۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۲۰۳۷۷۳
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

نباید برای دغدغه فرهنگی از رفتارهای سرهنگی استفاده کنیم

خبرگزاری رسا ـ علیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: زندگی اشخاص با فرهنگ آن‌ها هویت پیدا خواهد کرد و در این میان فرهنگی ماندگارتر است که نیاز انسان را برطرف و حال انسان را خوب کند.
سيد عليرضا واسعي عضو هيئت علمي پژوهشکده تاريخ و سيره اهل بيت

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما، دکتر سید علیرضا واسعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما اظهار داشت: تعریف بسیاری از مفاهیم اجتماعی از پیچیدگی زیادی برخوردار است و فرهنگ نیز از جمله این موارد است البته تعاریف زیادی برای فرهنگ بر شمرده‌اند و هر روز هم بر این تعریف‌ها افزوده می­شود که من یکی از این تعریف‌ها را بیان می­کنم اما این تعریف نیز مقیاسی برای تعاریف دیگر نخواهد بود.

وی افزود: وقتی سخن از فرهنگ می­کنیم عده­ای ذهنشان به سمت امور سطحی می­رود البته این امور نیز جز فرهنگ هستند اما نمی­توان در تعریف فرهنگ تنها به این موضوعات سطحی بسنده کرد بلکه در حقیقت دسته‌ای از بنیادها و بنیان‌ها هستند که فرهنگ را می­سازند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: فرهنگ مجموعه­ای از آداب، سنت­ها، ارزش و اخلاقیات است که آدمیان با آن­ها زندگی می­کنند و در حقیقت زندگی افراد با این فرهنگ، هویت پیدا خواهد کرد به همین دلیل است که فرهنگ هر کشور با فرهنگ کشور دیگر متمایز است و این تمایز است که هویت هر فرد را می­سازد.

واسعی بیان داشت: فرهنگی که بتواند به خرد انسان پرو بال داده و به حیات انسان معنا و به نگاهش عمق ببخشد آن فرهنگ ماندگار خواهد شد می­توان گفت فرهنگی باقی خواهد ماند که نیاز انسان را برطرف و حال انسان را خوب کند.

وی اظهار داشت: وقتی سخن از فرهنگ ایرانی است باید حداقل سه فرهنگ را مد نظر داشته باشیم در حقیقت هویت ایرانی با این سه فرهنگ است که شکل گرفته است این سه فرهنگ، فرهنگ ایران باستان، فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی است که امروزه داخل فرهنگ ما شده است.

وی تأکید کرد: فرهنگ ایران باستان فرهنگی است با پیشینه گسترده و کهن که در حیات اجتماعی امروز ما نقش دارد و این نقش انکار ناپذیر خواهد بود، فرهنگ دیگر، فرهنگ بسیار غنی اسلامی است البته فرهنگ ایران باستان نیز فرهنگی بی پایه و سست نیست.

واسعی افزود: فرهنگ سوم که در شکل گیری هویت اشخاص ایرانی نقش دارد فرهنگ غربی است که در سده­های اخیر وارد فرهنگ ایرانی شده و نمی­توان آن را نادیده گرفت.

وی در رابطه با سه فرهنگی که در شکل گیری هویت ایرانیان نقش داشته­اند گفت: متأسفانه بعضی از متصدیان فرهنگی خصوصا عزیزانی که دغدغه مذهبی دارند طوری رفتار می‌کنند که انگار برای فرهنگ ایران باستان هیچ ارزشی قائل نیستند و این در حالی است که باید بپذیریم که چه بخواهیم و چه نخواهیم ما یک ایرانی هستیم با پیشینه کهن خود.

وی اضافه کرد: بعضی افراد مانند باستان‌گراها نیز به مخالفت با فرهنگ دینی می­پردازند و این نیز مسلما خطایی بزرگ خواهد بود فرهنگ غربی نیز فرهنگی انکار ناپذیر است که نمی­توان هرگز آن را نادیده گرفت و از کنار آن گذر کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مسلما در میان سه فرهنگ در شکل گیری هویت ایرانی سهم فرهنگ اسلامی بسیار بیشتر از فرهنگ باستان و سهم فرهنگ باستان نیز بیشتر از فرهنگ غربی است.

وی در رابطه با بحث فرهنگ در جامعه امروز ایرانی گفت: بسیاری از بد فرهنگی‌های جامعه ما زائده نوع مواجه متصدیان فرهنگی و مدعیان فرهنگ با مقوله فرهنگ است و به نظر بنده نیز دغدغه مقام معظم رهبری بیشتر ناظر بر متصدیان و مدعیان فرهنگ است، کسانی که فرهنگ را در ابتدایی­ترین امور خلاصه می­‌کنند.

واسعی تصریح کرد: نباید برای دغدغه‌های فرهنگی از رفتارهای سرهنگی استفاده نماییم از طرفی در مقوله فرهنگ باید متخصصین فرهنگی وارد عرصه شوند نباید گمان کنیم که هر کس که در جامعه زندگی می‌کند حق دارد به راحتی در مقوله فرهنگ اظهار نظر نماید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم جامعه‌ای اصلاح شده داشته باشیم باید اشکالات را ببینیم و بگوییم نه این که این اشکالات را بپوشانیم تا به خیال خود به این ترتیب باعث ایجاد انسجام در جامعه شویم.

وهابیت سرطانی است که درمان ندارد

استاد اسبق دانشگاه‌های وهابی عربستان سعوی که به تشیع گرایش یافته است گفت: جامعه وهابیت به این نتیجه رسیده که تا محمد عبدالوهاب را نقد نکند جامعه وهابیت اصلاح نخواهد شد چون عبدالوهاب اولین کسی بود که دست به کشتار مردم زد.

دکترعصام العماد، وهابی شیعه شده یکی از برجسته­ترین استادان وهابیت در دانشگاه امام محمد بن سعود بوده، که در زمانی که نقد کتب شیخ مفید از سوی دانشگاه به وی واگذار می­شود با مطالعه اعتقادات شیخ مفید و در نتیجه اعتقادات شیعی آشنا شده و به تشیع گرایش می­یابد و در نهایت نیز شیعه می‌شود.

شب گذشته دکتر العماد در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما حاضر شد و به بیان برخی از اعتقادات وهابیت پرداخت و گفت: من ازبچگی وارد مدرسه وهابیت شدم و از کودکی با اعتقادات وهابیت بزرگ شدم و می­توانم بگویم که بزرگترین اشتباه وهابیت که از کودکی هم در فرزندان آن­ها نهادینه می­شود بحث جنگ در قرآن است.

وی تصریح کرد: ما از کودکی طوری بزرگ می­شویم که به این موضوع اعتقاد پیدا می­کنیم که اگر کسی در جنگ شرکت نداشته باشد کافر از دنیا رفته این اعتقاد آن چنان در زمان نوجوانی در من قوی شده بود که با خود می­اندیشیدم که من نماز و روزه­ام را به جا آورده­ام اما چون در جنگی شرکت نکرده‌ام کافر از دنیا می‌روم.

دکتر العماد افزود: این تفکرات باعث شده بود تا من در نوجوانی تصمیم بگیرم فردی را که شنیده بودم خلیفه دوم را قبول ندارد بکشم، الان آن فرد زنده است و 105 سال سن دارد در صورتی که من می‌خواستم زندگی او را از او بگیرم.

این وهابی شیعه شده تأکید کرد: ما موضوع جهاد در قرآن را به خوبی درک نکرده‌ بودیم و آن قدر در فریضه جهاد غرق می­شدیم که شرایط و ضوابط و قوانینش را اشتباه می­فهمیدیم.

دکتر العماد تأکید کرد: سرماخوردگی قابل علاج است اما یک سرطان ممکن است که دیگر درمان نداشته باشد وهابیت هم مانند سرطان است که درست نمی­شود درون ذهن یک وهابی پر است از کلمات رسول اکرم(ص) و خداوند اما این کلمات آن چنان به هم ریخته است که بیشتر به یک انبار نامنظم و دارای هرج و مرج شباهت دارد.

وی همچنین اظهار داشت: علوم اسلامی بر مبنای علوم عقلانی است اما در وهابیت در کل علوم عقلانی را قبول ندارند بنابراین چگونه می­توان وهابیت را اصلاح کرد؟

دکتر العماد گفت: جامعه وهابیت در زمان شیخ محمد عبدالوهاب یعنی نزدیک به 300 سال پیش بسیار بسته بوده اما امروزه در جامعه جدید خود به خود مجبور هستند که بازتر باشند زیرا فضای مجازی همه کتاب­های ممنوع را در اختیار دانشجویان می­گذارد.

وی تصریح کرد: الان اولین بار در تاریخ عربستان است که در کل دانشگاه­های عربستان شخصیت محمد عبدالوهاب مورد انتقاد است و الان به صراحت می­گویند تا عبدالوهاب را نقد نکنیم نمی­توانیم جامعه عربستان را اصلاح کنیم زیرا اصل مطلب بنیانگذار وهابیت یعنی محمد عبدالوهاب است.

این استاد سابق وهابیت که اکنون شیعه شده است گفت: اگر عبدالوهاب را مقدس بدانیم باید آدم کشی در عربستان نهادینه شود چون اولین کسی که در عربستان آدم‌های زیادی را با شمشیر خود سر می­براند خود عبدالوهاب بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: الان وهابیت خود به این نتیجه رسیده که برای اصلاحات در جامعه و برای این که آدم کشی متوقف شود دیگر نمی­توان عبدالوهاب را مقدس دانست./966/د102/ع

ارسال نظرات