مادامی هنر است که اجزای پدید آورنده و کثرت‌ها درونی آن خود را در قالب وحدتی که روح آن اثر است گمشده ببینند، اگر به کلمه کلمه توجه کنید به شعر نمی‌رسید، اگر به نقطه نقطه توجه کنید تابلو نقاشی نمی‌بینید.

حجت‌الاسلام  والمسلمین خمینی با اشاره به این‌که هنر وقتی پدید می‌آید که وحدت در اثر ایجاد شده باشد، بیان داشت: کلمات در قالب یک بیت معنی پیدا می‌کنند، نخستین تأثیرگذاری هنر وحدت است، اگر به هر علت وحدت شکسته شود از هنر دور می‌شویم.

وی یادآور شد: دومین اثرگذاری هنر این است که کثرت‌ها با هم واحد می‌‌شوند، معنی دارد می‌‌شوند و این معنادار شدن هدف تعریف می‌کند؛ سومین تأثیرگذاری هنر این است که واژه‌ها فراتر از معنی نخستین خود دست پیدا می‌کنند.

تولیت آستان مطهر امام خمینی(ره) با بیان این‌که شعر باید در بردارنده مفاهیم بزرگ و پر معنی باشد، یادآور شد: در شعر الفاظ فربه می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خمینی ایجاد تأثیر خارق العاده را چهارمین اثر هنر دانست و بیان داشت: هنر وحدت آفرین بوده و شالوده وحدت دارد.

وی ادامه داد: حالا با این تعریف از مفهوم هنر آیا انقلاب اسلامی ما یک هنر نبود؟ آیا بزرگترین هنرمند روزگار امام راحل نبودند که کثرت‌های فراوان جامعه را به وحدت تبدیل کردند و از دل این وحدت خروشان حکومت ایجاد کردند؟ آیا تک تک افراد را جمع نکردند؟

وی با تأکید بر این‌که انقلاب اسلامی یک هنر است، اظهار داشت: امام راحل در این انقلاب کثرت‌ها را در قالب وحدت در آوردند، انقلاب یعنی کثرت‌ها را ندیدن و برای فرد فرد جامعه نقشی فراتر از شخصیت فردی ایجاد کردن است، انقلاب یعنی هدف متعالی تعریف کردن برای جامعه.

وی ادامه داد: تک تک انسان‌ها وقتی در جمع قرار می‌گیرند می‌توانند طوفان کنند، امام(ره) هنرمند بودند، یک وحدت آفرین که کثرت‌ها را به وحدت تبدیل کردند، وحدت آفرینی موج اعتماد به مردم است.

استاد برجسته حوزه انقلاب را یک تابلوی بزرگ هنر و مثنوی فوق معنوی دانست و بیان داشت: انقلاب یک اثر موسیقی است، شرط بقا این هنر نیز تکیه به شرط نخست آن است، در قالب وحدت و یکپارچه بودن مردم توفیقات پدید می‌آیند، کارهای عظیم، بزرگ و مشکلات پشت سر گذاشته شدند و با این توانمندیها می‌تواند نتیجه خوب باشد.

وی در پایان با اشاره به کم رنگ بودن توجه به ادبیات فارسی در حوزه‌ها علمیه، یادآور شد: بر فضای حوزه‌های علمیه به سبب دروس آن، عربی حاکم است و می‌توان با بهره گیری از توانمندی‌های عرصه شعر و ادب به ترویج تعالیم اسلام پرداخت./993/پ202/ج

 

ارسال نظرات