۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۲۰۳۶۱۰
سخنگو دستگا قضا خبر داد؛

محاکمه غیابی 4 فتنه گر فراری/ تصمیم نظام درباره سران فتنه عوض نشده است

خبرگزاری رسا ـ دادستان کل کشور با بیان این­که جابجایی رییس سازمان زندان­ها و انتصاب وی به ریاست کل دادگستری استان تهران هیچ ارتباطی با مسئله زندان اوین نداشته است اظهارداشت: این انتصاب از هفته­ها قبل از مسأله زندان اوین تصمیم گرفته شده بود و برای آقای اسماعیلی ارتقا محسوب می­شود و دلیل این انتصاب شایستگی وی و اهمیت ریاست کل دادگستری تهران است.
نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه­ای، سخنگوی قوه قضاییه عصر امروز دوشنبه هشتم اردیبهشت­ماه در شصت و یکمین نشست خبری خود به سوالات خبرنگاران رسانه­های گروهی پاسخ داد.

وی به برگزاری انتخابات در عراق و افغانستان و همزمان بمب­گذاری و به خاک و خون کشیدن مردم در این کشورها اشاره کرد و گفت: عاملان این حوادث از ناحیه قدرت­های بزرگ که داعیه طرفداری از  دموکراسی دارند حمایت می­شود.

حجت الاسلام اژه­ای با اظهار تأسف از مدعیان دموکراسی، بیان داشت: قدرت­های بزرگ درباره انتخابات سوریه پیش بینی و اظهار نظر می­کنند و می­گویند ما آن را قبول نداریم، شما کی هستید که قبول ندارید.

سخنگوی دستگاه قضا بر ضرورت انتشار اخبار صحیح و متقن تاکید کرد و آن را به نفع همه از جمله صاحبان رسانه دانست و انتشار اخبار ناصحیح و بی پایه را موجب تشویش اذهان عمومی و بی اعتمادی مردم ارزیابی کرد و خواستار دنبال کردن فرهنگ صداقت و انتشار اخبار صحیح شد.

دادستان کل کشور به غائله آفرینی رسانه­ای بی­گانه، برخی رسانه­های مغرض برخی افراد ضد انقلاب خارج نشین با هماهنگی جریان فتنه و برخی جریانات داخلی درباره مسئله زندان اوین اشاره کرد و بازرسی از بندهای هر زندانی را عمری متداول و لازم دانست و با بیان این­که این امر طی سالیان گذشته مکرر اتفاق افتاده است و از این به بعد هم انجام خواهد شد، گفت: اگر زندانی در زمان بازداشت مرتکب جرمی شود، قابل تعقیب است.

وی با ابراز تشکر از رسانه ملی بخاطر روشنگری در مسأله زندان اوین، تاکید کرد: قوه قضاییه به اصول و مقررات پایبند است و به هیاهوها و سر و صدای رسانه­های بیگانه توجه نمی­کند.

حجت الاسلام اژه­ای از تشکیل پرونده برای زندانیانی که حرف­های خلاف زده و به اموال زندان آسیب زده­اند خبرداد و با بیان این­که جابجایی رییس سازمان زندان­ها و انتصاب وی به ریاست کل دادگستری استان تهران هیچ ارتباطی با مسئله زندان اوین نداشته است اظهارداشت: این انتصاب از هفته­ها قبل از مسأله زندان اوین تصمیم گرفته شده بود و برای آقای اسماعیلی ارتقا محسوب می­شود و دلیل این انتصاب شایستگی وی و اهمیت ریاست کل دادگستری تهران است.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: مبلغ دیه در سال 93 صد و پنجاه میلیون تومان در ماه­های غیر حرام است و که در ماه­های حرام یک سوم به آن اضافه می­شود و از اول فروردین امسال جاری و ساری است.

دادستان کل کشور اظهار داشت: طی هفته گذشته چهار نفر از افراد مرتبط با فتنه 88 که به خارج از کشور گریخته بودند محاکمه و محکوم شدند و روال حکم غیابی درباره آن­ها انجام می­شود.

وی ابراز داشت: در سال 92 با تلاش قوه قضاییه و شوراهای حل اختلاف 358 نفر از صاحبان دم نسبت به محکومین به قصاص رضایت خود را اعلام کردند.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به توقیف روزنامه ابتکار گفت: اگر خبری فضای کشو را ملتهب کند باید بسیار سریع و قاطع با آن برخورد شود.

بابک زنجانی تا بدهی اش را نپردازد تغییری در پرونده او ایجاد نخواهد شد

حجت الاسلام اژه­ای با بیان این­که چک ارزی «ب.ز» پاس نشد، اظهار داشت: پرونده وی در حال رسیدگی است و تا زمانی که وجوهی که در اختیارش قرار گرفته را برنگرداند، تغییر اساسی در این پرونده داده نمی­شود.

سخنگوی دستگاه قضا سیستم قضایی جمهوری اسلامی ایران را نسبت به بسیاری از کشورهای اسلامی جلوتر و مترقی­تر ارزیابی کرد.

وی با اشاره به این­که در خصوص امر به معروف و نهی از منکر یک لایحه یا طرح جامع که مختص به این کار باشد را نداریم افزود: در مقام تامین یک طرح یا لایحه جامع درباره امر به معروف و نهی از منکر هستند.

واکنش به مستند من روحانی هستم

دادستان کل کشور با اشاره به انتشار کلیپ ویدیویی با نام من روحانی هستم در فضای مجازی، گفت: اگر پخش مطالب خلاف جنبه عمومی داشته باشد، دادستان وارد می­شود، اگر جنبه عمومی نداشته باشد و توهین به مقامات کشور باشد آنجا هم مدعی العموم وارد می­شود و دادستان بررسی می­کند.

سخنگوی دستگاه قضا به پرونده شهادت طلبه ناهی از منکر، شهید علی خلیلی اشاره کرد و بیان داشت: اگر واقعا برای دادگاه اثبات شود که فوت وی به دلیل جراحت اولیه بوده است ممکن است قتل عمد محسوب شود.

حجت الاسلام اژه­ای با اشاره به این­که عده­ای در انتخابات سال 88 به کشور و مردم ظلم کردند، اموال مردم و دولت را تخریب کردند، مسجد را به آتش کشیدند و آب به آسیاب دشمن ریختند، تاکید کرد: این افراد به طور قطع قابل مجازات هستند و حقیقتا نظام با رأفت و سعه­صدر به این قضیه نگاه کرد و تصمیمی که درباره سران فتنه گرفته شده تا الان عوض نشده است.

وی تاکید کرد: قوه قضاییه بدون هیچ اغماضی با جرائم خشن و کسانی که امنیت و آرامش جامعه را بر هم می­زنند برخورد می­کند.

دادستان کل کشور قضیه تلف شدن شمار زیادی از ماهی­ها در فشاپویه را اسفناک خواند و با بیان این­که داستان به عنوان مدعی العموم به این قضیه وارد شده است، خواستار ورود مسئولین ذیربط به این حادثه شد./956/پ201/ج

ارسال نظرات