۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۲۰۳۰۳۷
رییس پژوهشکده علامه طباطبایی آستان مقدس قم:

فرهنگ، نیازمند مدیریت جهادی مانند مدیریت جنگ است

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشکده علامه طباطبایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به نقش مدیریت جهادی در جنگ تحمیلی و موفقیت‌های به دست آمده آن گفت: با چنین مدیریتی که در جنگ وجود داشت، باید وارد عرصه فرهنگی شویم تا بتوانیم به موفقیت‌هایی دست یابیم.
حجت الاسلام احمد علي عابدي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی در آغاز دوره ضمن خدمت خادمان بارگاه نورانی کریمه اهل بیت(ع) که در سالن شهید مطهری پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، گفت: خدمت به حضرت فاطمه معصومه(س) جایگاهی است که هم باید نسبت به آن توجه داشته باشیم و هم آن را قدر بدانیم.
رییس پژوهشکده علامه طباطبایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، قم را حرم اهل‌بیت(ع) معرفی کرد و افزود: این‌که در راوایات قم حرم اهل‌بیت(ع) معرفی شده، از این جهت است که فرهنگ اهل‌بیت(ع) در این شهر قرار دارد.
وی اظهار داشت: قم وقتی حرم اهل‌بیت(ع) است که فرهنگ اهل‌بیت(ع) در آن باشد؛ اگر خدای نکرده فرهنگ و رفتار ما در این شهر، فرهنگ و رفتار معصومین نباشد، حرم اهل‌بیت نخواهد بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی گذشت، عفو، صمیمیت و مهربانی را از فرهنگ اهل‌بیت(ع) دانست و خاطرنشان کرد: ما باید ببینیم که در رفتار خود با دیگران چگونه فرهنگ اهل‌بیت(ع) را جاری ساخته‌ایم.
وی علم، دانش،‌ آموزش، مطالعه و درس‌خواندن را از دیگر ویژگی‌های فرهنگ اهل‌بیت(ع) معرفی کرد و گفت: در علوم تربیتی به کسی درس‌خوانده خطاب می‌شود که عادات و رفتار او تغییر کند. علم وقتی علم است که رفتار انسان‌ها را به سمت خوبی‌ها تغییر دهد.
رییس پژوهشکده علامه طباطبایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این‌که درس علاوه بر فکر، بر تربیت بدن نیز تأثیرگذار است، ادامه داد: یکی از چیزهایی که در علم و آموزش مهم است، ‌آینده نگری است؛ کسی که علم و آگاهی نداشته باشد، اگر خیلی خوش فکر باشد، به روز است ولی از فردا خبر ندارد ولی عالم کسی است که ‌آینده‌نگر است.
وی تصریح کرد: امروز در سازمان‌های مختلف اداره یا معاونت راهبردی تشکیل می‌شود تا آینده سازمان و نهاد را بررسی کرده و راهکارهای رسیدن به آن را بسنجند. اگر جامعه‌ای آینده‌نگری نداشته باشد، در آینده‌ای نزدیک محکوم به شکست است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی با بیان این‌که عالم می‌تواند آینده را پیش‌بینی کرده و آینده را ببیند، افزود: ائمه معصوم(ع) خبر از آینده داشتند و با توجه به داشتن علم مطلق،‌ شرایط امروز جامعه را می‌دیدند. تازگی داشتن سخنان معصومین(ع) در عصر امروزی، گواه این مدعا است.
 رییس پژوهشکده علامه طباطبایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: در میان ادیان الهی، هیچ دینی به اندازه اسلام، بر اهمیت علم و دانش تأکید نداشته و به این اندازه افراد جاهل را مورد مذمت قرار نداده است.
وی به اهمیت آموزش در هدایت افراد اشاره کرد و بیان داشت: ‌در گذشته، علم تنها در دست مسلمانان بود، ولی متأسفانه در سده‌های اخیر، مسلمانان نسبت به این مسأله بی‌توجه شدند و غرب این علم را غارت کرده و با تعریفی جدید آن را به ما ارائه کرده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی با اشاره به نامگذاری سال 93 از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، خارنشان کرد: در عرصه فرهنگ که شامل درس و مطالعه است، ما باید با عزم ملی و مدیریت جهادگونه وارد شویم تا موفق شویم.
رییس پژوهشکده علامه طباطبایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به مدیریت جهادی در جنگ تحمیلی گفت: با چنین مدیریتی که در جنگ وجود داشت، باید وارد عرصه فرهنگی شویم تا بتوانیم کاری را دراین عرصه پیش بریم.
وی با بیان این‌که امروزه جنگ تحمیلی فرهنگی بر ما عرضه شده است، گفت: از راه‌های مقابله با این جبهه جنگ، تقویت علم و دانش است، از این رو باید در عرصه علمی و دانش عزم ملی و مدیریت جهادی داشته باشیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی یادآور شد: افراد باید مطالعه و درس‌خواندن را جدی بگیرند و بر افزایش آگاهی خود اهتمام داشته باشند.
گفتنی است، در ادامه این مراسم آقای جوان، معاون اداری و پشتیبانی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) گزارشی از برنامه‌های آموزشی آستان مقدس در راستای دانش‌افزایی خادمان کریمه اهل‌بیت(ع) ارائه کرد./907/د102/ع
ارسال نظرات