۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵
کد خبر: ۲۰۲۹۰۲

مراسم رونمایی از کتاب «دوازدهم» برگزار شد

خبرگزاری رسا - مراسم رونمایی از کتاب «دوازدهم» با حضور حجت‌الاسلام مجید پورطباطبایی «کارشناس ادبیات مذهبی»برگزار شد.
کتاب  دوازدهم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از کتاب «دوازدهم» به قلم علی مؤذنی عصر امروز سه‌شنبه دوم اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام مجید پورطباطبایی «کارشناس ادبیات مذهبی»، فیروز زنوزی‌جلالی «نویسنده ادبیات داستانی»، محمدرضا گودرزی«داستان‌نویس و منتقد»، محمد حسنی «ریاست بنیاد ادبیات داستانی» و اصحاب رسانه در سرای‌داستان بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

حجت‌الاسلام پورطباطبایی ضمن پاسداشت از تفکر و قلم علی مؤذنی، کتاب «دوازدهم» را همچون سایر آثار وی فاخر و ارزشمند دانست و بیان داشت: با خواندن و مطالعه آثار مؤذنی نمی‌شود احساس کرد که این یک ‌کار سفارشی است و «دوازدهم» چنان غیرمستقیم و هوشمندانه به ابعاد مختلف وجودی امام عصر(عج) پرداخته که اگر خواننده به قصد خواندن یک داستان مذهبی هم نیامده باشد با ظرافت خاصی با برکات وجودی این امام همام آشنا می‌شود.

وی با اشاره به این‌که «دوازدهم» با آوردن داستان‌هایی که در آن است جریانات خرافی مربوط به امام مهدی (عج) را نقض می‌کند گفت: رمان خوب، رمانی نیست که حرف مستقیم و صریح داشته باشد، آن‌است‌که خواننده مواضع و حرف‌هایی را در آن احساس کند و خود را در بین آن مطالب دریابد.

حجت‌الاسلام پورطباطبایی گفت: کتاب دوازدهم درباره حضور با موضوع غیبت است که دو مفهموم به ظاهر متناقضه «حضور و غیبت» را به شکل رازآمیزی به قلم می‌آورد.

دهه نود بیابان ادبیات داستانی است

فیروز زنوزی‌جلالی نویسنده داستان‌های ایرانی، دهه نود را بیابان ادبیات داستانی خواند و گفت: یکی از شاخه‌های ادبیات داستانی، «ادبیات مذهبی» است که با وجود مرزبندی‌های بسیار و ایجاد خط‌قرمزهای فراوان در این حوزه ادبیات که پیدایش آن به پس از انقلاب اسلامی برمی‌گردد بسیار غریب افتاده است.

زنوزی با بیان این‌که ادبیات مذهبی در حال حاضر به ادبیات سینه‌زنی و ادبیات نوحه‌خوانی تبدیل شده است اذعان داشت: کتاب «دوازدهم» توانسته با ظرافت و لطایف بسیار از این خط‌قرمزها عبور کند و نگاهی باورمندانه به ادبیات داستانی مذهبی داشته باشد.

نویسنده داستان‌های ایرانی آن‌چه در «دوازدهم» هست را یک تیر و چند نشان دانست و اظهارداشت: «دوازدهم» داستان می‌گوید، ما را با بافت زندگی امام مهدی (عج) آشنا می‌کند، با ظرافت و لطایف از مرزبندی‌های ادبیات داستانی مذهبی عبور کرده و خود را از ادبیات نوحه‌خوانی به ادبیات مذهبی می‌رساند و ذهن خواننده را درگیر مسائل مربوط به اتفاقات در داستان می‌کند./9667/پ202/ص

ارسال نظرات